کد خبر: ۸۷۱۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۵۱

یک نماینده مجلس: وضعیت صنایع دریایی اورژانسی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس فراكسیون بنادر و شهرهای ساحلی مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از بحران موجود در صنایع كشتی‌سازی و تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی آن، از پیگیری موضوع با حضور وزرای مسئول در كمیسیون‌های مجلس خبر داد.

به گزارش گروه اقتصاد و صنعت آفتاب، مهندس مصطفی مطورزاده كه در جلسه كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران سخن می‌گفت، اظهار داشت: «مشكلات كنونی سازندگان، پیمانكاران و متقاضیان صنایع كشتی‌سازی كشور در قبال طرح وجوه اداره‌شده و اعطای تسهیلات بانكی قابل حل و پیگیری است؛ اما متأسفانه جامعه صنعت دریایی ایران به‌حقوق خود در این زمینه دست نیافته است».

وی با بیان اینكه «حق دریا و صنایع دریایی كشور بیش از آن است كه به دلایلی چون پرداخت نشدن تسهیلات بانكی با ركود و بحران مواجه شود»، گفت: «اما وضعیت موجود ما را وا می‌دارد تا به‌صورت اورژانسی این موضوع را پیگیری كنیم و راهی برای نجات صنعت در حال موت كشتی‌سازی و نابود شدن سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بیابیم».

نماینده خرمشهر به كشتی‌سازان، پیمانكاران و متقاضیان حاضر در جلسه قول داد كه پس از تعطیلات هفته جاری مجلس، جلسه ویژه‌ای را برای حل موضوع با حضور وزرای اقتصاد، صنایع و راه و ترابری به همراه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در كمیسیون اقتصادی مجلس تشكیل دهد و حل و فصل سریع موضوع را از دولت خواستار شود.

مطورزاده با بیان اینكه «مسایلی چون توقیف شناورها، قفل كردن اعتبارات بر روی صنایع دریایی و قطع خدمات بندری به شناورها به‌صورت موردی و مقطعی قابل پیگیری است»، درعین‌حال تأكید كرد كه مشكلات جامعه دریایی با چنین اقداماتی رفع نمی‌شود.

رییس فراكسیون بنادر و شهرهای ساحلی مجلس شورای اسلامی راه‌حل مشكلات جامعه دریایی را «ارائه برنامه‌ای مدون، بلندمدت و دقیق» از سوی فعالان این 0بخش به نهادهای مختلف حكومت دانست و گفت: «نمایندگان مجلس قطعا به سهم خود، جهت تدوین و تصویب چنین برنامه‌ای كمك خواهند كرد».

وی با بیان اینكه «خوشبختانه در سال‌های اخیر رویكرد فكری و نظری مثبتی در جهت توجه بیشتر دولت به دریا و منافع حاصل از آن شكل گرفته است»، گفت: «تأسیس رشته‌های مرتبط در دانشگاه‌های معتبر كشور، تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و نیز تأسیس فراكسیون بنادر و شهرهای ساحلی در مجلس شورای اسلامی، نشانه‌های عینی شكل‌گیری این رویكرد در كشور است».

نماینده خرمشهر در عین‌حال مشكلات فعلی صنعت كشتی‌سازی را نگران‌كننده خواند و گفت: «ما در مجلس موضوع را پیگیری می‌كنیم تا مقام‌های مسؤول و وزرای مربوطه تكلیف طرح وجوه اداره‌شده و مشكلات كشتی‌سازان را روشن كنند».

مطورزاده خطاب به كشتی‌سازان و متقاضیان گفت: «شما اعتبار و سرمایه داخلی و خارجی خود را بدون تردید برای توسعه كشور گذاشته‌اید؛ در حالیكه شك ندارم هر یك از شما در صورتی كه اراده كنید برای كار و سرمایه‌گذاری راهی خارج از كشور شوید، با آغوش باز طرف‌های خارجی مواجه می‌شوید».

وی با بیان اینكه «این واقعیت نشان می‌دهد كه شما به آب و خاك این كشور تعصب و تعلق خاطر دارید»، تأكید كرد: «بر همین اساس است كه شما حق دارید و باید در قبال نهادهای مسؤول دولتی و با استفاده از ابزارهایی چون مجلس شورای اسلامی، طلبكارانه برخورد كنید و تغییر وضع موجود را خواستار شوید».

در ادامه این نشست، مسؤولان و اعضای كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این كمیته، از بلاتكلیفی وضعیت طرح وجوه اداره‌شده و عملكرد بانك و برخی مشاوران سازمان بنادر و دریانوردی انتقاد كردند و پیگیری موضوع را خواستار شدند.

مهندس امیر بابایی، رییس كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران و معاون سازمان صنایع دریایی، با تأیید اظهارات مطورزاده گفت: «شاید با پیگیری نمایندگان مجلس چند موضوع موردی جامعه دریایی حل شود، اما كشور ما به تبیین سیاست‌های كلی و مشخص شدن متولی صنایع دریایی نیاز دارد».

مهندس مهدی سیف، مدیرعامل كشتی‌سازی اروندان، نیز با اشاره به تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی در مجلس شورای اسلامی گفت: «متأسفانه با گذشت 10 ماه از تصویب این قانون، هیأت دولت در اجرایی كردن آن ضعیف عمل كرده است».

وی با تأكید بر ضرورت اختصاص یارانه به صنایع كلان و استراتژیك كشور افزود: «ما در جریان بحران اقتصاد جهانی شاهد هستیم كشورهایی كه شعار اقتصاد بازار آزاد را سر می‌دهند برای حمایت از صنعت داخلی و بقای آن، یارانه می‌پردازند و مثلا دولت اوباما تسهیلات 700 میلیارد دلاری در نظر می‌گیرد».

مهندس مسعود پل‌مه، مدیرعامل شركت كشتیرانی و ترابری بین‌المللی آراباختر، نیز با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده در مجلس شورای اسلامی كه از اواخر سال گذشته آغاز شد، خطاب به مطورزاده گفت: «برای ما هم مطلوب است كه برنامه‌ای مدون جهت حل مسایل و مشكلات جامعه دریایی تصویب شود؛ اما واقعیت آن است كه اكنون با پیکر رو به مرگ صنعت كشتی‌سازی مواجه هستیم كه توقیف 50 فروند شناور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و بیكاری بیش از 500 تن از فعالان این بخش، نمونه‌هایی از تبعات آن است».

وی با تأكید بر اینكه «جامعه كشتی‌سازان كشور در این ماجرا به دنبال منافع خود نیست»، افزود: «طبعا سازمان بنادر و سیستم بانكی هم برای اقدامات خود، دلایل و حرف‌های منطقی دارند؛ اما حرف ما این است كه تجربه‌های آزموده در دیگر كشورهای دنیا استفاده شود».

پل‌مه با اشاره به اینكه «همه كشورهایی كه در صنعت كشتی‌سازی به جایی رسیده‌اند سیاست پرداخت تسهیلات طولانی‌مدت با سود كم به سازندگان و متقاضیان را اجرا كرده‌اند»، گفت: «انتظار ما از نهادهای مسؤول هم، در پیش گرفتن همین رویه است؛ وگرنه زمان و سرمایه را از دست می‌دهیم».

در پایان این نشست، مهندس حسن‌رضا صفری، دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران، با تشكر از رییس فراكسیون بنادر و شهرهای ساحلی مجلس شورای اسلامی به‌دلیل حضور در این جلسه؛ گفت: «مشكلات و مسایل مربوط به طرح وجوه اداره‌شده از مرحله پیگیری‌های معمول اداری گذشته است و به‌نظر ما برای تأمین منافع كشور، باید موضوع با تصمیمات جدی از بالا و به‌شكل تحكمی حل شود».

وی با اشاره به اینكه «مشكلات طرح وجوه اداره‌شده قبلا از طریق گفت‌وگو و پیگیری‌های انجمن مهندسی دریایی ایران حل می‌شد»، گفت: «متأسفانه جریاناتی كه نمی‌خواهند دیدگاه‌های انجمن‌ها و بدنه جامعه دریایی در این قضیه لحاظ شود، تلاش‌های خود را تشدید كرده‌اند؛ بطوری كه مدتی است نمایندگان انجمن‌ها و تشكل‌ها به جلسات تصمیم‌گیری دعوت نمی‌شوند».

صفری با تأكید بر اینكه «فعالان صنایع دریایی تاكنون به‌دلیل نگرانی از سوءاستفاده‌های احتمالی از علنی كردن اعتراضات خود، خودداری كرده‌اند»، گفت: «امیدواریم با پیگیری نمایندگان محترم مجلس، مشكلات حل شود و به مرحله علنی كردن اعتراضات نرسیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین