کد خبر: ۸۶۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۳
در جمع خبرنگاران:

قشقاوی: ادعاهای میلیبند مداخله جویانه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعای وزیر خارجه انگلیس مبنی بر تهدید آمیز بودن برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و سایر ادعاهای این مقام انگلیسی در عربستان را «مداخله جویانه»، «غیرقابل قبول» و «قیم مابانه» خواند. 

حسن قشقاوی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاری که موضع جمهوری اسلامی ایران را درباره ادعای دیوید میلیبند وزیر امور خارجه انگلیس که اخیرا برنامه هسته‌ای ایران را تهدید واقعی برای ثبات خاورمیانه خوانده و در نشست درمطبوعاتی در عربستان ادعا نموده مردم منطقه نه تنها از برنامه هسته‌ای ایران بلکه از دخالت‌های این کشور در امور داخلی خود احساس نگرانی می کنند پرسید، گفت: «این برداشت واقعیت ندارد، جمهوری اسلامی ایران در مقاطع متعدد اعلام کرده که برنامه هسته‌ای ایران دارای ماهیتی صلح آمیز است و در گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) نیز مورد تایید قرار گرفته است».

قشقاوی افزود: «در شرایطی که رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن دهها کلاهک و سلاح هسته‌ای و حمایت صریح دولت انگلیس از این رژیم موجب نگرانی تمام کشورها و مردم منطقه بوده، جای تعجب دارد که از این تهدید فزاینده چشم پوشی می‌شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «جمهوری اسلامی ایران روابطی دوستانه و بر اساس احترام متقابل با تمامی کشورهای منطقه دارد و چنانچه آقای میلیبند دیدگاه‌های دیگر کشورها نسبت به همسایگان خود را منعکس نموده باشد، اینگونه رویکردها از سوی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه مداخله جویانه و امری غیر قابل قبول و به عنوان رویکردی قیم مابانه ارزیابی می‌گردد».

قشقاوی اضافه کرد: «آنچه که مخل امنیت منطقه است دخالت کشورهای خارج از منطقه است که با حضور نظامی خود در منطقه و خلیج فارس ثبات و امنیت و توسعه سیاسی و اقتصادی آن را به مخاطره جدی انداخته است».

خبرنگاری از قشقاوی پرسید به دنبال برگزاری اجلاس سه جانبه معاونان وزرای امور خارجه ایران، پاکستان و افغانستان در جمعه گذشته در اسلام آباد، برخی خبرها حاکی از احتمال دیدار وزرای خارجه ایران، پاکستان و افغانستان در آینده نزدیک و پیرامون اوضاع افغانستان است ، نظر شما در این رابطه چیست؟

وی پاسخ داد: «این گونه نشست‌ها براساس دیدگاهها و تصمیمات نخستین اجلاس سران سه کشور جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان در حاشیه اجلاس سران اکو شکل گرفته است و اصولا در این جلسات برای حل مشکلات منطقه به ویژه مسئله افغانستان و نیل به یک ساز و کار منطقه‌ای است که برای آن در حال ایده پردازی و طراحی هستیم در همین چارچوب اجلاس اخیر معاونین وزرای خارجه سه کشور در اسلام آباد برگزار شد و در سطوح بالاتر نیز در آینده استمرار خواهد یافت».

خبرنگار دیگری موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص بیانیه دادستان مصر مبنی بر دستگیری عضو حزب‌الله لبنان به نام شهاب با این اتهام که وی حزب‌الله شیعه و سیاست ایران را در مصر ترویج کرده است را جویا شد.

قشقاوی در پاسخ گفت: «دبیر کل حزب‌الله لبنان موضع خود را در خصوص رویکردهای عضو حزب‌الله بیان داشته است. به نظر می رسد چنانچه دوستان مصری، اعتقاد فرد لبنانی به مذهب شیعه، طرفداری از جمهوری اسلامی ایران، حمایت از قضیه فلسطین و مظلومیت مردم بی پناه غزه را اتهام ارزیابی نمایند این مواضع منصفانه نیست، زیرا همواره دستاوردهای مقامات اسلامی لبنان و فلسطین مایه مباهات تمامی امیت اسلامی و عربی بوده است».

وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که دولتمردان جدید رژیم صهیونیستی به طور گستاخانه منافع ملی مصر و اراضی اشغالی فلسطین، لبنان و سوریه را مورد تعرض قرار داده‌اند، طرح مسائل جنجالی را در راستای مصالح عالیه کشورهای اسلامی و عربی قلمداد نمی‌کند و انتشار این گونه مسایل را برای کشورها و مردم منطقه ثمربخش نمی‌داند».

خبرنگاری پرسید: «برخی خبرگزاریهای خارجی به صورت مبهمی مدعی شده‌اند، رئیس جمهور قزاقستان در جریان دیدار با دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان پیشنهاد کرده است که بانک بین‌المللی سوخت هسته‌ای در قزاقستان مستقر شود و این بانک سوخت هسته‌ای را در اختیار کشورهایی قرار دهد که موافقت کنند غنی سازی اورانیوم را در داخل کشور خود انجام ندهند موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه چیست؟»

سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: «موضوع ایجاد بانک سوخت هسته‌ای در قزاقستان در سفر ریاست محترم جمهوری به این کشور (17 و 18 فروردین 88) از سوی رئیس جمهور قزاقستان مطرح شد. جمهوری اسلامی ایران براساس سیاست اصولی خود تمام ایده‌هایی را که مبتنی بر اصل عدالت و حقوق برابر تمام کشورهای جهان برای دستیابی به فن آوریهای جدید باشد، مورد توجه قرار می‌دهد».

وی ادامه داد: «قزاقستان از جمله کشورهایی است که دارای منابع غنی اورانیوم در جهان است و لذا طبیعی است که این کشور مبتکر ایده‌ها و طرح‌های در این ارتباط باشد. ایده تاسیس بانک سوخت هسته‌ای نیز در همین راستا ارایه شده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد به برخورداری کشورها از حق مسلم در استفاده از این منبع انرژی است. مهمترین نکته برای ایران قرار داشتن این ایده و ایده‌های مشابه بر پایه عدالت و حق برابری تمام کشورها برای دستیابی به دانش‌ها و فن آوریهای جدید است».

قشقاوی تصریح کرد: «به طور کلی هر کشور عضو NPT حق دارد فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز در تمام ابعاد هسته‌ای آن را دارا باشد. این فعالیت‌ها شامل غنی سازی و تولید سوخت نیز می‌گردد. طبیعتا کشورها این اختیار را دارند که مواد و یا سوخت تولیدی خود را به کشورهایی که به آن نیاز دارند تحت نظارت آژانس صادر نمایند. نکته مهم این است که چنین فعالیت‌هایی نباید منحصر به برخی کشورهای خاص گشته و جلوی فعالیتهای سایر کشورها را در این زمینه بگیرد».

سئوال دیگری با این مضمون از قشقاوی پرسیده شد: «اخیرا بعضی از رسانه‌ها از ارسال بیانیه‌ای مطبوعاتی توسط سفارت عربستان در تهران به تعدادی از رسانه‌های ایرانی خبر دادند که در آن از واژه‌ای مجعول به جای عبارت صحیح و قانونی خلیج فارس استفاده شده است. موضع وزارت امور خارجه در این زمینه چیست؟».

سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد که وزارت امور خارجه چنین بیانیه‌ای را دریافت نکرده است"‌. وی افزود: «وزارت امور خارجه بکارگیری واژه‌های مجعول در خصوص خلیج فارس را مغایر با مقررات سازمان ملل قلمداد و آن را غیرقابل قبول می‌داند».

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران خبر داد که وزیر امور خارجه عمان در چارچوب رایزنیهای مداوم بین مقامات دو کشور امروز سه شنبه به کشورمان سفر می‌کند.

خبرنگاری پرسید: «آیا در جریان سفر آخوند زاده به اسلام آباد، موضوع سرنوشت عطارزاده دیپلمات ربوده شده ایرانی نیز با مقامات پاکستانی مورد پیگیری قرار گرفت؟».

قشقاوی پاسخ داد: «جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به موضوع آقای عطار زاده داشته و‌ ظرف پنج ماه گذشته این موضوع را در کلیه سطوح با مقامات پاکستانی مطرح نموده و آن را پیگیری کرده است».
در پایان خبرنگاری با اشاره به اینکه برخی سایتها از برکناری سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان خبر داده‌اند. پرسید آیا این مسئله صحت دارد؟

قشقاوی در پاسخ گفت: «آقای حمیدی زارع سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به مدت چهار سال در این کشور حضور داشته‌اند و دوره ماموریت ایشان به صورت طبیعی پایان یافته است و در حال انجام دیدارهای خداحافظی هستند. و موضوع برکناری عبارت صحیحی نیست. سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز تعیین شده و روند اداری انتصاب سفیر جدید در مراحل پایانی است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین