کد خبر: ۸۶۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۲:۴۷

مهندس موسوی: ایران دچار عقب‌ماندگی شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میرحسین موسوی گفت: «ایران با همه فرهنگ و تمدن کهن خود، دچار عقب‌ماندگی شده است».

به گزارش آفتاب، مهندس میرحسین موسوی که عصر دوشنبه، در مسجد جام ایلام برای مردم این شهر سخن می‌گفت، عنوان کرد: «ریشه ایثارگری در ایلام تاریخی پنج هزار ساله دارد. مردم این دیار، در طول این مدت ایثارگری را در پوست و جان خود نهادینه کرده اند و به خلق فضیلت‌ها پرداخته اند. بنده خود شاهد مقاومت مردم ایلام در دوران جنگ بوده‌ام . تمامی گزارشات نمایندگان دولت که در بازرسی از این استان به عمل آمده حاکی از مقاومت کم نظیر و گاه بی نظیر مردم ایلام است، که اگر قطعا این مقاومت‌ها نبود ایلام به طور کامل از ایران جدا شده بود».

آخرین نخست وزیر ایران در ادامه افزود: «مردم ایلام افتخار مردم ایرانند. تنها استانی که در زمان جنگ مردمش استان را ترک نکردند ایلام بود. با همه سختی‌ها و پذیرش همه شرایط جنگی تا آخرین نفس و توان ایستادگی کردند. در هر رفت و آمدی توسط هواپیماهای عراقی این استان بمباران شد. شما می‌توانستید جوانمردی و ایثارگری خود را در پشت این استان از خود نشان دهید. اما زیر این گلوله‌باران ایستادید».

میرحسین موسوی با تاکید بر ضرورت حفظ همه سرمایه‌های اجتماعی در ادمه گفت: «شما مردم ایلام نه تنها در تاریخ دفاع مقدس از مرزهای ایران حفاظت کرده‌اید، بلکه سال‌ها و قرن هاست که خطه غرب کشور به حضور شما می‌بالد. یکی از اهداف من برای حضور در عرصه انتخابات، حفظ و تداوم همه این فضیلت‌ها، رشادت‌ها و ایثارها است».

مهندس موسوی ضمن بیان اینکه بهترین مشاور اقتصادی من، در دوره جنگ مرحوم عالی نسب بود، اظهار داشت: «او می‌گفت که ایران مستحق فقر نیست و توانایی‌های زیادی برای قوی شدن دارد. وقت آن رسیده که با حفظ سرمایه‌های اجتماعی، کشوری غنی، آباد و آزاد داشته باشیم، به دور از فقر و استضعاف و محرومیت را با همکاری و همدلی از این کشور پاک کنیم».

میرحسین موسوی در ادامه گفت: «من در بیانیه‌ای به صورت جامع برنامه‌های خود را در حوزه‌های سیاست خارجی، داخلی، اقتصادی و فرهنگی و هنری اعلام کردم و قصدم این است که در سفرهای استانی، به تبیین بیشتر این برنامه‌ها بپردازم. تصور من از این استان، به هیچ وجه زایل شدنی نیست. برای همین این استان را به عنوان نخستین استان حضور در جمع مردم انتخاب کردم. تا شعاری را از این نقطه به گوش ملت ایران برسانم. شعار من برای دولت جدید، "ایرانی پیشرفته با قانون، عدالت و آزادی" است. این کشور با همه فرهنگ و تمدن کهن خود، دچار عقب ماندگی شده است».

موسوی با بیان اینکه ایران عقب مانده یعنی ذلت، خواری و خطر گفت: «باید به سمت پیشرفت حرکت کنیم. تا آینده فرزندانمان در این کشور تامین شود. کشورهای منطقه قطعاً رقیب ما هستند و وقتی می‌گوییم ایران ظرف مدت 20 سال باید به اولین قدرت منطقه تبدیل شود و در سال 1400 به عنوان مهمترین کشور خاورمیانه از هر حیثی مطرح گردد، یعنی اینکه به این سمت حرکت کنیم. اما متاسفانه می‌بینیم روند رو به رشدی در این سالها نداشته‌ایم».

میرحسین موسوی با اشاره به قانون سند چشم انداز بیست ساله خاطر نشان ساخت: «قانون در این شعار برای اجرایی شدن همه برنامه‌ها لازم است. زیرا اولین خواسته مردم از دوره مشروطیت، تحقق قانون و عدالت خواهی بوده است».

وی در ادامه در تشریح دلایل طرح بحث آزادی گفت: «آزادی را از آن حیث مطرح کردم که ایمان و عقیده با هم توامان است. و کسی که آزادی نداشته باشد، حق انتخاب ندارد و کسی که حق انتخاب نداشته باشد، ایمان و عقیده سستی دارد و نمی‌تواند سرنوشت خود رارقم بزند. اکنون می‌بینیم که امام عزیزمان بر این موضوع تکیه داشت. امام جمهوری اسلامی را برای این کشور انتخاب کرد، که از یک سو مردم آزادانه دارای حق رای باشند و از دیگر سو، با ایمان و عقیده مبتنی بر اسلام بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند. و اگر هریک از این دو حذف شوند، به قهقرا خواهیم رفت».

میرحسین موسوی در بخش پایانی سخنانش برنامه دقیق خود برای خروج این استان از انزوا و بن بست را هدایت ایلام به بازارهای ملی عنوان کرد و افزود: «یکی از راهکارهای رفع محرومیت از این استان، ترویج و اشاعه صنعت توریسم و گردشگری در این استان است».

وی با اشاره به اینکه بزرگترین درآمد کشور اسپانیا از صنعت گردشگری است اظهار داشت: «منطقه ایلام از امکانات خوب و فوق‌العاده اکوتوریستی برخوردار است و در ایلام نیز ثروت زیرزمینی خوبی نهفته است و باید از این سرمایه‌ها به نحو صحیح برنامه‌ریزی و استفاده شود».

موسوی کار آماری و علمی را یکی دیگر از راهکارها برای رفع محرومیت این استان برشمرد و عنوان کرد: «باید آمایش ویژه‌ای روی این منطقه صورت گیرد و همه دولت‌ها متعهد شوند، که بر اساس این آمایش حرکت کنند. زیرا راهکار برون رفت از محرومیت این استان، کار بلند مدت و پایدار است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین