کد خبر: ۸۷۰۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۱:۴۲
اختصاصی آفتاب؛

احتمال استعفای دسته‌جمعی مدیران موسسه خاک و آب وزارت کشاورزی

اعتراض متخصصان وزارت کشاورزی به مدیریت ضعیف این وزارتخانه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه اقتصاد و صنعت: تمام رؤسای بخش‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقاتی خاک و آب وزارت کشاورزی به دلیل آنچه که اعتراض نسبت به مدیریت و عملکرد ضعیف وزارت کشاورزی اعلام کرده‌اند به‌زودی در جلسه‌ای در مورد استعفای دسته‌جمعی خود تصمیم‌گیری خواهند کرد.

موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت کشاورزی با حدود 140 کارشناس و متخصص عضو هیئت علمی در زمینه تحقیقات آب و خاک کشاورزی فعالیت می‌کند. اما چندی است که دولت برای انتقال آن از تهران به «مشکین دشت» کرج، محققان و کارکنان این موسسه را تحت فشار قرار داده است. اگرچه تمرکز ‌زدایی از تهران و انتقال ادرات و مراکز دولتی به خارج از شهر، اقدام درستی به نظر می‌رسد اما انجام آن بدون آماده‌سازی زیرساخت‌ها و استفاده از نظر کارشناسان ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

یکی از اعضای هئیت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با اعلام خبر استعفای احتمالی مدیران بخش‌های تحقیقاتی این موسسه در اعتراض به عملکرد ضعیف وزارت کشاورزی و تصمیم‌گیری درباره جابجایی مکان آن بدون درنظر گرفتن نظر کارشناسان و اعضای هئیت علمی گفت: «معاونت آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی بدون مشورت و توجه به مسائل مختلف ازجمله مسائل کارشناسی، دستور انتقال موسسه به مشکین دشت کرج را صادر کرده است. این درحالی است که ایستگاه کوچک این موسسه در مشکین دشت فاقد هرگونه امکانات آزمایشگاهی است».

وی افزود: «اعضای هیئت علمی موسسه خاک و آب و متخصصان کشاورزی آب و خاک در صورت انتقال این موسسه عملاً بیکار می‌شوند. از طرف دیگر امکان جابجایی تجهیزات و آزمایشگاه این موسسه به کرج نیز به ساد‌گی وجود ندارد و هزینه‌های بسیاری تحمیل می‌کند».

این کارشناس که نخواست نامش فاش شود تصریح کرد: «تنها قیمت یکی از دستگاه آزمایشگاهی ما 800 میلیون تومان است و جابجایی آن باید با نظر سازندگان خارجی آن انجام شود».

او ادامه داد: «انتقال و تغییر مکان موسسه تحقیقات خاک و آب فعالیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی ما را که ارتباط مستقیمی با کشاورزی کشور دارد و می‌تواند بر بهبود تولیدات این بخش موثر باشد، به حال تعلیق و حتی تعطیل در‌می‌آورد».

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: «درواقع مسئولان وزارت کشاورزی به دنبال به حاشیه‌ راندن و حتی انحلال این موسسه به دلیل مواضع روشن اعضای هیئت علمی آن و حمایت از کشاورزی علمی در کشور و امضاء چند طومار در این زمینه است».

وی گفت: «اعضای هیئت علمی در نامه‌ای به کمیسیون کشاورزی دلایل مخالفت خود و همچنین مشکلات انتقال موسسه به مشکین دشت کرج را ذکر کردند و با وجو دستور رئیس کمیسیون در ارتباط با انجام هرگونه جابجایی و تغییر با در نظر گرفتن اولویت تحقیقات و ضرورت‌های مورد تاکید کارشناسان، رئیس موسسه آموزش و تحقیقات کشاورزی و مسئولان وزارت کشاورزی بر نقل مکان به مشکین‌دشت تاکید می‌کنند و حتی تا 25 اردیبهشت ضرب‌الاجل برای تخلیه ساختمان فعلی تعیین کرده‌اند».

این کارشناس تاکید کرد: «این تصمیم که از نگاه برخی بیشتر به تصفیه‌ حساب شخصی و سیاسی شباهت دارد علاوه ‌بر از کار انداختن تحقیقات خاک و آب و اثر آن بر کشاورزی در کشور بر آموزش عالی و تحقیقات دانشجویان نیز تاثیر خواهد گذاشت». 

او توضیح داد: «در حال حاضر بسیاری از دانشجویان دوره دکترا در انجام تز‌های خود به این موسسه مراجعه می‌کنند و در صورت جابجایی و از بین رفتن آزمایشگاه به عنوان مهمترین ابزار تحقیقاتی ما دانشجویان نیز از این امکانات محروم می‌شوند».

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب همچنین با اعلام اینکه آنان در اعتراض به چنین تصمیمی چندی پیش در نامه‌ای به محمدرضا اسکندری وزیر کشاورزی به تشریح مشکلات این جابجای از نگاه کارشناسی پرداختند اعلام کرد: «متاسفانه این نامه از سوی وزیر حتی پذیرفته نشد». 

وی همچنین از تازه‌ترین تصمیم مسئولان وزارت کشاورزی در ارسال نامه به قوه قضائیه برای مزایده  مکان فعلی موسسه در روز شنبه خبر داد و گفت: «این درحالی است که حتی برخی مسئولان وزارت کشاورزی از اتخاذ چنین تصمیمی اضهار تعجب کرده‌اند».

او علام کرد: «با توجه به اتخاذ چنین تصمیم غیر کارشناسانه‌ای که خسارات زیادی برای کشور در پی دارد و این موسسه را عملاً از کار اصلی خود یعنی تحقیق باز می‌دارد برخی اعضای هیئت علمی تصمیم گرفته‌اند که در نامه‌ای به کمیسیون فرهنگی مجلس، نسبت به همکاری با وزارت علوم و تدریس در دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کنند. همچنین مدیران بخش تحقیقات موسسه نیز روز یکشنبه در جلسه‌ای در مورد استعفای دسته‌جمعی از مسئولیت‌های خود تصمیم خواهند گرفت».

وی گفت: «دولت با این تصمیم نشان داد که ارزشی برای بخش‌های تحقیقاتی زیر نظر خود و کارشناسان فعال در آن قائل نیست و تنها به انجام تبلیغات و تصفیه حساب‌ با کارشناسان و منتقدان خود می‌اندیشد». 

او خاطر نشان کرد: «زمانی که رئیس جمهور در ابتدای مسئولیت خود از تمکز زدایی و انتقال برخی بخش‌های دولت به خارج از تهران و کسب درآمد دولت از محل فروش ساختمان‌های دولتی سخن گفت و اما هیچ یک از آن شرکت‌‌ها و بخش‌ها منتقل نشدند اکنون در پایان کار دولت این اقدام بدن برسی کارشناسانه از یک بخش تحقیقاتی آغاز شده است اما دولت برای این کار باید گزارشی از شعار تمرکز زدایی ابتدایی خود ارائه کند تا مشخص شود که تا به حال چه اقدامی انجام داده است که تا این حد بر سر این تصمیم خود که آشکارا به تحقیقات کشاورزی آسیب وارد می‌کند، پا فشاری می‌کند».

گفتنی است اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقباً اعلام می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین