کد خبر: ۸۶۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۲

سخنان سفیر ایران در سازمان ملل در نشست کمیسیون خلع سلاح

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه خلع سلاح اتمی باید از اولویت‌های اصلی جامعه بین‌المللی ‌باشد گفت: «پرداختن به این موضوع توسط کمیسیون خلع سلاح مؤید جدیت جامعه بین‌المللی برای پرداختن به مخاطرات و تهدیدات ناشی از هزاران کلاهک اتمی موجود در زرادخانه کشورهای دارای تسلیحات اتمی است». 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، اسحاق آل حبیب، که روز پنچ‌شنبه در نشست سالیانه کمیسیون خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل، سخن می‌گفت، با بیان مطلب فوق، افزود: «چهار دهه است که جامعه بین‌المللی در انتظار تحقق خلع سلاح اتمی است و با پایان جنگ سرد جهان به واقع انتظار داشت که کشورهای دارای تسلیحات اتمی به مسئولیت‌ها و تعهدات خود برای محو کامل زرادخانه‌های هسته‌ای خود با جدیت عمل کنند».
 
وی افزود: «جامعه بین‌المللی حق دارد بداند که فجایع اتمی در هیروشیما و ناکازاکی هرگز تکرار نخواهد شد اما متاسفانه حتی اندک تلاش کشورهای عمده دارای تسلیحات اتمی برای کاهش زرادخانه‌هایشان، طی سالهای اخیر روند معکوس پیدا کرده است». 

به گفته آل حبیب، امروزه معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (NPT) با چالش های بسیار جدی مواجه است چرا که برخی کشورهای مشخص، تعهدات خلع سلاحی خود را نادیده گرفته‌اند و تلاش کرده‌اند که خلع سلاح اتمی را از دستور کار امنیتی بین المللی کنار گذارده، جایگاه آنرا تنزل داده و رسیدن به توافقات الزام آور در این زمینه را بلوکه نمایند. 

وی افزود: «همین کشورها برخلاف تعهداتشان مجدداً بر نقش سلاح‌های اتمی در دکترین نظامی خود تأکید ورزیده و حتی آن‌را "بیمه عمر" توصیف کرده‌اند و با چنین روندهای منفی صدمه جدی به ایده "جهان عاری از تسلیحات اتمی" زده‌اند». 

سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد،  همچنین با تأکید بر اینکه NPT  مبنای خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی است، افزود: «برای تقویت NPT ضرورت دارد که کشورهای دارای تسلیحات اتمی نشان دهند که در ایفای تعهدات‌شان برای اجرای کامل بندهای این معاهده جدیت دارند و قصور در این رابطه منجر به عواقب خطرناک و افزایش عدم رضایت میان اکثریت اعضای آن خواهد شد». 

آل حبیب اظهارات اخیر در باره تعهد برخی قدرت‌های دارای سلاح اتمی مبنی بر تصحیح رویکردهای قبلی خود را یک گام ضروری در مسیر صحیح خواند اما آن‌را ناکافی قلمداد و ابراز امیدواری کرد که این موضوع در عمل نیز اثبات شود. 

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر حق مشروع ایران در توسعه فن‌آوری انرژی اتمی مطابق با NPT، گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه کاملا روشن است زیرا ایران همواره به انرژی هسته‌ای به‌عنوان یک منبع جایگزین انرژی برای تامین نیازهای توسعه‌ای خود نگاه می‌کند و لذا هرگونه بازی بر مبنای استانداردهای دوگانه و برقراری آپارتاید هسته‌ای و علمی را غیر قابل قبول می‌داند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین