کد خبر: ۸۶۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۲:۳۰
با واردات 8.5 میلیون تن گندم در سال زراعی گذشته

ایران بزرگترین واردکننده گندم جهان شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران تبدیل به بزرگترین واردکننده گندم در جهان شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، ایران ظرف چند ماه اخیر در واردات گندم، از مصر، پیشی گرفته و تبدیل به بزرگترین خریدار گندم جهان شده به نحوی که پس از 26 سال اقدام به خرید گندم از آمریکا نموده است.

بنابر پیش‌بینی وزارت کشاورزی ایالات متحده، ایران در سال زراعی 2009-2008 که در ماه ژوئن پایان می‌یابد، هشت و نیم میلیون تن گندم به ارزش تقریبی 2 تا 2.5 میلیارد دلار آمریکا خریداری خواهد کرد که از این میزان 1 میلیون تن به ارزش 356 میلیون دلار از آمریکا خریداری خواهد شد.

واردات گندم ایران 6.5 درصد کل تجارت گندم جهان را شامل می‌شود.

این در حالی است که میزان واردات گندم ایران در سال زراعی 2008-2007 تنها دویست هزار تن بوده است.

ایران گندم را یک کالای استراتژیک برای جمعیت 70 میلیونی‌اش می‌داند؛ جمعیتی که منابع غذایی اصلی آن‌ها نان و برنج است. ایران در سال 2004 ادعا کرد که در زمینه غلات به خود کفایی رسیده است، اما اوضاع نامساعد محصولات اخیر آن را وادار کرده است تا وارد بازار بین المللی شود.

دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که خشکسالی تنها دلیل واردات غلات است. اما منتقدان او می‌گویند که رکورد اخیر واردات محصولات کشاورزی، با ارزشی معادل 12 میلیارد دلار، نتیجه مدیریت نامناسب و خشکسالی است. 

به دو باران دیگر نیاز داریم [+]
این در حالی است که محمدرضا اسکندری،‌ روز سه‌شنبه، درباره پیش‌بینی تولید گندم در سال 88 گفت: «با سطح زیر کشت انجام شده ظرفیت تولید 15 میلیون تن گندم در کشور وجود دارد و چنانچه روند بارندگی‌های اخیر در دو نوبت دیگر ادامه پیدا کرده و ما بتوانیم آب مورد نیاز مزارع گندم آبی کشورمان را تامین کنیم، این عدد محقق خواهد شد ولی در غیر این صورت به هر میزانی که آب مورد نیاز مزارع کاهش داشته باشد روی تولید گندم کشور تاثیر خواهد داشت».

او با تاکید بر اینکه تا امروز تولید 5/13 میلیون تن گندم در سال جاری محقق خواهد شد، افزود: «چنانچه 5/9 میلیون تن از این میزان را از کشاورزان خریداری کنیم امسال به یک میلیون تن گندم برای واردات نیاز نیاز داریم».

وی در پایان تولید گندم در سال گذشته را 5/8 میلیون تن ذکر کرد و گفت: «امسال هر میزان وارداتی که انجام شده برای قرارداد سال گذشته بوده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۹
1
1
این هم از برکت دولت نهم
با امید به پیروزی آقای موسوی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین