کد خبر: ۸۶۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۲۷

وزیر اقتصاد: عدالت با اصلاح قیمت‌ها برقرار می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بالغ بر 25 درصد تولید کشور در قالب یارانه انرژی هزینه می‌شود که حدود 45 درصد آن در بخش حمل و نقل است گفت: «وضع کنونی مصرف در کشور طی سال‌های متمادی شکل گرفته نه در یک مدت کوتاه بنابراین برای اصلاح وضعیت موجود باید تحلیلی ساختاری ارائه کرد».

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب،‌ سید شمس‌الدین حسینی در همایش تحول اقتصادی، ‌الگوی مصرف و ‌توسعه حمل و نقل افزود: «بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشور به شکل یارانه انرژی در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود در حالی که سهم بخش حمل و نقل از ارزش افزوده کشور فقط هشت درصد است».

او با تاکید بر اینکه این رقم در کشورهای توسعه یافته بیش از 17 درصد است افزود: «این آمار نشان می‌دهد در کشور ما مصرف منابع فراوان و نتیجه حاصل از آن کم است. که خود نشانه توسعه نیافتگی است توسعه نیافتگی یعنی تلاش زیاد و نتیجه‌ کم».

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 92 درصد جابه‌جایی مسافر در کشور ما از طریق حمل و نقل جاده‌ای و 75 درصد جابه‌جایی بار هم در کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود گفت: «این اصلا با استانداردهای جهانی متناسب نیست چرا که حمل و نقل جاده‌ای روشی گران، پرمخاطره و پر استهلاک است».

وزیر اقتصاد هزینه حمل و نقل در ایران را بسیار زیاد و نیز مدت زمان طولانی سفر، ترافیک زیاد و آلودگی زیست محیطی و تصادفات و تلفات فراوان را ناشی از وضعیت نامناسب حمل و نقل در کشور دانست. 

حسینی با تاکید بر اینکه برای ایجاد عدالت اقتصادی باید قیمت‌ها اصلاح شوند گفت: «البته اصلاحات غیر قیمتی هم برای بهبود وضع موجود مفید است اما تجربه ما در سهمیه‌بندی بنزین نشان می‌دهد که مردم به سمت خودروهای کم مصرف گرایش پیدا می‌کنند».

وی در پایان با بیان اینکه در سال 1385 انرژی مصرف شده در کشور معادل چهار میلیون بشکه نفت در روز بوده است تاکید کرد: «اگر با همین روند مصرف ما ادامه پیدا کند در سال 1404 این رقم به 19 میلیون بشکه نفت در روز می‌رسد و ایران از یک صادرکننده انرژی به وارد کننده تبدیل خواهد شد». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین