کد خبر: ۸۶۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۹

احمدی‌مقدم: به قیافه من می‌خورد که اقتدارگرا و خودسر باشم؟ [+ویدئو]

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردار احمدی‌مقدم که در برنامه صبح‌گاهی شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی حاضر شده‌بود، در بخشی از این گفتگو، به بیان دیدگاه‌های این نیرو، درباره طرح ارتقاء امنیت اخلاقی جامعه پرداخت. 

احمدی مقدم: گشت ارشاد مزاحم مردم باشد، تعطیلش می‌کنیم  [+]

به گزارش خبرنگار اجتماعی آفتاب، متن کامل این بخش‌ از گفتگو به شرح زیر است:

                                                           +

«شاید آن قسمتی‌ که بیشتر حولش بحث و نقاش بود، بحث امنیت اخلاقی بود؛ چرا که در سایر بخش‌ها خیلی ما مشکلی نداشتیم. یعنی ما در نظرسنجی‌ها می‌دیدیم که بالای 95 درصد، مردم، از نوع برخورد ما حمایت می‌کنند. آنهایی هم که از نوع برخورد ما ناراضی‌اند می‌گویند که شل برخورد می‌کنید. جدی می‌گویم. یعنی هیچ‌کس نمی‌آید و نمی‌گوید که چرا برخوردتان شدید و قاطع نیست [است]، بلکه می‌گویند [چرا] محل ما را نیامدند جمع کنند. ناراضی‌ها این‌طور هستند.

نوع پوشش که واقعاً با یک نگاه مسامحه گونه‌ای، برابر آن شرح وظایفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در طرح عفاف و حجاب، برای ما تعیین کرده بود، که مصادیق را نیروی انتظامی اعلام کند –چون مردم باید تکلیفشان را بدانند- حقیقتاً خیلی‌ها هم وقتی ما اعلام کردیم، خیالشان راحت شد، و حدود 95 درصد، 90 درصد با اعلام این موضوع خودشان رعایت کردند و گفتند خیلی خوب، تکلیف ما معلوم شد.

چه پوشش‌های مربوط به خانم‌ها و چه پوشش‌های مربوط به آقایان؛ که آقایان هم اینجوری بود: لباس‌های زننده، و نمادها و آرایش‌های مربوط به گروه‌های منحرف، غیر اخلاقی، شیطان‌پرست و ... اینها نباشد. بقیه‌اش را کاری نداریم. می‌خواهد مو را بلند کند، باز کند، ببندد! خب جوان است و تنوع و زیبایی را دوست دارد و ما هم استقبال می‌کنیم، اما این‌که ببینیم آرام آرام، یک رفتارهای انحرافی در پشت این در حال ترویج شدن است، باید با آن‌ها مقابله کنیم. در مورد آقا پسرها فکر کنم 99 درصد همان اول راه می‌آیند. خیلی‌ها اطلاع نداشتند. خیلی‌ها خودشان تنظیم کردند، تشکر کرددند.

در مورد دخترخانم‌ها، بالاخره، یک عده‌ای رعایت کردند، یک عده‌ای هم رعایت نکردند. آن‌هایی هم که رعایت نکردند، گشت ارشاد اصلاً اسمش رویش است. [برخی فکر می‌کنند] گشت ارشاد یعنی گشت بگیر و ببند. من در تجربه هم دیدم این‌طور نیست. خب قرار بر این است که ارشاد کنند. الان هم چندماهی است که بعد از تشکیل این ستاد ابلاغ کرده‌ایم که فقط خانم‌ها به خانم‌ها تذکر بدهند. خانم‌ها اگر در یک مرکز انتظامی رفتند، خانم‌ها بازجویی‌شان بکنند و تعاملشان با خانم‌ها باشد. حتی به ما در همین نوروز گفتند که چرا در یک پاسگاه پلیس راه که مأمور نیروی انتظامی هم حضور داشت، یک خانمی هم خیلی وضع نامناسبی داشت، مأمور انتظامی تذکر نمی‌داد؟ گفتم این را ما گفتیم که اصلاً تذکر ندهید. خوب نیست. چون مفاسدی بعدش مترتب هست، به خاطر جلوگیری از آن حواشی و آن مفاسد، [مجری: غلط را با غلط پاک نمی‌کنید] بله. ما آمدیم، [این کار را کردیم] که حرمت خانم‌ها در این زمینه حفظ بشود. گفته‌اند که شما ضوابط پوشش را می‌خواهید تغییر دهید، که گفتیم نه، یک ضوابط حد‌اقلی که روی این حداقل اجماع داریم. ما نمی‌خواهیم خیلی فشار زیادی بر جامعه وارد کرده باشیم. پس این گشت‌ها، تذکر می‌دهند.

به نظر من، کسانی می‌خواهند توهمی برای جامعه ایجاد کنند، البته می‌خواستند و نگرفت، چون الان هم به نظر من جامعه احساس می‌کند که هم رفتار این گشت‌ها رفتار مطلوبی است، و هم نتایجش نتایج مطلوبی است. خیلی از خانواده‌ها از ما تشکر می‌کنند که ما این بچه‌مان را نمی‌توانیم کنترل کنیم. شما باید بیایید کمک من. 

[مجری: یعنی الان احساس می‌شود که چیزی که در خیابان‌های تهران دیده می‌شود با 8 ماه قبل تفاوت محسوس دارد. لطفاً‌ به صراحت بفرمایید که آیا این یک تغییر تاکتیکی متناسب با نمی‌دانم فلان صلاحدید و فلان صلاحدید است، و یا نه این واقعاً یک روش تعریف شده فرهنگی است که شما برای مثال یک شوک وارد کردید و حالا دارید به یک پایه و یک سطح ثابتی می‌رسید. حقیقتش چه است؟ چون گاه شنیده می شود که فلان نامزد و فلان نامزد هم از الآن این زمزمه را شروع کرده‌اند که بنده اگر باشم، محتمل است که چنان روشی داشته باشم. آیا واقعاً‌ این شیوه‌های انتظامی این‌قدر اختیاری و این‌قدر منحصر به فرد سردار احمدی‌مقدم است که فلان کَسَک، می‌تواند بیاید و بگوید که من فلان وعده را می‌دهم؟ این طوری است واقعا؟]

در مورد این فضایی که فرمودید، چون طبیعتاً‌ در نزدیکی انتخابات این گمانه‌زنی‌ها زیاد می‌شود چه بسا این اظهارنظر برمی‌گردد به انتخابات و امور تبلیغی، و این‌که نیروی انتظامی رفتارش را متناسب با انتخابات تنظیم می‌کند. این تفکر اساساً درست نیست. ما در هر سال تقریباً‌ یک انتخابات در کشور داریم، اگر قرار باشد ما هر چیزی را بگوییم که دم انتخابات است، نمی‌شود و یا بعد از انتخابات است، نمی‌شود، این درست نیست.

[مجری: کشور ما که همیشه دم انتخابات است]. بله. نیروی انتظامی یک سازمان اجرایی است و نه یک سازمان سیاست‌گذار. بر اساس قانون ما شورای امنیت کشور داریم. شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی داریم. نهادهای مختلفی را بالا سر خودمان حس می‌کنیم و نیروی انتظامی اتفاقاً در حوزه سیاست‌گذاری، عمدتاً مشاور و تصمیم‌ساز است و تصمیم‌گیر نیست و مجری است. من فکر می‌کنم آن دوستانی که می‌گویند، یا تجاهل می‌کنند و یا در جریان امور و آخرین وضعیت قرار ندارند. حالا وگرنه اینقدری که شما به قیافه من نگاه می‌کنید، در این چهار سالی که ما در خدمت مردم هستیم، می‌خورد که آدم ‌اقتدارگرا و غیرقانونی و کسی که حرف رب و روب سرش نمی‌شود و هر کاری دلش می‌خواهد می‌کند و خودسر و ... باشم؟ فکر نمی‌کنم. چه‌طور 251 نماینده، که از مشربه‌های مختلف هستند بیانیه دادند و از نیروی انتظامی تشکر کردند؟ –حالا چرا 251 نماینده بیشتر نیست؟ چون بقیه نبودند که امضا کنند. دوستان زنگ می‌زنند می‌گویند که اگر ما امضا نکردیم، نبودیم و در مسافرت بودیم و داخل و یا خارج بودیم. و واقعاً این اجماع هست. [مجری: حداقل اگر یک اقلیت مخالفی هم بود واکنشی نشان می‌داد ولی هیچ مخالفتی نبوده]، اصلاً هیچ مخالفتی نیست. ببینید ادیان مختلف و قومیت‌های مختلف در مجلس هستند. از جناح‌های سیاسی مختلف هستند. یک نفر اعتراض کرد؟ پس ببینید ما، ملاحظات سیاسی در کارمان نداریم. نیروی انتظامی اساساً یک سازمان حقوقی است. با حقوق مردم سر و کار دارد و حقوق مردم نمی‌تواند تابع شرایط سیاسی باشد.

[مجری: پس این تفاوت و تغیر مبتنی بر چه اصلی است؟ یا شاید ما فکر می‌کنیم که تغییر کرده.] نه تفاوتی نیست. یعنی وقتی مطرح می شود مردم چنین حسی پیدا می کنند، بالاخره ما در روش‌هایمان بازنگری می‌کنیم. خروجی را ببینید. آیا وضعیت ظاهر اجتماعی بدتر شده؟ ما قبل از عید دیدیم که خیلی به 110 ما شکایت می‌آید که خانم‌ها می‌گویند که در قسمت زنانه داخلی لباس‌فروشی‌ها، آقایان دارند کار می‌کنند. دم اتاق پرو، آقا، مانتو می‌دهد، مانتو می‌گیرد. یا لباس زیر زنانه می‌فروشد. جمع کردیم. ممنوع کردیم، گفتیم به هیچ وجه حق ندارند در این بخش کار کنند. خانم خبرنگاری بود دو سه هفته پیش به من گفت که ما که به برخی هتل‌ها می‌رویم، به خانم‌ها می‌گویند که باید از اداره اماکن نامه بیاوری. من از اداره اماکن پرسیدم، گفتند چنین روشی نیست. من همین دیروز گفتم که یک بخشنامه صادر کنید و تمام هتل‌ها روی پیشخوان پذیرششان هم باید این را نصب کنند. [مجری: همه این‌ها را هم به پای شما می‌نویسند و عجیب است] بله. بین زن و مرد هیچ تفاوتی نیست. هر کس اوراق هویت دارد، بین زن و مرد تفاوتی نیست. هر کس اوراق هویتی دارد، هتل پذیرشش می‌کند؛ هر کس ندارد، از اداره اماکن برود و تأیید هویت بیاورد. و حتی گفتم که در مورد خانم‌ها یک استثنا هم قائل بشویم، و اگر شب و دیر وقت است آن‌ها را سکونت بدهند و به اداره اماکن اطلاع بدهند.

ما مرتب باید بازنگری کنیم و روش‌هامان را اصلاح کنیم. این عقب نشینی نیست. که فشار آوردند و ما عقب‌نشینی کردیم. نه. ما اگر اشکالی در کارمان هست باید بازنگری کنیم و اصلاح کنیم. الان هم، من فکر می‌کنم اگر وضع ظاهری خیابان‌ها در دو، سه سال پیش را با الان مقایسه کنیم، من وضع را بد نمی‌بینم، بالاخره، قبول هم دارم که ما باید بیشتر روی بحث فرهنگی و نهادهای فرهنگی و آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کار کنیم، بالاخره، همان‌طور که شما اشاره کردید، سردار رادان و سردار طلایی ماهیتاً با هم فرقی ندارند، این‌ها استراتژی‌های سازمانی را پیاده می‌کنند. یک وقت استراتژی این است که گفتمان‌ساز است، و ما با جامعه باید اول ارتباط برقرار کنیم و یک وقتی اقتدار را در اولویت اول قرار می‌دهیم. چرا، چون ضرورت است؛ جرائم بحرانی شده و باید با اقتدار، وارد میدان بشویم. [مجری: مثل همان چیزی که در راهنمایی و رانندگی اتفاق افتاد] یک سال مهربانی کردیم، تصادف رفت بالا، سال بعد، اقتدار همراه مهربانی، چون این دو با هم مغایر نیستند و تناقضی ندارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
0
0
آقای احمدی مقدم ظاهرا در ایران زندگی نمی کنند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
0
0
دیگه من نمیدونم مردم چطوری باید نارضایتی خودشونو نشون بدن.؟!؟!
تنها رسانه ای که دست خود مردم اینترنت و همه هم سیل انتقادا رو میبینیم. آخه واقعا ایشون فکر میکنن این 3 - 4 تا مصاحبه خنده دار تلویزیون نظر همه مردمه؟!؟!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
0
0
95% !!! عجب !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
0
0
این آقا هم مثل قالیباف دو روز دیگه کاندید میشه 4 میلیون هم رای میاره ! ملت حواسش کجاست مشخص نیست !
ناشناس
|
Greece
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
0
0
آقای عزیر حداقل وقتی میخواهید اوضاع را به نفع خود مناسب جلوه بدهید با هم همآهنگی باشید.شما میگید بنظر شما اوضاع منکراتی در جامعه بدنیست ولی مصباح یزدی تئوریسن نامبروان شما معتقده که فساد در جامعه نگران کننده است.حقیقتا ما باید کدام را قبول کنیم؟دم خروس یا قسم حضرت عباس؟البته این تنها در امور اجتماعی نیست تقریبا در تمام امورات کشور تناقض پشت تناقض.بابا سی ساله که شما حکومت میکنید لااقل رسم و رسوم مملکت داری و حکومتگری را بیاموزید و اینقدر تضاد در کردار و رفتارتان نشان ندهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
0
0
مگر قیافه اقتدارگرایان چه اشکالی دارد؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
از سبک و اجرای این مجری خیلی خوشم می اید . احمدی بهر حال از هر نوعش حرف ندارد . هر دو معتقدند وقتی نظری را ابراز می کنند نظر 95% مردم است . دیگر جایی برای ما (70000000)ایرانی که خارج از جمع ان 95% ویا به عبارتی جز 5% مردم هستیم نمی ماند . ما به عنوان یک دمکرات لیبرال البته نه از نوع نجم الدین به رای و نظر اکثریت یعنی 95% مردم ایران احترام می گذاریم و ساکت می مانیم . البته حق اظهار نظر در مورد مجری را برای خود محفوظ می دانیم چون ان 95% در مورد ایشان نظری ندادند . این مجری بسته به نوع برنامه و نوع شبکه چنان چهره عوض می کند که گاهی فکر می کنم دو قلویند برای نمونه مقایسه کنید برنامه ایشان را در شبکه 2 و 4
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
95% موافق ،5% هم میگن شدید تر برخورد کنید
حالا این آمار از کجا بدست اومده ؟؟؟ نهاد دولتی آمار گرفته یا یک نهاد خصوصی و بی طرف؟؟؟
واکنش های که من از طرف مردم و هم چنین خودم تو خیابان می دیدیم کاملا برعکس گفته های ایشانه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
با این نظر سنجی ها پس من وجود خارجی ندارم!!! یکی منو توجیه کنه...اینجا کجاست؟...من کیم؟...شما کی هستی؟ تو چی می گی؟
ضمن اینکه یک تذکر هم بدم که: سردار عزیز! مگه به قیافه است!؟
منظور مجری محترم از "فلان کسک" (!) مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر دوران طلایی انقلاب هست!؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین