کد خبر: ۸۶۷۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۲:۱۵

فشار اسرائیل به روسیه برای جلوگیری از فروش S-300 به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روز دوشنبه مقامات دفاعی اسرائیل اظهار داشتند که اسرائیل با روسیه لابی کرده است تا این کشور از فروش یک سیستم دفاعی هوایی استراتژیک به ایران کناره‌گیری کند اما فقط تضمین‌هایی مبهم دریافت کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، هفته‌ گذشته، اسرائیل با تجهیز روسیه به هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی به ارزش 50 میلیون دلار موافقت کرد. به نوشته روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، به دنبال این امر مسکو قول داده است که S-300 را به ایران نفروشد، سیستمی که می‌تواند تاسیسات هسته‌ای ایران را در برابر حملات هوایی محافظت کند.

اما یک مقام دفاعی اسرائیل گفته است که هیچ اطلاعی در مورد چنین قولی توسط روسیه ندارد. مسکو پیغام‌های متفاوتی در مورد احتمال خرید S-300 توسط ایران، داده است؛ معامله‌ای که به نوشته‌ یک روزنامه‌ روسی 800 میلیون دلار ارزش دارد.

یک مقام بازنشسته اسرائیل گفته است: «بیشترین چیزی که ما در حال حاضر داریم، یک تضمین مبهم در مورد به پیش نرفتن معامله است».

یک منبع صنعتی آگاه در این زمینه گفته است که علاقه مسکو برای خرید 3 فروند هواپیمای بدون سرنشین، در زمان جنگ سال گذشته با گرجستان جلب شده بود. گرجستان از متحدان آمریکاست که نیروهایش از این هواپیماهای اسرائیلی استفاده می‌کردند.

منبع گفته است: «گزینه‌ دیگر ما چه بود؟ این که به تقاضای روسیه برای هواپیماهای بدون سرنشین جواب منفی بدهیم؟ تفکر چنین بود که جلو برویم و بفروشیم و سپس تلاش کنیم تا در موضوع S-300، موافقت روسیه را جلب کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین