کد خبر: ۸۷۱۶۳
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۹
در نشست وزیر بازرگانی با فعالان اقتصادی استان کرمان عنوان شد:

یک فعال اقتصادی: فارغ‌التحصیلان رشته فرش، امروز آب معدنی می‌فروشند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- وحید قرایی: نماینده‌ صنعت فرش کرمان با اشاره به فعالیت 200 هزار بافنده فرش تا سال 75در این استان اظهار داشت که در حال حاضر این تعداد به 70 هزار نفر رسیده است و مهاجرت به شهرها و قرارگرفتن بافندگان بیکار شده در صف مددجویان کمیته‌ امداد، حاصل این اتفاق ناخوشایند است».

شفیعی‌پور که در نشست وزیر بازرگانی با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان، سخن می‌گفت، اظهار داشت: «صنعت فرش دستباف دچار بحران و رکود شده است و با توجه به بحران جهانی اقتصاد این تهدیدات بیش‌تر خود را نشان داده است». 

وی افزود: «نیمی از همین جمعیت بافنده هم تکباف هستند و درآمدی بیش از60هزار تومان در ماه ندارند که باعث شده این افراد هم مستعد قرارگرفتن در صف مددجویان کمیته‌ امداد باشند».
 
شفیعی‌پور تاکید کرد: «مشکل اساسی در صنعت فرش دستباف عدم ساماندهی مدیریت تولید است و با توجه به این‌که افراد جدیدی در این صنعت سرمایه‌گذاری نمی‌کنند دولت بایستی برای جلب سرمایه‌گذار در این بخش حمایت‌های لازم را انجام دهد».
 
وی با اشاره به عدم وجود حمایت لازم از سرمایه‌گذاران صنعت فرش دستباف اظهار داشت: «مجموعه‌ این بی‌مهری‌ها باعث دوری تجار و بازرگانان از این صنعت شده است و این در حالی است که کشورهای دیگر به تجارب و اندوخته‌های ما نظم داده ‌و گوی سبقت را از ما ربوده‌اند».
 
وی گفت: «صنعت فرش دستباف بسیار سرمایه‌بر و صبور است و سیستم بانکی و مسئولان کشور هنوز این وضعیت را باور ندارند و بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با واقعیات فاصله دارند». 

این فعال صنعت فرش افزود: «وعده‌های سفر اول ریاست جمهوری به استان کرمان برای این صنعت هیچ‌گاه محقق نشد و بانک‌ها برای پرداخت مبلغ تسهیلات مورد نیاز ما که البته از مبلغ پیشنهادی و مورد نیاز بسیار کم‌تر است نیز قانع نشده‌اند».
 
وی در ادامه ‌اظهار داشت: «ما فارغ‌التحصیلان نخبه‌ای در رشته‌ فرش داریم که امروز آب معدنی می‌فروشند و اگر روی این افراد سرمایه‌گذاری شود می‌توان در صنعت فرش نوآوری به وجود آورد». 

بحران‌های پیش روی پسته 

پس از این صحبت‌ها بود که نماینده‌ انجمن پسته در این جلسه دیدگاه‌های خود را در مورد حوزه‌ فعالیت خود بیان داشت و البته تاکید کرد که کرمان می‌تواند یکی از اقتصادهای بزرگ حوزه‌ خلیج فارس باشد. 

کریمی‌پور، ادامه داد: «اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی خصوصی باید ظرفیت‌سازی مناسبی برای پذیرش واگذاری‌های دولتی انجام دهند». 

وی در ادامه اظهار داشت: «صنعت پسته فعالان بزرگی دارد که یک تفنن را به یک صنعت بزرگ با2/1میلیارد دلار تولید و صدها هزار شغل تبدیل کردند».
 
او تصریح کرد: «یکی از نقاط ضعف موجود این است که در کنار فعالیت 22 استان در زمینه‌ پسته این صنعت یک سخنگوی واحد ندارد».
 
کریمی‌پور، با اشاره به فعالیت انجمن پسته به عنوان یک تشکل ملی در این بخش اظهار داشت: «این انجمن با محوریت کار کارشناسی با هفت کمیسیون فعالیت می‌کند که یکی از این فعالیت‌ها تحلیل فضای استراتژیک پسته با مشارکت کارشناسان و اساتید دانشگاه بوده است». 

وی عنوان کرد: «بحران آب و خشکسالی، گسیختگی شدید بین قیمت تمام شده و فروش پسته با توجه به 5برابر شدن هزینه‌ تمام شده در ده سال گذشته، افزایش موانع بهداشتی در بازارهای هدف و عدم وجود یک سخنگوی واحد از جمله چالش‌های موجود در صنعت پسته‌ کشور است». 

او با ذکر این مطلب که مساله‌ بزرگ صادرکنندگان پسته تسهیلات بانکی است، اظهار داشت: «استدعای ما این است که در زمینه‌ صادرات بانک‌ها با فعالان این بخش همکاری بیش‌تری داشته باشند». 

این فعال اقتصادی با اشاره به این‌که صادرات پسته در بحران اقتصاد جهانی گرفتار است تصریح کرد: «شرکت‌های بزرگ صادراتی با شرایط فعلی دچار مشکلات فراوان شده‌اند و بایستی با ارایه‌‌ تسهیلات بانکی آن‌ها را از این وضعیت بغرنج نجات داد». 

پس از صحبت‌های کریمی‌پور، رئیس اتاق بازرگانی کرمان نیز در همین مورد اظهار داشت: «بحران جهانی اقتصاد برگشت پول و سرمایه را برای صادرکنندگان با مشکل مواجه کرده است و راهکار مهم ارایه‌ تسهیلات است». 

محسن جلال‌پور در ادامه اظهار داشت: «جوایز صادراتی مبلغ خوبی خواهد بود و در استان کرمان به عنوان اولین استان این جوایز به زودی پرداخت خواهد شد». 

مشکلات مالی برای ساخت نمایشگاه بین‌المللی 

در ادامه‌ نشست، نماینده‌ شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق پس از بیان مزایا و امکانات سازه در حال ساخت برای محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در کرمان اظهار داشت: «با وجود مشکلات فراوان اجرای این پروژه متوقف نشده است اما برای تامین مالی، کمک‌های دولت را هم در نظر گرفته‌ایم». 

ابراهیمی اظهار داشت: «اگر 3-2 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود تا مهرماه نمایشگاه دایمی، با سازه‌ای‌ منحصر به فرد در ایران به بهره‌برداری خواهد رسید».

وی تصریح کرد: «با توجه به دیر بازده بودن، سرمایه‌گذاران رغبتی برای افزایش سرمایه‌ خود در این پروژه ندارند و کمک‌های دولت می‌تواند این پروژه را به سرانجام برساند». 

روند توسعه صادرات سنگهای تزیینی متوقف شده است 

همچنین نماینده‌ فعالان تولید و صادرات سنگ‌های تزئینی استان کرمان در سخنانی گفت: «با توجه به کمبود منابع آب زیرزمینی این بخش بهترین گزینه برای توسعه‌ سرمایه‌گذاری و صادرات در استان کرمان است». 

موسوی اظهار داشت: «64 واحد معدنی با512 هزار تن استخراج سالیانه و 57 کارخانه با ظرفیت تولید دو میلیون متر مکعب سنگ تزئینی در استان کرمان فعالیت می‌کنند».
 
وی ادامه داد: «صادرات فعلی این سنگ در حال حاضر 2 هزار مترمربع با500 هزار دلار ارزآوری است. برنامه ما افزایش صادرات به مرز60 میلیون دلار است».
 
وی در ادامه افزود: «برای اجرای برنامه‌های مربوط به توسعه‌ صادرات در یک برنامه‌ سه ساله91 میلیون تومان پیش‌بینی بودجه داشته‌ایم که به علت عدم ارایه‌ تسهیلات مورد نیاز روند کار متوقف شده است». 

رتبه آخر ارزآوری خرما 

اما نماینده‌ فعالان تولید و صادرات خرما در این نشست اظهار داشت: «ایران در میان کشورهای صادرکننده‌ خرما رتبه‌ دوم اما از لحاظ ارزآوری در رتبه‌ آخر این کشورها قرار گرفته است».
 
عابدی افزایش300درصدی هزینه‌ تولید و25درصدی نرخ ارز در ده سال گذشته را یکی از عوامل این اتفاق ذکر کرد و گفت: «برای توسعه‌ فعالیت‌ها در زمینه‌ تولید و صادرات نیاز به تسهیلات18 ماهه و دو ساله داریم». 

در ادامه‌ سخنان وی، رئیس اتاق بازرگانی کرمان اظهار داشت: «عمده‌ تولید در این بخش، خرمای مضافتی است که جزو خشکبار رده‌بندی شده است».
 
جلال‌پور افزود: «اگر این مورد در رده‌ میوه و تره‌بار قرار گیرد بهتر می‌تواند از تسهیلات صادراتی برخوردار شود».
 
اهداف صادراتی دولت محقق شده 

اما بعد از سخنان فعالان اقتصادی استان کرمان این وزیر بازرگانی بود که به ایراد سخن پرداخت و گفت: «اهداف صادراتی به عنوان نخستین برنامه‌ چهارم توسعه‌ اقتصادی کشور در دولت نهم محقق شده است». 

سیدمسعود میرکاظمی افزود: «8/52 میلیارد دلار در این برنامه دیده شده بود که این رقم در دولت نهم پیش از اتمام برنامه‌ چهارم توسعه محقق شده است. وی این مقدار ارزش ارزی صادرات را بدون محاسبه‌ میعانات عنوان کرد و گفت: «این مقدار صادرات در دولت نهم بیش از تمامی صادرات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا قبل از برنامه‌ چهارم می‌باشد».
 
وی درباره‌ محصول پسته که به عنوان طلای سبز در کرمان معروف است،افزود: «اگر بسته‌ حمایتی در مورد پسته در سازمان توسعه تجارت بررسی شود برای تقویت آن کمک خواهیم کرد به شرط این‌که برای دولت تعیین تکلیف نشود و تعامل وجود داشته باشد».
 
میرکاظمی در مورد صادرات پسته نیز گفت: «در صادرات نیاز به تشکلی قوی داریم تا در بازارهای هدف متمرکز عمل کنیم و قسمت گسترده‌ای از بخش خصوصی را در برگیرد».
 
وزیر بازرگانی با اشاره به آموزش، افزایش مهارت، بازاریابی قوی در بخش خصوصی علاوه بر کمک‌های دولت تاکید کرد و گفت: «در مورد بسته‌بندی محصول خرما باید تعاملات صورت گیرد تا جهش سنگینی را در صادرات با کیفیت داشته باشیم که تاثیرگذاری آن را در بسته‌بندی مشاهده خواهیم کرد».
 
میرکاظمی درباره‌ قرارگرفتن خرما در ردیف میوه و تره‌بار گفت: «باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا خرما از زیر مجموعه‌ خشکبار خارج شود».
 
میرکاظمی به تشکیل ستاد خرما در وزارت بازرگانی اشاره و خاطر نشان کرد: «خرید تضمینی این محصول به خرید توافقی تبدیل شده و زنجیره‌ داخلی در تولید خرما سامانه‌ بهتری یافته است».
 
وزیر بازرگانی ادامه داد: «14 واحد بسته‌بندی خرمای کشور در سال 84 تعطیل شده بود که امروزه با سازماندهی آن‌ها این مشکلات حل شده است».
 
وی در مورد صنعت فرش به عنوان یکی از محصولات صادراتی استان کرمان نیز گفت: «سلایق و فرهنگ مصرف فرش در زمینه‌های رنگ، اندازه، کیفیت و طرح در کشور و جهان تغییر کرده است».
 
میرکاظمی نخستین مشکل در این بخش را تبدیل فرش از یک سیستم فشاری به یک سیستم کششی عنوان کرد و افزود: «اگر تولید با مطالعه، کارشناسی و متناسب با نیاز بازار باشد قیمت فرش پایین نمی‌آید».
 
وی ضمن تاکید بر در نظر گرفتن سلایق در تولید فرش ادامه داد: «به همین منظور در وب سایتی سلایق مردم 18 کشور دنیا درباره‌ فرش ارایه شده است».
 
وزیر بازرگانی به سازماندهی تک بافان فرش اشاره کرد و گفت: «این اقدام وظیفه‌ دولت نیست فقط می‌تواند به آن‌ها کمک‌هایی انجام دهد».
 
وی با اشاره به تصویب بودجه‌ بیمه‌ بافندگان فرش ادامه داد: «امیدورایم این مصوبه به‌زودی اجرایی شود».
 
میرکاظمی در مورد احداث محل نمایشگاه‌های دایمی استان کرمان نیز گفت: «متناسب با پیشرفت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، دولت نیز 10 درصد کمک بلاعوض را به احداث این مجموعه خواهد داشت».
 
وزیر بازرگانی در بخش دیگری در مورد سنگ‌های تزیینی تصریح کرد: «به جای توسعه‌ کارخانجات سنگ باید واحدهای سنگ با فرآوری بالا ایجاد شود و برای این منظور باید محدودیت‌هایی در این بخش در نظر گرفته شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین