کد خبر: ۸۷۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰

هاشمی شاهرودی: عدالتخواهی را نباید ابزار سیاسی قرار دهیم

باید فقیر، توانمند شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس قوه قضاییه با تاكید بر این‌كه اگر در رفتار خود عدالت، صداقت و امانت داری را پیاده نكنیم به بهداشت قضایی و حقوقی نخواهیم رسید، خاطرنشان كرد: «پلیس، زندان و دادگاه نمی‌تواند همه مسائل را حل كند بخشی را می‌تواند حل كند؛ به شرطی كه در حد توانش باشد».

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در ابتدای ورود به استان چهارمحال و بختیاری با حضور در جمع مردم شهركرد در مصلی این شهر، به دلیل حضور گسترده‌ی مردم و ازدحام جمعیت در مصلی و تقاضاهای متعدد برای رسیدگی به مشكلات آنها تاكید كرد: «اطمینان می‌دهم به مشكل حقوقی و قضایی حاضرین در دیدار مردمی و چهره به چهره كه قرار است فردا صورت گیرد رسیدگی كنم».

رییس قوه قضاییه با اشاره به پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های علمی خاطرنشان كرد: «امروز پیشرفت‌هایی گسترده‌ای در مسائل هسته‌ای، نانو تكنولوژی و ... صورت گرفته كه نباید به آنها مغرور شد و بسنده كرد و این راه را باید ادامه داد همانطور كه مقام معظم رهبری در این باره تاكیدات فراوانی داشته‌اند».

وی با اشاره به بومی كردن علم تصریح كرد: «امروز در كشور پیرامون دانش‌های مختلف كه در اختیار اكثر كشورهای جهان نیست اقدامات بزرگی صورت گرفته است». 

هاشمی‌ شاهرودی در ادامه با بیان این‌كه در بخش صنعت، عمران، فقرزدایی و محرومیت زدایی گام‌های بلندی در كشور از سوی دولت‌ها به ویژه دولت نهم برداشته شده است، افزود: «برای دسترسی و رسیدن به اهداف بلند نیازمند حضور مردم و همچنین مسوولان هستیم، مسوولان جامعه باید در جهت خدمت رسانی به مردم، مدیریت عادلانه، برنامه ریزی درست،‌ و فعالیت مخلصانه در رسیدن به اهداف و استفاده از تمام ظرفیت‌های منطبق با ارزش‌های اسلامی‌ و رهنمودهای امام راحل و همچنین رهبر انقلاب گام بردارند».

‌هاشمی ‌شاهرودی با اشاره به نام‌گذاری سال 88 به نام سال اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان كرد: «اصلاح الگوی مصرف اصلی استراتژیك و برنامه‌ای مهم در پیمودن و رسیدن به اهداف بلند جامعه‌ی اسلامی‌ است. برای این‌كه كشورمان در سطح منطقه اول باشد موارد متعددی باید مدنظر قرار گیرد كه یكی از آنها بحث اصلاح الگوی مصرف است».

وی با اشاره به این‌كه مقصود رهبر انقلاب از این نام‌گذاری، مصرف درست، جلوگیری از اسراف و تبذیر و بهره وری بهتر و استفاده درست از منابع بوده است، ادامه داد: «در این راستا بخشی از مسوولیت بر عهده‌ی حاكمیت و دولت كه شامل طرح‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین لازم می‌شود، است و بخشی دیگر در رابطه با وجود فرهنگ در جامعه برای اصلاح الگوی مصرف است».

هاشمی‌شاهرودی با اشاره این‌كه جلوی فقر را گرفتن به معنای پول دادن به افراد فقیر نیست،‌ گفت: «باید فقیر، توانمند شود. در اسلام این اصل وجود دارد كه هر كس قدرت كار دارد باید از ظرفیتش استفاده شود و زمینه‌ی اشتغال برایش فراهم شود».

وی ملت ایران را دارای مردمانی هوشمند و با استعداد دانست و گفت: «در استان‌های مختلف كشور منابع انسانی و طبیعی خوبی وجود دارد البته باید به ساعت كار نیز توجه كنیم كه متاسفانه ما در كشورمان به این مقوله كم اهمیت می‌دهیم».

رییس قوه قضاییه با اشاره به سفر اخیرش به یكی از كشورهای آسیایی افزود: «ساعت كار در آن كشور 10 ساعت است كه 9 ساعت و 10 دقیقه آن ساعت مفید كار محسوب می‌شود باید توجه داشت كه در صورت اهمیت دادن به این مقوله قطعا منافع كشور بیش از پیش تامین می‌شود. این اسراف و اتلاف ساعت كار مفید است كه كارمند، كارگر، مدیر اداره، عنوان ساعت كاری را هشت ساعت باشد ولی كار مفیدش دو ساعت باشد».

رییس قوه قضاییه با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مختلف كشور، ادامه داد: «وقتی استانی دارای ظرفیت گردشگری خوبی است اگر از این ظرفیت استفاده نشود اسراف است. اگر از منبع گاز و نفت خود به درستی استفاده نكنیم و بگذاریم دیگران از آن بهره ببرند اسراف بوده و خلاف الگوی مصرف است. همچنین اگر از یک موقعیت جغرافیایی به خوبی استفاده نكردیم و دیگران از آن بهره ببرند این اسراف ثروت ملی است».

‌هاشمی ‌شاهرودی، خاطرنشان كرد: «یكی از مشكلاتی كه وجود دارد و فرهنگ عمومی ‌باید به دنبال آن برود بحث تقلب در كالاست كه این مقوله برای اقتصاد كشور مضر است و دشمنان به راحتی می‌توانند در این زمینه از این مساله سوء استفاده و در این زمینه تبلیغ كنند. تقلب در تولید، معامله و صادرات یكی از گناهان بزرگ به شمار می‌رود و این نوعی اتلاف و اسراف ثروت است».

هاشمی ‌شاهرودی با تاكید بر این‌كه اگر در رفتار خود عدالت، صداقت و امانت‌داری را پیاده نكنیم به بهداشت قضایی و حقوقی نخواهیم رسید، خاطرنشان كرد: «پلیس، زندان و دادگاه نمی‌تواند همه مسائل را حل كند بخشی را می‌تواند حل كند به شرطی كه در حد توانش باشد».

وی اظهار كرد: «وقتی شعار عدالتخواهی و عدالت حقوقی و قضایی را سر می‌دهیم باید خودمان نیز آن را پیاده كنیم. شعار عدالتخواهی را نباید ابزار سیاسی و اقتصادی خود قرار دهیم كه این گناهی بزرگ است و نفاق در عدالتخواهی به شمار می‌رود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین