کد خبر: ۸۶۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۶
نیویورک تایمز:

آمریکا پیش‌شرط تعلیق غنی‌سازی را لغو می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی خبر از آن داد که دولت اوباما با همراهی کشورهای اروپایی در حال تدوین طرحی جهت آغاز مذاکرات با ایران است که در آن با تغییر راهبرد آمریکا، پیش‌شرط تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران برداشته شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، در این طرح که در نشست‌های محرمانه‌ای بین مقامات آمریکایی و اروپایی تنظیم شده، ایران ملزم می‌شود تأسیسات هسته‌ای خود را به روی بازرسی‌های گسترده بگشاید و در عوض مجاز خواهد بود در طول مدت گفتگوها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد.

این طرح مغایر با خط مشی دولت بوش است که همواره بر تعلیق غنی‌سازی به عنوان پیش‌شرط مذاکره با ایران اصرار می‌ورزید. اما باراک اوباما در تبلیغات انتخاباتی خود عنوان کرده بود که حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران گفتگو کند.

مقامات آمریکایی از ارائه جزئیات این طرح خودداری کرده‌اند. با این حال، یکی از مقامات دولت آمریکا هدف نهایی سیاست‌های این کشور را تعلیق غنی‌سازی مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت بیان نموده و یک مقام دیگر خاطر نشان ساخته است که طرح جدید هنوز در مرحله «هم‌اندیشی» است و مفاد آن نهایی نشده‌اند.

از طرف دیگر، یک مقام بلندپایه اروپایی که در تهیه این طرح نقش دارد، رویکرد دولت پیشین آمریکا را در قبال مسئله هسته‌ای ایران ناکارآمد توصیف نموده و هدف از تدوین طرح جدید را اعتمادسازی عنوان می‌کند.

همچنین محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گفتگو با نیویورک‌تایمز می‌گوید دولت اوباما هنوز با او در مورد مفاد راهبرد جدید در قبال ایران مشورت نکرده است. وی ضمن«مضحک» توصیف نمودن رویکرد بوش در مورد ایران، اذعان می‌دارد اگر هدف دولت بوش جلوگیری از دسترسی ایران به دانش تولید سوخت بود، چنین رویکردی با شکست کامل مواجه شده است.

پیش‌بینی می‌شود موافقت دولت آمریکا با ادامه غنی‌سازی از سوی ایران، نارضایی فراوانی را در بین محافظه‌کاران آمریکایی و دولت نتانیاهو در اسرائیل برانگیزد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
این هم یکی دیگر از ترفند های آنها
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین