کد خبر: ۸۷۱۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۴

نامه سرگشاده اکبر اعلمی به کروبی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اکبر اعلمی، نماینده مردم تبریز در دوره‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی که نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌است، روز یکشنبه، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حجت‌الاسلام مهدی کروبی، از او و مهندس میرحسین موسوی خواست که به صورت شفاف دلایل عدم اجابت دعوت وی به مناظره را برای افکار عمومی تبیین کنند.

پرسش‌ها و انتقادات اکبر اعلمی از موسوی و کروبی [+]

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، متن کامل نامه سرگشاده اعلمی به کروبی به شرح زیر است:

۳۰ فروردین ۱۳۸۸
نامه سرگشاده به حجت الاسلام کروبی (دامت افاضاته)

با سلام

در رسانه‌ها از قول جنابعالی نقل شده است: «من به صراحت می‌گویم ...اصلا نمی‌دانیم که چند درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و یا چند درصد از مردم به سمت جریان اصلاحات گرایش دارند و حتی هنوز از تعداد دقیق داوطلبان و پایگاه رای آن‌ها اطلاعات کافی نداریم، این امری منطقی نیست که بگوییم یک کاندیدا به نفع دیگری کنار برود تا وحدت ایجاد شود... کروبی با اشاره به دیدار میرحسین موسوی با وی اظهار کرد: در این دیدار هم آقای موسوی و هم بنده مطرح کردیم که معتقد به ضرورت چندصدایی در انتخابات هستیم و حضور ما در انتخابات با حفظ اخلاق و رفاقت هیچ منافاتی با هم ندارد».

جناب آقای کروبی من و شما سال‌ها است که یکدیگر را می‌شناسیم و حداقل چهار سال نیز به عنوان نماینده مردم در مجلس با هم همکار بوده‌ایم و خود نیک می‌دانید که نسبت به شما احترام ویژه‌ای قائلم و دوستی من با جنابعالی از نوع یکرنگی آن است! با این وصف اظهارات منطقی فوق دستاویزی شد تا نکات زیر را با جنابعالی در میان بگذارم و البته امیدوارم که مورد توجه آقای موسوی هم واقع شود:

الف- چنانکه می‌دانید طبق قانون، انتخاب شدن به ریاست جمهوری جزء حقوق اجتماعی است و همه افراد واجد شرایط حق دارند که خود را داوطلب نامزدی ریاست جمهوری نمایند، حتی اگر خدایگان زمین هم این حق را بناحق از ده‌ها میلیون ایرانی سلب کرده و در انحصار ده‌ها نفر خودی قرار دهند، حداقل جنابعالی واقفید که افرادی نظیر بنده صلاحیت و شایستگی استفاده از این حق را دارا هستیم و همچنانکه به آن اشاره کرده‌اید هنوز از پایگاه و رای داوطلبان اطلاعاتی در دست نیست و مادامی که در شرایط کاملاً برابر و سالم مردم در پای صندوق‌های رأی اراده واقعی خود را ظهور و بروز نداده‌اند، نمی‌توان در مورد وزن سیاسی و اجتماعی هیچ‌یک از افراد داوری کرد.

ب- نظر به اینکه در جمهوری اسلامی ایران حزب به مفهوم واقعی آن به نحوی که دارای برنامه مشخصی باشد وجود ندارد تا مردم به جای افراد، بیشتر کارنامه عملکرد و برنامه‌های احزاب را مد نظر قرار داده و لاجرم به کاندیدای یک حزب رای دهند، از این رو هرچه دامنه انتخاب مردم متناسب با ذائقه آنان وسیع‌تر شود، امکان اعمال حاکمیت و تظاهر خواست و اراده واقعی آنان برای دخالت در تعیین سرنوشتشان نیز بیشتر فراهم خواهد شد و چنانکه اشاره کرده‌اید این امر مستلزم چند‌صدائی شدن فضای انتخابات است و این در حالی است که تا کنون تنها صدای کاندیداهای مورد نظر ارکان قدرت به گوش مردم رسیده و هیچیک از رسانه‌هائی که هریک به نحوی از بودجه عمومی و یا سوبسیدهای دولتی استفاده می‌کنند، به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی، امکان چند صدائی شدن در آستانه انتخابات را فراهم نکرده‌اند!

برکسی پوشیده نیست که رسانه‌هائی مانند صدا و سیای جمهوری اسلامی اساساً اعتقادی به چند صدائی شدن ندارند تا آنجا که حتی در دوران نمایندگی‌ام در مجلس هفتم نیز مرا در استفاده از این رسانه به اصطلاح ملی محروم کرده بودند. اما برای خود این حق را قائلم که از شما به عنوان یک دوست و داوطلبی که به چند صدائی شدن انتخابات قائل است چند پرسش را مطرح کنم:

آیا شما برای کسی که تنها به خاطر عدم کرنش و تعظیم نکردن در برابر بعضی از مقامات و انجام وظایف نمایندگی‌اش در هشتمین دوره انتخابات مجلس رد صلاحیت شده است، این حق را قائلید که مانند جنابعالی و آقایان موسوی، احمدی نژاد و ... از حق انتخاب شدن برای ریاست جمهوری استفاده نماید، یا اینکه شما نیز مانند بعضی از انحصارطلبان هر دو طیف معتقدید که ردای نمایندگی و ریاست‌جمهوری فقط برای عده قلیلی از اعضای کلکسیون قدرت که مورد تائید برخی از ارکان قدرت هستند، بریده شده است و هفتاد میلیون ایرانی به هیچ روی مجاز به استفاده از این حق نمی‌باشند و لذا همچون گذشته باید منتظر ماند و دید که خیاط‌های حرفه‌ای سیاسی این لباس را برای چه کسی تجویز می‌کنند!؟

اگر پاسخ منفی است چرا به عنوان یک صاحب تریبون در برابر بدعت "طرح دو کاندیدای منسوب به اصلاحات به قیمت انکار و پنهان کردن نام داوطلب دیگر از طیف اصلاحات"، از خود واکنش لازم را نشان نمی‌دهید و چرا از طریق روزنامه‌ها و تریبون‌هائی که در اختیار دارید به برخورد تبعیض آمیز صدا و سیما و سایر رسانه‌های دولتی و نیمه دولتی در این خصوص اعتراض نمی‌کنید؟

از طرفی چنانکه واقفید در 25 فروردین سال جاری با صدور بیانیه‌ای که از طریق نمابر و ایمیل به همه نشریات داخلی و خارجی از جمله روزنامه‌های همسو که منخصرا به تبلیغ شما و آقای مهندس موسوی اشتغال دارند نظیر؛ اعتماد ملی، اعتماد، آفتاب یزد، کلمه و مردمسالاری و همچنین خبرگزاری ایلنا (که در دوران نمایندگی خود به خاطر فشارهای وارده بر آنها چهار بار وزرا را به مجلس فراخوانده و ده‌ها بار به رئیس جمهور و وزرای مربوطه تذکر داده بودم) ارسال شد، از جنابعالی و آقای میر حسین موسوی برای انجام یک مناظره و چند صدائی شدن فضای انتخابات و مطرح شدن دیدگاه‌های مختلف دعوت به عمل آوردم که نه تنها در نشریات مزبور کوجکترین اشاره‌ای به آن نشد بلکه شما هم تاکنون پاسخی به آن نداده اید!

لاجرم به منظور تنویر افکار عمومی مایلم عزیزانی که اعلام کرده اند به چند صدائی شدن انتخابات قائلند، پاسخ دهند که کدام یک از گزینه‌های زیر مانع از اجابت دعوت اینجانب به انجام یک مناظره شده است:

1. تنویر افکار عمومی و آگاهی مردم از دیدگاه‌های هر یک از داوطلبان از طریق انجام مناظره و چالش فکری و منطقی میان داوطلبان نامزد ریاست جمهوری ، ضرورتی ندارد.

2. آقایان کروبی و موسوی شأن و جایگاه خود را ممتاز از دیگران و فراتر از آن می‌دانند که به پرسش‌های رقبای انتخاباتی خود پاسخ دهند!

3. به آقایان کروبی و موسوی اطمینان داده شده است که شورای نگهبان بدون کوچکترین دلیلی، صلاحیت سایر کاندیداها از جمله دعوت کننده به مناظره را رد خواهد کرد و لذا دعوت را رقیب جدی نمی پندارند؟

4. دعوت شدگان از آمادگی لازم برای پاسخگوئی به پرسش‌های مطرح شده برخوردار نیستند و نتیجه این مناظره به زیان آنها تمام خواهد شد.

نظر به شناخت شما از موقعیت و پایگاه اجتماعی دعوت کننده و اینکه شما نیز معتقدید "انتم بنو آدم و آدم من تراب، ان اکرمکم عندالله اتقیکم"، اطمینان دارم که پاسخ هردو بزرگوار به گزینه دوم منفی است.

گزینه سوم نیز مردود و به هیچوجه قابل توجیه نیست و اگر چنین احتمالی هم مقرون به درستی باشد یک کاندیدای اصلاح طلب نمی‌تواند در برابر چنین ظلمی سکوت اختیار نماید و اتفاقاً برای خنثی کردن چنین احتمالی باید تن به مناظره داد تا با متوجه کردن افکار عمومی به حضور اشخاص دیگر در میدان رقابت‌ها هزینه رد صلاحیت‌های غیر قانونی افزایش یابد، در غیر این صورت سکوت شما به منزله مشارکت و همگرائی با شورای نگهبان در رد صلاحیت‌های غیر قانونی محسوب خواهد شد.

بنابراین با خودداری از پاسخ به دعوت اینجانب خدای ناکرده ممکن است که انگشت اشاره مخاطبین متوجه دو گزینه اول و چهارم شود که به هیچوجه زیبنده عزیزان نیست.

از این گذشته حتی اگر شورای نگهبان اشتباه گذشته خود را تکرار کرده و برخلاف قانون حق داوطلبانی نظیر بنده را ضایع و بدون دلیل از گردونه رقابت‌ها حذف نماید، باز به عنوان یک شهروند عادی این حق برای من محفوظ است تا از داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری سوال کرده و پاسخ پرسش‌هائی را که در سطح وسیعی در فضای مجازی منتشر شده است دریافت نمایم.

ناگفته نماند که دلیل دعوت از شما و غفلت از افرادی نظیر دکتر احمدی نژاد برای انجام مناظره در این است که ایشان ادعای اصلاح‌طلبی ندارد و و انگهی هنوز داوطلب نامزدی شرکت در انتخابات دهم ریاست جمهوری نشده است.

بنابراین همچنان چشم انتظار پاسخ مثبت شما به این دعوت هستم و چه زیبا فرموده است که "و عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم"!

ارادتمند: اکبر اعلمی
داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری دهم


گیرندگان: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در اجرای ماده 7 قانون خط مشی کلی و اصول برنامه‌های سازمان صدا و سیما و همه خبرگزاری‌ها، مطبوعات و نشریات

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
اقاي اعلمي چرا شما خطاب به اقاي كروبي و اقاي موسوي اين حرفها را مي زنيد ؟ايا از وضعيت موجود راضي هستيد؟چرا به شوراي نگهبان اعتراض نميكنيد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
حکایت اعلمی ، حکایت چیست؟ به هیچی هم نمیشه مثال زد.خودش حکایت است.
از حکایت های اعلمی...(اعلمی نامه)
یه کم حد اقل مثل سیاسیون حرف بزن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
مناظره ای که اعلمی خواستار آن شده است
بسیار زیباست اگر بشود.

دیگر مردم کورکورانه رای نمی دهند و ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین