کد خبر: ۸۶۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۷
در دیدار دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عنوان شد:

هاشمی: کردستان برای ما یک همکار طبیعی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان با اشاره به استراتژیک بودن همکاری میان اکراد عراقی با جمهوری اسلامی ایران، گفت: «اقلیم کردستان برای ما یک همکار طبیعی است و جمهوری اسلامی ایران همکاری صادقانه اکراد عراق با جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس را فراموش نخواهند کرد».

به گزارش آفتاب، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیاز به سازندگی در عراق را یک ضرورت فوری خواند و با اشاره به گسترش همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و عراق پس از سقوط صدام تاکید کرد: «تاسیسات زیربنایی، نفت، راهسازی، سدسازی، مسائل تجاری و آموزشی و فرهنگی می‌تواند زمینه بسیار مناسبی برای گسترش همکاری میان ما و اقلیم کردستان باشد».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حفظ وحدت اقوام، مذاهب وگروه‌های سیاسی عراق را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای پیشرفت و توسعه این کشور خواند و تصریح کرد: «یکی از اهداف سفر اخیر من به عراق تلاش برای حفظ و تداوم وحدت میان گروهها و اقوام عراق بوده است».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق، زمینه‌های همکاری میان دو طرف را فراوان توصیف کرد و گفت: «مبارزه با تروریسم و گروههای مداخله‌گر و غیرقانونی از سوی هر دو طرف ثبات و امنیت را که لازمه پیشرفت و توسعه است، افزایش خواهد داد».

رئیس مجلس خبرگان رهبری همکاری‌های علمی را زمینه مناسبی برای توسعه روابط خواند و گفت: «با موافقت دو طرف واحد دانشگاه آزاد اسلامی در اقلیم کردستان دایر خواهد شد تا ضمن افزایش سطح علمی جوانان کردستان، مبادلات فرهنگی میان دو منطقه افزایش یابد».

در ابتدای این دیدار کوسرت رسول معاون رئیس منطقه کردستان عراق و دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان با ابلاغ پیام دوستی و دعوت مجدد مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای دیدار از این منطقه، جمهوری اسلامی ایران و اکراد عراق را یاران دیرین خواند و گفت: «خوشحال هستیم که جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت 3 دهه اکنون به یک قدرت بی بدیل در منطقه تبدیل شده و اکراد خود در این امر سهیم می‌دانند».

وی با اشاره به مشترکات تاریخی میان دو ملت، همکاری‌های دو منطقه در دوران مبارزه با صدام و جنگ تحمیلی را یادآور شد و تاکید کرد: «امیدواریم با تدابیر مسئولان دو طرف روابط میان دو منطقه روز به روز افزایش یابد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین