کد خبر: ۸۷۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۷

توصیه‌های امامی کاشانی به جوانان

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آیت‌الله امامی کاشنی خطاب به جوانان و دانشجویان کشور گفت: «شما توجه داشته باشید که جوانی ارزش بسیاری دارد. وقتی پیر شدید نمی‌توانید درست کار کنید، درست مطالعه کنید و حتی به راحتی نماز بخوانید. پس از این جوانی استفاده کنید هم خوب درس بخوانید و عالمان برجسته‌ای شوید و هم وقتی وارد نماز می‌شوید به نماز توجه کنید. البته شرطش این است که انسان در گناه نباشد». 

خطیب جمعه این هفته تهران، با توصیه جوانان به استفاده درست از فرصت‌های جوانی اظهار داشت: «ببینید چقدر چشم‌ها و گوش‌های ما گناه می‌کند و ما چقدر غرق در گناه هستیم. اگر انسان از این الله الصمد، لم یولد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد حرکت کند و بسوی الله الصمد بگردد، دیگر ابداً ناامید و مایوس از آینده نخواهد شد، بلکه روز به روز مستحکم‌تر می‌شود».
 
وی افزود: «پس شما جوانان، پسران و دختران عزیز به نماز اهمیت بدهید؛ چراکه سعادت دنیا و آخرت شما در گرو نماز است. پس خداپرست باشید تا عزیز دنیا و آخرت قرار گیرید».

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، داشتن ملت و رهبری شایسته را دو رکن اساسی برای به وجود آمدن هر عزتی در جامعه عنوان کرد و گفت: خداوند این دو نعمت را به ما عطا کرده است.

آیت‌الله امامی کاشانی همچنین در خطبه‌ دوم نماز جمعه‌ این هفته تهران با گرامیداشت روز ارتش و با اشاره به فداکاری‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: «رهبر عزیز انقلاب در نطق اخیرشان در دانشگاه برای افسران جمله‌ای فرمودند که امام(ره) هم نظیر این جملات را بیان می‌کردند و آن این است که سلاح باید به دست اهلش قرار گیرد؛ چراکه در غیر این صورت باعث ایجاد فساد خواهد شد».

وی افزود: «آن‌چه ما در تاریخ به عنوان جنایت می‌بینیم به خاطر دارندگان مال و قدرت است. قدرت مال و قدرت سلاح باعث شده برخی هرچه خواستند عمل کنند. آن‌ها مفاهیم عالم را هم عوض کردند و واژه‌ها و لغت‌ها را به گونه‌ای دیگر تفسیر کردند. این تجربه‌ای است که دنیا در انقلاب اسلامی دارد که چطور دشمن فداکاری‌ها را به عنوان تروریسم معنا می‌کند و چطور کار علمی انرژی هسته‌یی که در ایران به نقطه‌ جدیدی هم رسیده باعث می‌شود آن‌ها کشور ما را یک تهدید بخوانند».

این عضو مجلس خبرگان با قدردانی از دست‌اندرکاران تکنولوژی و صنعت انرژی هسته‌یی در کشور، گفت: «انرژی هسته‌یی و ماهواره‌ امید دو نمونه برجسته‌ حرکت علمی در کشور ماست و امیدواریم خدا عزت و شوکتش را بر جهان اسلام بیش از پیش بباراند».

امامی کاشانی با بیان این‌که " نظام جمهوری اسلامی با نفس‌های گرم امام راحل و دل‌های پذیرای جوانان هنوز در حال پیشرفت است" ادامه داد: «داشتن ملت و رهبری شایسته دو رکن اساسی برای به وجود آمدن هر عزتی در جامعه هستند و خوشبختانه خداوند این دو نعمت را به ما عطا کرده است».

وی تصریح کرد: «نیروی زمینی، نیروی هوایی، ارتش، سپاه، نیروهای مسلح و جوانان غیور، محکم و استوار و مومن ما بحمدالله امروز سراسر کشور را گرفته‌اند و اینجاست که می‌بینیم دشمن می‌گوید که از حمله‌ نظامی به ایران مایوس است. این‌که دشمن گزینه‌ حمله‌ نظامی را حذف می‌کند به این دلیل است که می‌بیند با وحدت ملت و هوشیاری رهبری و وجود افرادی اینچنین سلحشور و استوار که در نظام جمهوری اسلامی دست به دست هم داده‌اند، نمی‌تواند به جایی برسد».

امام جمعه‌ موقت تهران اظهار کرد: «به همین خاطر است که می‌بینیم دشمن با تحریم و تهدید به تحریم فضا را آلوده می‌کند و گاهی هم به دروغ می‌گوید که ایران می‌خواهد سلاح اتمی بسازد و ایران تهدیدی برای منطقه است. در حالی که این شما هستید که برای منطقه و خاورمیانه تهدید هستید. ایران در این 30 سال امتحان خود را نسبت به همسایگان و کشورهای عربی پس داده است».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال 88 به نام اصلاح الگوی مصرف و پیام رهبر معظم انقلاب در آغاز سال نو به ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: «روزی پیامبر به یکی از اصحابش که در حال وضو گرفتن بود گفت در وضو اسراف نکن! این نشان می‌دهد که حتی آب به دست و صورت ریختن هم می‌تواند اسراف داشته باشد. آن فرد از پیامبر پرسید مگر وضو هم اسراف دارد؟ و پیامبر هم پاسخ مثبت داد و گفتغ ولو بر نهر جاری هم باشد اسراف دارد».

وی خاطرنشان کرد: «چه بسا وقتی انسان موضوع اصلاح الگوی مصرف را می‌شنود صرفا به جنبه‌ اقتصادی آن فکر می‌کند در حالی که وقتی به روایات اسلام مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم پیش از این‌که این یک اقتصاد باشد، فرهنگ است و از این‌جا می‌توانیم بفهمیم که پیامبر(ص) می‌خواهد الگو بدهد و این را به صورت فکر و فرهنگ که پیش از عمل است در بیاورد».

امامی‌کاشانی تاکید کرد: «اگر بخواهیم در بیان پیامبر جامعه را به جای نهر جاری بگذاریم باید بگوییم اگر جامعه‌ای غنی و سرمایه‌دار وجود داشت و ملتی از هر جهت برخوردار در آن‌جا بودند به شکلی که حتی یک نفر فقیر هم وجود نداشت باز هم نمی‌توانیم اسراف کنیم و این صرفه‌جویی باید به یک فرهنگ تبدیل شود».

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه اول نیز با اشاره به اسماء مقدس خداوند و صفت صمد، گفت: «اسارت و سقوط بشر به این دلیل است که او از خدا روی برگردانده و به طبیعت و مخاطبان دیگر چه انسان و چه غیر انسان پرداخته است و اسارت‌ها و بدبختی‌ها همه اینجاست».

امامی کاشانی درباره‌ معنای لم یلد و لم یولد نیز، اظهار کرد: «حسن، غم، نشاط و سرور زاییده و مولود انسان و نشات گرفته از وجود اوست. بخشی از این مولودات لطیف‌اند و جرم نیستند اما بخشی جرم هستند. اما در هر حال آن‌چه از انسان به وجود می‌آید و آن‌چه انسان به وجود می‌آورد، همه والد و مولود است».

وی افزود: «معنای لم یلد و لم یولد به تنهایی صفت صمد را کامل نمی‌کند. زیرا موجودات دیگری مثل فرشتگان وجود دارند که لم یلد و لم یولد هستند. البته این موجودات مخلوق‌اند ولی در ظرف آفرینش لم یلد و لم یولد هستند. اما در ادامه «کفوا احد» این معنا را کامل می‌کند؛ چراکه به خدا اختصاص دارد و این خداست که شریک ندارد». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین