کد خبر: ۸۷۱۴۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۷
روزنامه تلگراف بررسی کرد:

چرا چین این همه مس می‌خرد؟

خرید مس چین در دو ماه گذشته به 700 هزار تن رسیده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: دوستداران ارزهای قوی مدتها است منتظر دیدن علایمی هستند که نشان دهد چین ذخایر ارزهای خارجی خود را از اوراق قرضه آمریکا به شمش طلا تبدیل می‌کند. اما ممکن است نگاه آنان بر روی فلز دیگری متمرکز شده باشد.

ادراه ذخائر ارزی دولت چین (SBR) در ماه‌های اخیر دست به خرید مس و سایر فلزهای صنعتی در مقیاسی زده است که ظاهراً فراتر از نیازهای معمول این کشور برای بازسازی سهام با دلایل تجاری است. «نوبو سو» (Nobu Su)، رئیس شرکت TMT تایوان که کالاهای مصرفی را به چین صادر می‌کند، گفت: «چین در تلاش است هر چه سریعتر خود را از وابستگی به دلار آمریکا رها سازد».

آیا این امکان وجود دارد که مس به فلزی ارزشمندتر از طلا و نقره تبدیل شود؟ 
چین بیدار شده است. غرب با این همه پولی که چاپ می‌کند به یک سیاهچاله تبدیل شده است. چینی‌ها در حال خرید مواد جدیدی هستند زیرا این امر روش بهتری برای استفاده از ذخایر یک تریلیون و نهصد میلیارد دلاری آنها است. آنها با این کار تاثیرگذاری‌شان ده برابر می‌شود و هزینه‌های لازم برای امور زیربنایی خود را برای پنجاه سال تامین می‌کنند.

انقلاب صنعتی بعدی جهان با تولید ماشین‌های هیبرید (سوخت دوگانه هیدروکربنی و الکتریسیته) شکل خواهد گرفت و این امر نیز به مس نیاز دارد. می‌توانید ببینید که چین آرام و بدون سر و صدا به 30، 40 کشوری که دارای منابع اولیه هستند نزدیک شده است.

سازمان ذخائر ارزی چین در حال انباشتن فلزات دیگر از قبیل آلومینیوم، روی و نیکل و نیز فلزات نادر از قبیل تیتانیوم و رودیوم است. هر چند منطقی به نظر می‌رسد که چین از سقوط بازار کالاهایی که سال قبل صورت گرفت استفاده کند و مواد اولیه را خریده و انبار کند ولی به نظر می‌رسد حرکتی که توسط چین آغاز شده فراتر از این حرف‌ها است.

«جیم لنون»، (Jim Lennon)، رئیس بخش مواد پایه «مک کواری بانک» (Macquarie Bank)، می‌گوید: «آنها در حال خرید فلزات هستند تا از این طریق ذخائر خود را از دلار و اوراق قرضه آمریکا (به فلزات) تبدیل کنند».

«جان رید» ،(John Reade) رئیس بخش فلزات بانک UBS می‌گوید: «احتمالاً چین تصمیمی راهبردی گرفته است تا با خرید و انبار فلزات، جایگزینی برای اوراق قرضه خارجی خود ایجاد کند. ما از میزان تقاضای چینی‌ها به حیرت افتاده‌ایم. آنها بسیار بیشتر از نیازهای امسال خود مس خریداری کرده‌اند. اگر واقعاً راهبرد آنها این باشد، پایانی برای این مسئله نمی‌توان متصور شد چرا که آنها (چینی ها) جیب‌های گشاد و عمیقی دارند».

«ژو زیائوچوان» (Zhou Xiaochuan)، رئیس بانک مرکزی چین ماه گذشته دنیا را به برگزیدن پول جهانی جدیدی که در سال 1944 توسط «جان مینارد کینز» اقتصاددان مشهور انگلیسی با نام «بنکور» (Bancor)، پیشنهاد شده بود دعوت کرد.

واحد پول «بنکور» با پشتوانه 30 نوع مواد پایه ایجاد می‌شود، این امر باعث می‌شود پایه آن بسیار وسیع‌تر از الگوی رایج طلا باشد که در دهه 1930 بحران زیادی را ایجاد کرده بود. آقای «ژو» هم چنین گفت که برگزیدن چنین ارزی از تکرار بحرانی که اینک پیش آمده و در نتیجه چاپ (بی رویه) پول و دادن وام و اعتبارات (بی رویه) بوده است جلوگیری به عمل خواهد آورد.

اگر طرز فکر آقای ژو منعکس کننده نظر حزب کمونیست نیز باشد، این امر حرکت‌های غیرعادی هفته‌های اخیر بازار مواد پایه‌ای را توجیه می‌کند. ظرف چند ماه اولیه سال 2009 قیمت مس 49 درصد افزایش یافته و به هر تن 4925 دلار رسیده است و این علی‌رغم برآوردهائی است که نشان می‌داد امسال تقاضای جهانی برای مس به دلیل رکود بخش ساخت و ساز بین پانزده تا 20 درصد کاهش خواهد یافت.

کارشناسان علت اصلی افزایش قیمت مس را خرید غیرعادی چین می‌دانند که در ماه فوریه به 329 هزار تن و در ماه مارس نیز به 375 هزار تن رسید. تقاضای صنعتی چین به هیچ عنوان نمی‌تواند این افزایش را توجیه کند. چین تاثیرهای زیادی را از رکود جهانی پذیرفته است. صادرات این کشور در ماه مارس به میزان پنجاه درصد کاهش یافت.

با اینکه طرح نجات اقتصادی مالی چین نقشی در افزایش این تقاضا داشته است ولی این کشور نیز با بحران اقتصادی خاص خود روبه‌رو است. یکی از مقامات دولتی چین این هفته هشدار داد که قیمت مسکن در این کشور 50 درصد کاهش خواهد یافت. یک چیز روشن است؛ پکن به این نتیجه رسیده که بانک مرکزی آمریکا قصد دارد با اجرای طرحی مخفیانه‌ای با با چاپ حجم عظیمی از پول، باعث ایجاد عقب افتادگی در پرداخت دیون این کشور شود.

ماه گذشته نخست وزیر چین آقای «ون جیابائو» (Wen Jiabao)، در یک اخطار صریح و بی پرده گفت که چین از اوراق قرضه آمریکا خسته شده است. او گفت: «ما پول عظیمی را به آمریکا وام داده‌ایم بنابراین واضح است که نگران امنیت دارائی‌های خود باشیم».

این امر تا حدی نشان از کاهش صمیمیت است. چین با یک تریلیون و نهصد میلیارد دلار، بزرگترین ذخایر ارزی دنیا را در اختیار دارد که قسمت اعظم آن نیز به دلار است. این کشور برای افزایش ارزش صادرات خود، ‌ارزش یوان را پایین نگه داشته است. این راهبرد تجارتی چین به حد نهایی آن رسیده است.

زیبائی کاری که چینی‌ها می‌کنند و ذخائر عظیم ارزی خود را از دلار و اوراق قرضه به فلزات تبدیل می‌کنند این است که با این عمل جلوی افزایش برابری ارزش پول خود را در برابر دلار می‌گیرند (افزایش ارزش یوآن به کاهش صادرات چین منجر خواهد شد ضمن اینکه پائین نگاه داشتن تصنعتی ارزش یوآن شکایت مستمر واشنگتن را برانگیخته است)، دیگر اینکه فلزات برخلاف نفت قابل انبار کردن هستند، قیمت آنها رفته رفته بالا می‌رود و بالاخره این‌که زمانی که چین در اوج انقلاب صنعتی خود نیاز فراوانی به فلزات پیدا می‌کند آنها را در اختیار خواهد داشت در حالیکه غرب در همان زمان دچار بحران کمبود خواهد بود.

این احتمال نیز وجود دارد که چین به خرید طلا باز هم ادامه دهد ولی تا کنون این کار را نکرده است. سهم طلا در ذخایر ارزی چین به یک درصد رسیده است که بسیار کمتر از سیاستهای رایج در کشورهای آسیایی است. ولی اگر قرار باشد واحد پولی که پایه‌اش فلز است در سطح بازارها ظهور کند و به حکومت پول کاغذی پایان دهد، این واحد پول همانند واحد قبلی که پشتوانه‌اش طلا بود احتمالا پشتوانه مس را خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین