کد خبر: ۸۶۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۷
در جمع اقوام مختلف خوزستان بیان شد

موسوی: تبعیض میان اقوام مغایر قانون و خلاف اعتقادات است

نباید آمرانه با زبان‌ها برخورد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مهندس میر حسین با تاکید بر لزوم نبودن تبعیض میان اقشار مختلف مردم ‌ایران گفت: «‌این تبعیض‌‌ها هم مخالف اعتقادات ما و هم مغایر قانون است و همچنین با کرامت انسان‌ها نیز در تضاد است. اگر امروز در منطقه خوزستان و در جای جای ‌ایران اگر کسی به زبان عربی سخن می‌گوید باید تشویق شود و نه‌اینکه به او‌ایراد گرفته شود». 

دیدار با نمایندگان عشایر ‌ایل بختیاری 
به گزارش آفتاب، مهندس میر حسین موسوی، که به استان خوزستان سفر کرده است، روز سه‌شنبه، در جمع نخبگان، فرهیختگان، بزرگان و نمایندگان عشایر ‌ایل بختیاری گفت: «بنده دوران سربازی را به مدت تقریبا یکسال در شهرکرد بودم و به همین دلیل از طریق برخورد با مردم غیور عشایر بختیاری گروه حماسی و استقلال‌طلب آنان را که درطول قرن‌ها سینه به سینه به یکدیگر نقل کرده‌اند، می‌شناسم. نقش ارزنده آنان در تمامیت ارزی و حفظ مرز و بوم ‌این کشور در دوران‌های مختلف بسیار ارزنده است،‌این روحیه دلاوری، قرص بودن محکم بودن و آشنا با فرهنگ و سیاست سالهاست که کشور ما را حفظ کرده است و امام خمینی (ره) از آن‌هابه عنوان ذخیره‌این انقلاب و کشور نام برده است». 

وی افزود: «شما عشایر بختیاری که در طول انقلاب حس ملی و وحدت ملی را دامن زده‌اید باید بدانید که برای موسوی از ارزش بالایی برخوردار هستید و قطعا از‌این ظرفیت در دوره جدید استفاده خواهد شد، به هر حال هر دولتی که در‌این کشور بر سر کار بیاید باید ‌این اهمیت را شناخته و از‌این ظرفیت و توانایی استفاده کند». 

دیدار با اعراب خوزستان
میرحسین موسوی پس از دیدار با عشایر بختیاری شهر اهواز نشستی را هم با مردم عرب‌ این شهر برگزار کرد.

وی در‌این نشست که مدت زیادی به طول انجامید، بر ارزش زبان عربی تاکید کرد و ضمن تشکر از مردم فرهیخته دیار خوزستان گفت: «مردم عرب در ‌این نقطه نقش اساسی در شکل‌گیری نظام و همیشه به عنوان یک نیروی اصیل‌ایرانی مطرح بودند».

موسوی ادامه داد: «بنده هرزمان که زبان عربی را می‌شنوم آن را زبان وحی می‌دانم. چنین حسی در سطح ملی نیز وجود دارد و همه مردم ما چنین فکر می‌کنند چرا که زبان عربی یک زبان ویژه و خاص است». 

وی افزود:‌ «این زبان دارای محتوایی است که اگر بخواهیم آن را ترجمه کنیم هیچ وقت ترجمه آن محتوای واقعی آن را به ما نمی‌رساند و‌این باعث شده که‌این زبان نه تنها متعلق به اعراب بلکه متعلق به همه مردم ما باشد».

موسوی خاطر نشان کرد: «به زبان هم می‌شود به عنوان یک فرصت نگاه کرد و هم یک تهدید. در وهله اول باید بگویم هیچ زبانی جای زبان دیگر را نمی‌گیرد که نباید آمرانه با زبان‌ها برخورد کرد. و اگر‌این نگاه را داشته باشیم،‌این میراث بزرگ بشری مورد تهدید قرار می‌گیرد بلکه باید به زبان به عنوان یک فرصت نگاه کرد و از‌ این زاویه به کشور و قانون اساسی نیز نگریست و قانون را عمل کرد».

وی در ادامه سخنانش به بیان برخی مشکلات خوزستان پرداخت و تاکید کرد:‌ «این منطقه ذخایر بسیاری دارد که مهمترین آن‌ها نیروی انسانی با انگیزه و با عزت خوزستان است ضمن اینکه با وجود منابع زیرزمینی عظیم و آبهای وسیع در‌این منطقه سرنوشت خوزستان نباید سختی و عقب‌ماندگی باشد؛ ما باید با اعتقاد به این مسائل و مشکلات و بهره‌گیری از علاقه ملت ما به خوزستان نگاه کنیم و ‌این مشکلات را حل کنیم».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس به اهمیت مشکل آب آشامیدنی در منطقه خوزستان اشاره کرد و گفت: «حل شدن ‌این مشکل اراده می‌خواهد اگر ما می‌توانیم آب سالم آشامیدنی را به صد‌هاکیلومتر دورتر هدایت کنیم، پس به خوزستان هم می‌توانیم هدایت کنیم».

موسوی همچنین با اشاره به بحث انتخابات گفت: «مردم ما در انتخابات فرصت نقد گذشته را پیدا می‌کنند و در صورت رضایت از اوضاع فعلی رای به تثبیت روند حاکم بر دولت را داده و در صورت نارضایتی، رای به ‌ایجاد تغییرات می‌دهند».

موسوی همچنین با تاکید بر نبودن تبعیض میان اقشار مختلف مردم ‌ایران گفت: «‌این تبعیض‌‌ها هم مخالف اعتقادات ما و هم مغایر قانون است و همچنین با کرامت انسان‌ها نیز در تضاد است. اگر امروز در منطقه خوزستان و در جای جای ‌ایران اگر کسی به زبان عربی سخن می‌گوید باید تشویق شود و نه‌اینکه به او‌ایراد گرفته شود».

هنگامی که میرحسین سخنان خود را به پایان برد زنی رو به او و با صدای بلند گفت: «هر 4 سال یکبار همه‌این مسائل عنوان می‌شود و کاندیداهایی که به‌اینجا می‌آیند قول حل مشکلات مردم را می‌دهند اما‌ این مسائل هیچ وقت حل نشده است. پس ما باید چه کنیم؟» 

موسوی در پاسخ به او گفت: «شما دعا کنید دولتی سر کار بیاید تا مشکلات حل شود. من می‌دانم که 20 یا 21 درصد نرخ بیکاری در منطقه یک مشکل بسیار بزرگ است و این معضلات باید در اولویت قرار بگیرد».

دیدار با آیت الله جزایری
میرحسین موسوی در ادامه سفر به خوزستان، سه‌شنبه شب، با آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان دیدار و گفتگو کرد.

موسوی در ابتدای این دیدار با اشاره به خونگرمی و صفا و بی‌ریایی مردم مومن خوزستان گفت: «هیچگاه‌ این خویشتنداری مردم که در زمان جنگ از خود بروز دادند محاسبه نشده است».

وی با ذکر خاطره‌ای از سفرش به خراسان، که در دوره نخست وزیریش اتفاق افتاده بود گفت: «یکبار که به شهرهای شمالی خراسان رفتم خانواده‌های آن‌هادرگیر جمع‌آوری زعفران بودند و وقتی که من از جنگ برای آن‌هاصحبت کردم چشمانشان پر از اشک و گریه شد. به تهران که آمدم وارد ساختمان نخست وزیری شدم متوجه شدم بوی تند زعفران میآید که گفتند برای روستاییان قائنات است. آن‌هاگلچین‌های زیادی از زعفران به صورت داوطلبانه به جبهه‌‌ها داده‌اند.‌این‌ها وجهه ‌ایثارگری همه مردم بود. مردم طلاهایشان را به جنگ دادند. جوانانشان را به جنگ دادند.‌این نشان فداکاری مردم در همه جای ‌این کشور دیده می‌شود. در کنار‌این مردم فداکار همیشه علما و روحانیت نیز دیده می‌شوند».

موسوی با اشاره به مجاهدت‌های روحانیت، از آیت‌الله جمی ‌به عنوان اسطوره مقاومت و روحانیتی که نامش جاودان و یادش در دلهاست یاد کرد و گفت: «او تا آخرین نفس مانند یک نخل سرفراز بود و مقاومت خود را تا آخرین نفس نشان داد».

میرحسین خاطرنشان کرد: «امیدوارم بتوانم قدر‌این مقاومت‌‌ها و فداکاری‌‌ها را بدانم و در جهت برآوردن کمی از آن‌ها یک گام عملی بردارم موسوی ابراز امیدواری کرد که مشکلات حل شود و جامعه به سمت بهتر شدن و رفاه قدم بر دارد» .

در پایان آیت‌الله موسوی جزایری، سال پر خیر و برکتی را برای میرحسین موسوی و مردم کشور از خداوند منان خواستار شد. 

دیدار با جمعی از کارشناسان و اعضای انجمن اسلامی‌ مناطق نفت خیز جنوب
در ادامه‌ این سفر و صبح امروز 26 فروردین، مهندس میرحسین موسوی با جمعی از کارشناسان و اعضای انجمن اسلامی‌ مناطق نفت خیز جنوب در اهواز دیدار کرد و در‌این دیدار نمایندگان انجمن اسلامی‌مناطق نفت خیز جنوب، گزارشات انتقاد آمیزی را از عملکرد وزارت نفت و تخلفات و سیاست گذاری‌های غیر کارشناسی انجام گرفته در‌این دوره را توضیح دادند. 

مهندس موسوی پس از شنیدن سخنان اعضای‌این انجمن اسلامی‌مناطق نفت خیز جنوب، خلاصه گزارشات و مستندات ضمیمه ارائه شده را دریافت کرد.
 
وی در گفتگو با اعضای ‌این انجمن، دلسوزی آن‌هارا نسبت به منابع ملی و مصالح کشور ستود. 

میرحسین موسوی در پاسخ به اظهار نگرانی کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب به نشست‌های متعدد خود با برخی از اقتصاددانان انرژی و مدیران برجسته وزارت نفت و شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره کرد و با تاکید بر‌این که به بررسی گزارشات اعضای انجمن اسلامی‌کارکنان وزارت نفت خواهد پرداخت، افزود: «با گذر از مقطع انتخابات، بررسی دقیق مسائل سیاست‌گذاری بخش بالادستی نفت امکان پذیرتر خواهد بود». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین