کد خبر: ۸۶۸۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۹
افزایش 40 درصدی سفرهای نوروزی!

گردشگرانی که با هیچ مسافرت می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه اجتماعی: این بار هم آمار ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همگان را شگفت‌زده کرد. بر اساس اعداد ارائه شده از سوی این سازمان در نوروز امسال بیش از 99 میلیون سفر و تردد انجام شد که از افزایش 40 درصدی سفرها نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان گردشگری، معیار دقیقی برای سنجش گردش‌های داخلی تهیه و تنظیم نشده است.

همگانی کردن و ارزان‌سازی سفر، شعار سال‌های اخیر مدیریت سازمان گردشگری و در راستای عدالت‌محوری دولت نهم بوده است، به همین دلیل در این سال‌ها مسئولان این سازمان با دست باز اقدام به ارائه اعداد و ارقامی کرده اند که گاهی به نظر اغراق‌آمیز می‌رسد.

اعداد از کجا می‌آیند ؟

شریف ملک‌زاده، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در خصوص تهیه آمار سفرهای نوروزی می‌گوید: «استان‌ها برای آمارگیری کمیته‌ای شامل استانداران، سازمان حمل و نقل و پلیس تشکیل دادند و به صورت روزانه آمار ورود و اقامت مسافران را استخراج و پس از پردازش به ستاد مرکزی اعلام می‌کردند». 


بر اساس اعلام سازمان گردشگری در به دست آمدن عدد سفرهای نوروزی، آمار خودروهایی که به مبادی ورودی استانها وارد شده‌اند را از ستاد تسهیلات استانها استعلام و برای هر خودرو نیز ۴ مسافر درنظر گرفته شد و در نهایت، این عدد به دست آمد.

رضایتمندی مسافران نوروز؟! 

اما باید دید در نوروز که اوج همگانی شدن گردشگری داخلی است، چه تسهیلات مناسبی برای رفاه مردم اندیشیده شده است؟و چه تعداد از این جمعیت بازگشته از سفر از تسهیلات ارائه شده در استان‌ها رضایت داشته‌اند؟

نصرا... ملک‌جمی، کارشناس و مدیر یکی از موسسات گردشگری در این باره می‌گوید: «واقعیت این است که سفر‌های نوروزی چند سالی است که رشد قابل توجهی داشت است. گرچه به نظر می‌رسد آمار ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی چندان جنبه کارشناسی ندارد».

او ادامه می‌دهد: «در هر حال با فرض اینکه آمار ارائه شده از سازمان درست باشد، باید گفت موقعیت خود این سازمان به مخاطره می‌افتد. چراکه در پس بالارفتن شمار قابل توجه سیاحان داخلی امکانات و زیرساخت‌های گردشگری ما چندان افزایش نیافته و حتی برخی از هتل‌ها و مهمانپذیرها نیز به دلیل فرسودگی از رده خارج شده است».

این کارشناس گردشگری، وجود چادر های مسافری را عامل اصلی افزایش سفر می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از مسافران با امکانات صفر مسافرت می‌کنند. شب را در پارک‌ها می‌خوابند و از وسایل غیر بهداشتی بهره می‌برند. اغلب این افراد هیچ خدماتی از سازمان متولی گردشگری دریافت نمی‌کنند».

این در حالی است که سازمان گردشگری هم با ارائه امکانات حداقلی و راه‌اندازی کمپ‌هایی در صدد ارائه امکانات به این سیاحان ارزان قیمت برآمده است. به طوری که براساس اعلام این سازمان ظرفیت اسکان مسافران نوروزی در کمپ‌ها نسبت به سال قبل ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.

علی پوریا که خود سال‌ها در بخش تورگردی فعالیت داشته می‌گوید: «کمبود زیرساخت‌های گردشگری کشور به دلیل سرمایه‌گذاری نامناسب، از یک سو و از سوی دیگر، تقاضای وافر مردم، باعث ایجاد زمینه‌های فساد در توزیع امکانات شده که از جمله می‌توان به ارائه بلیت‌های وسایل حمل و نقل عمومی و اماکن اقامتی در ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد».

او می‌افزاید: «مهمترین مقطع زمانی در طول سال که خدمات‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای عموم مردم معنا پیدا می‌کند، عید نوروز است. مردمی که در سال با پرداخت مالیات به دولت، بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را از جیبشان تأمین می‌کنند، انتظار دارند ستاد تسهیلات سفر، دست‌کم در ایام نوروز به صورتی ملموس سفر آنها را ساماندهی کرده و با برنامه‌ریزی دقیق، جلو سوءاستفاده‌کنندگانی را که خدمات مسافرتی و اقامتی نوروز را به قیمتی گزاف تحمیل می‌کنند، بگیرد. به همین دلیل «پارک‌خوابی» توسط مردم ما یک فرهنگ شده است و این به خاطر کمبود محل‌های استقراری است که با بودجه اقشار کم‌درآمد همخوانی داشته باشد. نیروی انتظامی می‌تواند از خوابیدن مردم در کنار خیابانها، پارکها و بلوارها که چهره نامناسبی به شهر می‌دهد و پارک‌ها را به اردوگاه پناهندگان جنگی شبیه می‌کند جلوگیری کند، اما در درجه اول باید واحدهای کمکی را با در نظر گرفتن شرایطی از قبیل سرویس بهداشتی و ... ایجاد کرد».

پرداخت کرایه برای هتل پیاده‌روها
 
از سوی دیگر بسیاری از مسافران نوروزی از رفتار کاسبکارانه شهرداری‌های استانها ناراضی هستند چرا که در شهرهای مختلف به بهانه‌های گوناگون از مسافران نوروزی پول اخذ می‌شد.

گرفتن وجه نقد از مسافران نوروزی به طرق مختلف در حالی صورت می‌گیرد که اکثریت مسافران از وضعیت امکانات رفاهی در شهرها ناراضی بودند. بهداشت نامناسب، تعداد بسیار کم دستشویی، اغذیه فروش‌های دستفروش، بی‌نظمی، کمبود محل استراحت و... از جمله دلایلی است که باعث نارضایتی مسافران نوروزی در برخی از شهرهای کشور شده بود. گزارش‌های رسیده از برخی از شهرها حکایت از آن داشت که مسافرانی که قصد اقامت در پارک‌ها را هم داشتند باید هزینه‌ای را به بهانه تامین امنیت پرداخت می‌کردند.

یک مسافر نوروزی که به استان بوشهر و شهر گناوه سفر کرده بود می‌گوید: «برای تماشای ساحل از سه گیت عبور کردیم و هر بار مبلغی را به ماموران شهرداری پرداخت کردیم تا بتوانیم به ساحل برسیم. چرا ساحل را می‌فروشند و اجاره می‌دهند؟ در کجا برای تماشای ساحل دریا سه بار از مردم پول می‌گیرند؟ حتی در کوچه‌ها هم برای پارک کردن ماشین باید حق حساب بدهی»!

از سوی دیگر برخی از شهرها حتی یک هتل هم برای پذیرایی از میهمانان نوروزی نداشتند.

یک مسافر آذری که ایام عید را به شهرستان خمین سفر کرده و مجبور شد در اطراف بیت امام خمینی(ره) چادر بزند می‌گوید: «قبل از ورود به این شهرستان تصویر بهتری از شهر امام(ره) داشتم و این در حالی است که این شهر بسیار مهم دینی کشور، حتی یک مسافرخانه هم ندارد».

ایرانیان به خارج سفر می‌کنند 

به گزارش روزنامه‌ Daily Mirror، در ماه مارس در بالاترین نسبت سفر در بین کشورهای خاورمیانه به گردشگران ایرانی مربوط بوده است. در ماه مارس که مصادف با ایام نوروز در ایران است، ‌بیش از 1500 گردشگر ایرانی سفرهای خارجی داشتند. این در حالی است که ایرانیان در تورهای خروجی رتبه 30 را در بین کشورهای جهان را از آن خود کرده‌اند.

آن دسته از مردم که توان خرید بلیت هواپیما و اقامت در هتل را دارند با توجه به کیفیت موجود پروازها و خدمات هتل‌ها، دوبی و ترکیه را نسبت به مقاصد داخلی چون جزیره کیش و قشم ترجیح دادند.

به نظر می‌رسد کم‌توجهی مسئولان در ترغیب این افراد به گردشگری داخلی و ارائه تسهیلات از سوی کشورهای همسایه برای جلب توریست‌های ایرانی سبب بالا‌رفت این آمار شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
آبا آمار 1500 گردشگر ايراني براي سفرهاي خارجي در نوروز صحيح است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
چرا اين همه چرت و پرت ميگويند؟كدام مسافرت ؟با كدام پول؟با كدام بنزين؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
من هر سال عيد و تابستان چند استان را ميروم فقط استان هرمزگان در بين استانها براي خوابيدن از ما پول گرفتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
می بینم که سر و صدای رقصیدن و آوردن قرآن جناب عالی و سازمان محترمتان در مشهد خوابیده و دوباره شروع به دست بردن در آمار و ارقام و .. میکنید. در مشهد دست در اسلام بردید و آن را با رقص مخلوط نمودید. حال هم دست در سفر های مردمی میبرید و آنها را عوض می کنید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
دامادت چطور است....
خداییش خیلی پشتت گرمه که این آمار چرند را اعلام می کنی.
مردم هم حتما ببو تشریف دارند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
راستی چرا هیچکس از جاهاز آقا داماد و عروس خانم سراغی نمی گیره ؟( 1میلیارد )
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین