کد خبر: ۸۶۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۳:۳۸

فرهنگیان مقیم پاکستان: از اسفند حقوق نگرفته‌ایم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروهی از معلمان تبعی مقیم پاکستان با ارسال نامه‌ای، مشکلات خود را در میان گذارده‌اند. آنها هدف از ارسال این نامه را ارائه شاهد دیگری، بر مظلومیت فرهنگیان کشور ذکر کرده‌اند.
 
به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، متن این نامه بدین شرح است: 

«ما جمعی از معلمان رسمی ساکن کشور پاکستان هستیم که به اقتضای مأموریت و یا ادامه تحصیل همسرانمان در پاکستان زندگی می‌کنیم و از ابتدای سال جاری برای رفع نیاز مدارس ج.ا.ا در این کشور مشغول به خدمت در این آموزشگاه می‌باشیم.

پیرو مصوبه شماره 29920 ت 461 مورخ 09/10/71 و شماره 23781/ت31427 مورخ 21/04/84 هیأت محترم وزیران و گزارش شماره 1/3592/300 مورخ 24/06/81 و بر اساس قراردادی که پیش از شروع به کار امضا کرده‌ایم، قرار بوده که به عنوان نیروی تبعی غیر فرهنگی با انجام 36 ساعت کار در هفته و دریافت حقوق ارزی معادل 25 درصد دریافتی فرهنگیان اعزامی و به مدت یک‌سال تحصیلی (تا 31/06/88) مشغول به خدمت باشیم. اما تا پایان اسفند ماه 1387 هیچ حقوقی هم دریافت نکرده‌ایم. این در حالی است که در شرایط بحرانی پاکستان بعضاً با هزینه شخصی و طی مسیری طولانی و نا امن در محل کار خود حاضر شده‌ایم.

در این خصوص مگر نه این است که حضرت علی (ع) می‌فرمایند «عرق کارگر که خشک نشده حقوقش را تماماً بپردازید» ولی متأسفانه نه تنها پس از حدود 7 ماه هیچ‌گونه حقوقی دریافت نکردیم، بلکه پس از گذشت این مدت طی حکمی جدید بدون زضایت دو طرف قرارداد، حقوق مصوبه قبلی را به نصف کاهش دادند. 

به این ترتیب که با پیگیری‌های متعدد برای روشن شدن وضعیت خود متأسفانه شاهد اقدامی ناعادلانه از جانب معاونت توسعه مشارکت‌های مردمی و دفتر مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش بوده‌ایم. در احکام صادره که در تعطیلات عید 88 به دستمان رسیده است، متأسفانه:

1ـ میزان حقوق دریافتی از 25 درصد به 10 درصد حقوق دریافتی همکاران اعزامی کاهش یافته است، در حالی که این میزان حتی از حقوق ریالی دریافتی در زمان اشتغال به کار در ایران نیز کمتر می‌باشد و از سوی دیگر همسران تبعی همکاران فرهنگی اعزامی 25 درصد از حقوق دریافتی همسران اعزامی خود را (به جز حق مسکن) دریافت می‌دارند و با توجه به یکسان بودن ساعات کار موظفی و همچنین تخصص شغلی، این نیز خود تبعیض دیگری میان معلمان (تبعه فرهنگی و تبعه غیر فرهنگی) می‌باشد.

2ـ اعتبار احکام تا تاریخ 31/03/88 قیدگردیده و این درحالی است که احکام صادره از سوی آموزش و پرورش همیشه برای مدت یک‌سال تمام تحصیلی صادر می‌شود. موضوع عجیب‌تر از آن این‌که در احکام صادره تأکید شده است که تا تاریخ مذکور (31/03/88) خود را به مناطق آموزش و پرورش محل خدمت در ایران معرفی نماییم. این در حالی است که ما به تبعیت از همسران خود و تا پایان مأموریت آن‌ها باید همراهشان باشیم.

در این خصوص برخی از مسئولان کمبود بودجه را در پاسخ به شکایات ما معلمان علت کاهش حقوق و صدور این گونه احکام عنوان کرده‌اند، ولی در رابطه با بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 27/12/87 اظهار داشته اند که «میزان اعتبارات آموزش و پرورش در دولت نهم صد در صد افزایش یافته است» که این نیز شاهد دیگری از ضایع شدن حقوق ما معلمان می‌باشد که این نیز برگ زرین دیگری از ابتکارات وزیر آموزش و پرورش می‌باشد.

به هر حال، با توجه به عنایات خاص مقامات مختلف کشور از جمله مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری نسبت به قشر فرهنگیان و وضعیت مدارس خارج ازکشور، بی‌عدالتی‌های اخیر موجبات تضعیف شدن و یا حتی تعطیلی این گونه مدارس را فراهم خواهد آورد».
 
آفتاب آماده انتشار توضیحات وزارت آموزش و پرورش در این‌باره است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین