کد خبر: ۸۶۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۶

دستگیری یک پروفسور و چهل تن دیگر در جریان پرونده ارگنکن ترکیه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پلیس ترکیه در عملیاتی همزمان در هجده شهر این کشور حداقل چهل نفر دیگر از عوامل منتسب به تشکیلات سری و غیرقانونی «ارگنکن» را دستگیر کرد و مقر یک شبکه تلویزیونی و دفتر یک گروه مروج سکولاریسم را مورد بازرسی قرار داد. 

با دستگیری ژنرال‌های مخالف دولت؛ تنش‌ها در ترکیه اوج گرفت [+]
محاکمه متهمان کودتا در ترکیه
[+]
فرمانده سابق پلیس ویژه ترکیه دستگیر شد
[+]
ارگنکن، آزمون روابط دولت و ارتش در ترکیه
[+]
دستگیری 30 نفر دیگر در ترکیه در ارتباط با پرونده ارگنکن
[+]
بیشتر مردم ترکیه ارگنکن را واقعی می‌دانند
[+]


به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، در این عملیات که از بامداد امروز، دوشنبه، آغاز شد، چند شخصیت دانشگاهی وفعال اجتماعی از جمله پروفسور «محمت حبرآل»، موسس و صاحب دانشگاه خصوصی «باشکنت»، پروفسور «فاتح حیلمی اوغلو» رئیس دانشگاه «مالاتیا» و «مصطفی یورت کوران» رئیس اسبق دانشگاه «اولو داغ» و قائم مقام «انجمن نشر افکار آتاترک» دستگیر شدند.

بازرسی از منازل مسکونی نامبردگان و مقر شبکه تلویزیونی کانال «ب» و تمامی شعبه‌های انجمن نشر افکار آتاتورک همچنان ادامه دارد و شبکه‌های تلویزیونی ترکیه با قطع برنامه‌های عادی خود، تصاویری از این عملیات را پخش کردند.

برخی منابع خبری می‌گویند لیست شصت نفره‌ای در دستور کار نیروهای امنیتی ترکیه در این عملیات قرار دارد.

همزمان با دستگیری صاحب امتیاز دانشگاه «باشکنت»؛ هیات رئیسه این دانشگاه خصوصی پس از یک نشست فوق‌العاده تصمیم به تحصن در مقبره آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه گرفته است.

ارگنکن نامی است که در ترکیه به یک سازمان سکولار ملی‌گرای افراطی داده شده که ارتباطاتی با ارتش و نیروهای سکولار ترکیه دارد. تشکیلات زیرزمینی «ارگنکن» که در آن تعدادی از ژنرال‌های بازنشسته ارتش ترکیه عضویت دارند، به فعالیت‌های ضد دولتی، برنامه‌ریزی ترور و زمینه‌سازی برای کودتای نظامی علیه دولت رجب طیب اردوغان متهم شده است.

دادستانان می‌گویند اعضای این گروه خواهان ساقط کردن دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هستند که حزب عدالت و توسعه به رهبری او گرایشات اسلام گرایانه دارد. مخالفان می‌گویند این پرونده بخشی از تلاش دولت برای ساکت کردن مخالفان سکولار است.

تا کنون بیش از دویست نفر از ژنرال‌ها و افسران ارشد بازنشسته ارتش، شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ای و مدنی، قضات و و فعالان عرصه اقتصادی ترکیه به اتهام همکاری با این گروه دستگیر شده و تحت محاکمه قرارگرفته‌اند.

شبکه ارگنکن علاوه بر طرح ریزی نقشه برای براندازی دولت و ترور «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه، قصد ترور رهبر جریان علویان و همچنین رهبر ارمنیان این کشور را نیز داشته است.

پرونده این کودتا در سال 2007 میلادی فاش شد که بر اساس نقشه آن قرار بود دولت اسلام‌گرای ترکیه در یک کودتا ساقط شود. رسیدگی به این پرونده و بازجویی از بازداشت شدگان همچنان ادامه دارد.

این شبکه زمانی کشف شد که پلیس ترکیه در خانه‌ای در استانبول، مواد انفجاری پیدا کرد.

«هوریست تولون» و «سنر اروی گور» ژنرال‌های چهارستاره‌ای هستند که متهم به تهیه و هدایت یک گروه مسلحانه جهت کودتا علیه حزب اسلامگرای عدالت و توسعه‌اند.

مهر ماه سال پیش رسیدگی به پرونده هشتاد و شش نفر به اتهام عضویت در یک شبکه مخفی با عقاید ملی‌گرایانه افراطی به منظور ترور، به آتش کشیدن اماکن، در اختیار داشتن اسلحه و مهمات غیرقانونی، ایجاد اغتشاش و تشویق ارتش به دست زدن به کودتا علیه دولت اسلام‌گرای ترکیه در دادگاهی در این کشور آغاز شد.

در جریان رسیدگی به این پرونده، همچنین مدارکی به دست آمده است که نشان می‌دهد این گروه تروریستی در قتل داریوش و پروانه فروهر، نیز نقش مستقیم داشته‌اند. 

فروهرها را تروریست‌های افراطی ترک کشته‌اند [+]

در میان متهمان این پرونده افرادی با پس زمینه‌های شغلی متفاوت، از جمله روزنامه نگاران، دانشگاهیان، نظامیان سابق، بازرگانان و صاحبان صنایع و اعضای گروه‌های مخفی تبهکار دیده می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین