کد خبر: ۸۷۰۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۶

تظاهرات گسترده لائیک‌های ترکیه به طرفداری از ارگنکن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دهها هزار نفر روز از مردم آنکارا، روز شنبه علیه بازداشت شماری از شخصیت‌های لائیک این کشور، در جریان پرونده شبکه موسوم به "ارگنکن" تظاهرات کردند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، شرکت کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن پرچم ترکیه در کنار مقبره "مصطفی کمال آتاتورک"، بنیان‌گذار ترکیه نوین، گردآمدند و شعار "ترکیه لائیک است و لائیک باقی خواهد ماند" سر دادند.

در این تجمع، شماری از استادان دانشگاههای آنکارا، ‌دانشجویان و تعدادی از ساکنان پایتخت ترکیه حضور داشتند. بیشتر اعتراض‌ها معطوف به دستگیری "محمت حبرآل" رئیس دانشگاه خصوصی باشکنت آنکارا بود. وی به همراه چهل تن دیگر، دوشنبه گذشته در چارچوب پرونده ارگنکن بازداشت شد. 

دستگیری یک پروفسور و چهل تن دیگر در جریان پرونده ارگنکن ترکیه [+]

در این عملیات چند شخصیت دانشگاهی وفعال اجتماعی دیگراز جمله پروفسور «فاتح حیلمی اوغلو» رئیس دانشگاه «مالاتیا» و «مصطفی یورت کوران» رئیس اسبق دانشگاه «اولو داغ» و قائم مقام «انجمن نشر افکار آتاترک» دستگیر شدند.

گفته می‌شود که اعضای این شبکه قصد داشتند حزب عدالت و توسعه را بی اعتبار و به کودتا مبادرت کنند. شبکه ارگنکن علاوه بر طرح ریزی نقشه برای براندازی دولت و ترور «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه، قصد ترور رهبر جریان علویان و همچنین رهبر ارمنیان این کشور را نیز داشته است. 



مهر ماه سال پیش رسیدگی به پرونده هشتاد و شش نفر به اتهام عضویت در یک شبکه مخفی با عقاید ملی‌گرایانه افراطی به منظور ترور، به آتش کشیدن اماکن، در اختیار داشتن اسلحه و مهمات غیرقانونی، ایجاد اغتشاش و تشویق ارتش به دست زدن به کودتا علیه دولت اسلام‌گرای ترکیه در دادگاهی در این کشور آغاز شد.

در جریان رسیدگی به این پرونده، همچنین مدارکی به دست آمده است که نشان می‌دهد این گروه تروریستی در قتل داریوش و پروانه فروهر، نیز نقش مستقیم داشته‌اند.

فروهرها را تروریست‌های افراطی ترک کشته‌اند [+]

در میان متهمان این پرونده افرادی با پس زمینه‌های شغلی متفاوت، از جمله روزنامه نگاران، دانشگاهیان، نظامیان سابق، بازرگانان و صاحبان صنایع و اعضای گروه‌های مخفی تبهکار دیده می‌شوند.

ماجرای ارگنکن که ژوئن 2007 کشف شد، تنش‌هایی را میان حزب عدالت و توسعه و مخالفان لائیک و ملی‌گرا به وجود آورده است. مخالفان دولت را به تلاش برای زیر سئوال بردن اصول لائیسم در ترکیه متهم می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین