کد خبر: ۸۶۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۴

قانع نشدن مجلس از توضیحات نوذری درباره زمین یک و نیم میلیاردی!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس شوراى اسلامى پاسخ وزیر نفت را به سوال نماینده مردم مرند و جلفا درباره تخلف مالى شرکت ملى گاز آذربایجان شرقى قانع کننده ندانستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، در جلسه علنى امروز پس از اینکه «سیروس سازدار»، نماینده مرند و جلفا از پاسخ وزیر نفت درباره سوال خود قانع نشد هیئت رئیسه از نمایندگان راى گیرى کرد که نمایندگان نیز با 106 راى موافق و 81 راى مخالف پاسخ وزیر را قانع کننده ندانستند.

کمیسیون تخصصى بررسى کننده یعنى کمیسیون انرژى هم توضیحات و اقدام وزیر نفت را قانع کننده ندانسته بود.

سوال نماینده مرند و جلفا این بود: «یک قطعه زمین توسط برادر سرپرست معاونت بهره برداری شرکت گاز استان آذربایجان شرقی از تعاونی مسکن کمیته امداد امام خمینی (ره) در تاریخ 31/1/86 به مبلغ 7 میلیارد و 222 میلیون و 360 هزار ریال خریداری شده و در همان تاریخ به شرکت گاز این استان به مبلغ 15 میلیارد و 487 میلیون و 200 هزار ریال فروخته شده (شرکتى که برادرش سرپرستى آن را برعهده داشته است)».

نماینده مرند و جلفا از وزیر نفت پرسیده بود: «علت افزایش قیمت 8 میلیارد و 259 میلیون و 840 هزار ریالی (بیش از دو برابر)، مبلغ این زمین و معامله آن در همان روز چیست»؟ 

وزیر نفت در پاسخ به این سوال گفت: «بنابر نظر کارشناسان معامله انجام شده بر اساس قوانین و به صلاح شرکت بوده است. بر اساس نظر کارشناسان بازرسی که از ریاست جمهوری اعزام شدند، قیمت خرید زمین متناسب با قیمت واقعی بوده اما اگر قبل از این معامله مشکلی با کمیته امداد وجود داشته است باید آنها پاسخ‌گو باشند».
 
نوذری با تاکید بر اینکه شعبه ایجاد شده دستور بررسی و پیگیری موضوع را صادر کرده است تصریح کرد: «در رابطه با این موضوع احکامی هم مبنی بر برکناری افرادی صادر شده که بنابر ضرورت کار شرکت تا فروردین سال جاری اجرا نشده است. من معتقدم مدیر عامل وقت شرکت مذکور فردی زحمتکش است اما باید نظارت جدی‌تری درباره این موضوع می‌کرد».
 
وزیر نفت ادامه داد: «مسائل مختلف در وزارت نفت با دقت و جدیت بررسی می شود و کوچک‌ترین اشکال در مجموعه صنعت نفت به سرعت اصلاح می‌شود. به مدیر مربوطه اخطار کتبی با درج در پرونده داده شد ولی با توجه به اهمیت در نظر گرفتن مردم در برنامه‌ریزی‌ها، هرگز در مناطق سردسیری مدیرها را در فصل سرما تغییر نمی‌دهیم و برای اجرای تصمیم من تا فروردین سال جاری صبر کردیم».
 
سازدار از توضیحات وزیر نفت قانع نشد و در پاسخ به وی گفت: «من برای دفاع از بیت المال تلاش می‌کنم و هرگز موضوعات سیاسی را مورد نظر ندارم. به وجود آمدن این مشکل و تضییع بیت‌المال و کمیته امداد امام خمینی به دلیل سوء مدیریت به وجود آمده است و نباید به جای پاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت موضوع سیاسی‌کاری مطرح شود».
 
با توجه به قانع نشدن نماینده مرند از پاسخ وزیر نفت، بررسی موضوع به رای گذاشته شد. 

نمایندگان با 106 رای موافق و 81 رای مخالف اعلام کردند که از توضیحات وزیر نفت قانع نشده‌اند.
بر اساس آیین نامه جدید اگر وزیر نفت سه بار نتواند در پاسخ به سوالات نمایندگان در صحن مجلس نظر آنان را تامین کند، زمینه استیضاح وی فراهم می‌شود. 

پس از اعلام نتیجه رای گیری، حسن ملک محمدی نماینده دامغان خطاب به محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: «آقایان کوثری و بروجردی شاهد بودند که دستگاه رای گیری شماره 43 کار نمی‌کرد و من نتوانستم رای خود را بدهم».
 
ابوترابی در پاسخ به وی گفت: «با توجه به اینکه نمایندگان فقط به اختلاف یک رای به قانع نشدن رای دادند در صورتی که شما کارت ورود به جلسه را زده باشید موضوع باید در هیئت رئیسه بررسی شود. در غیر این صورت یعنی شما اصلاً در جلسه حضور نداشته‌اید».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین