کد خبر: ۸۷۱۷۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۹
ضمن انتقاد از ستاره‌دار کردن دانشجویان و گیت‌های امنیتی دانشگاه‌ها بیان شد

موسوی: صداو سیمای ما رسانه ملی نیست

میلیاردها دلار جابه‌جا می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میر حسین موسوی، گفت: «امنیتی کردن مسایل جزیی یکی از امراضی است که به آن دچار شده‌ایم و این برای ما هزینه‌های زیادی دارد».

به گزارش آفتاب، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس یکشنبه‌شب در دیدار با اعضای کمیته‌های دانشجویی ستاد خود، برخوردهای نامناسب با دانشجویان را ناشی از اعتماد نداشتن به جوانان و دانشجویان دانست و افزود: «اگر فکر کنیم دانشجویی که نسبت به مشکلات اعتراض می‌کند، نمی‌خواهد خیانت و به ارزش‌ها پشت کند، هیچگاه گیت‌های امنیتی را در دانشگاه‌ها نمی‌گذاریم».

بی‌اعتمادی به دانشجویان، بی‌اعتمادی به کل ملت است
وی اضافه کرد: «در چنین حالتی دانشگاه به مرکزی برای دادن ایده، نقد قدرت و وضع موجود تبدیل خواهد شد و در دوران انقلاب هم همین بود چرا که این مساله جزو رسالت‌های دانشجویی است و در آن زمان هم بسیار مفید بود. ما باید به دانشجو احترام بگذاریم و به او اعتماد کنیم. جوانان و دانشجویان نماینده خانواده‌های خود هستند و بی‌اعتمادی به آنها بی‌اعتمادی به جوان‌ها نیست بلکه به کل ملت است».

انقلاب کردیم که شهروندان مساوی با حقوق برابر داشته باشیم
موسوی در پاسخ به پرسشی درباره بحث قومیت‌ها، این مساله را یک فرصت قلمداد کرد و گفت: «قومیت‌ها برای ما تهدید نیستند، همانطور که در قدیم هم تهدید نبوده‌اند. قومیت‌ها ظرفیت‌هایی برای ما دارند که اگر به آن توجه کنیم کشور بهتری خواهیم داشت؛ مثلا در مورد زبان‌ها، هیچ زبانی نیست که بشود مثل یک موجود غیر زنده با آن برخورد کنیم چرا که زبان یک پدیده زنده است و نابودی زبان یعنی نابودی یک فرهنگ. اگر این نگاه مثبت را داشته باشیم، می‌بینیم که نه تنها با یک تهدید روبه‌رو نیستیم بلکه یک فرصت پیش‌روی ما قرار دارد. من در مورد مساله قومیت‌ها متکی به قانون اساسی هستم و معتقدم که ما انقلاب کردیم که شهروندان مساوی با حقوق برابر در کشور داشته باشیم. بنابراین باید به سمت همان روحیه پیش برویم و بر روی این مساله پایداری کنیم».

مخالف ستاره‌دار شدن دانشجویان هستم
محروم‌شدن دانشجو از حق تحصیل را برنمی‌تابم

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره مساله دانشجویان ستاره‌دار، گفت: «من مخالف این هستم و به هیچ وجه برنمی‌تابم که دانشجو از حق تحصیل محروم شود. مساله تبعیض جنسیتی یا بومی‌کردن دانشگاه‌ها به این شکل هم درست نیست و موجب محروم شدن بسیاری از استعدادها و پایین آمدن سطح نیروی انسانی در استان‌های محروم می‌شود. اگر عدم تعالی هم بین میزان ورود آقایان و خانم‌ها به دانشگاه وجود دارد، باید به طور طبیعی برخورد کرد و اگر بخواهیم آمرانه برخورد کنیم مشکلات فراوانی پیدا خواهیم کرد». 

ما برای حفظ کرامت انسانی و اعتقاد به آزادی انقلاب کردیم
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، با بیان اینکه ما برای حفظ کرامت انسانی و اعتقاد به آزادی انقلاب کردیم، تاکید کرد: «یکی از ارزش‌های بنیادین ما آزادی است. من اصلاح‌طلبی هستم که به اصول مراجعه می‌کنم و یکی از این اصول، آزادی است. تنها در آزادی است که می‌توانیم شاهد شکوفایی کشور، امید جوانان به آینده و حفظ کرامت انسانی باشیم».

تشکل‌های دانشجویی باید به عنوان یک نعمت به حساب بیایند
موسوی در برابر پرسشی درباره تشکل‌های دانشجویی و فعالیت آنها نیز، پاسخ داد: «تشکل‌های دانشجویی باید به عنوان یک نعمت به حساب بیایند. تک‌صدایی یکی از بدترین مسایلی است که ممکن است در یک کشور به وجود بیاید و ما باید عادت کنیم که فضای گفت‌وگو در کشور وجود داشته باشد. رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند بسیار باشند به ویژه رسانه ملی اگر واقعا بخواهد رسانه ملی باشد باید به این مساله توجه کند. برنامه‌هایی که فقط مونولوگ باشد و حاصل، یک نتیجه از پیش‌تعیین شده باشد، هیچ فایده‌ای ندارد».

در این جلسه از مهندس موسوی درباره نظر وی راجع به آیت‌الله طاهری در اصفهان پرسشی مطرح شد که موسوی، پاسخ داد: «آیت‌الله طاهری یک مبارز تعیین‌کننده و مورد اعتماد و علاقه حضرت امام (ره) بودند. ایشان یک روحانی بزرگ و از یاران امام (ره) بوده‌اند».

امروز از واژه عدالت بد استفاده می‌شود
در ادامه درباره نحوه برخورد با شعار عدالت سوال شد که نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در پاسخ گفت: «یکی از مشکلات ما این است که مفاهیم زیبایی را از محتوا تهی می‌کنیم. عدالت برترین فضیلت است ولی اگر آن را به صورت عوام‌فریبانه و ریاکارانه به کار بگیریم از معنا تهی کنیم حس بدی ایجاد می‌کند؛ اگر چه یقین دارم که مردم محتوای عدالت را قبول دارند و بخشی از اصول اعتقادی ما است. عدالت اگر درست اجرا شود آزادی هم از دل آن زاده می‌شود. چنانچه در دوران مشروطیت نمونه آن را شاهد بودیم. به نظر من امروز در سیاست‌های مختلف از واژه عدالت بد استفاده می‌شود».

بسیاری حرف‌ها را فرو خوردم و دم نزدم
وی همچنین در بخش اقتصادی به 63 گزاره مطرح شده در جلسه با اقتصاددانان طی چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: «جوسازی وسیعی راجع به اعتقادات اقتصادی بنده صورت گرفته است. در این 20 سال بسیاری حرف‌ها را فرو خوردم و دم نزدم. مرا متهم کردند که سیاست‌های دوران جنگ را اجرا خواهم کرد در حالی‌که غیرعقلانی به نظر می‌آید که اقتصاد جنگی را در دوران غیرجنگ هم بتوان ادامه داد و در مورد فضای فرهنگی و سیاسی هم همین‌طور است».

موسوی ادامه داد: «ضمن اینکه باید به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی باشیم، در عین حال باید بدانیم که میهمان‌دار سرمایه‌گذاری خارجی، بخش خصوصی ما است نه دولت. جذب سرمایه‌های خارجی ثبات اقتصادی و مدیریتی را در کشور طلب می‌کند. بانک مرکزی مهمترین نهاد پولی یک کشور است و در دنیا گاهی به مدیرانی در این عرصه برخورد می‌کنیم که مثلا 15 سال در پست خود مشغول فعالیت هستند و خدمت می‌کنند ولی متاسفانه در کشور ما در مدت چهار سال سه رییس بانک مرکزی و چهار رییس بانک ملی که بزرگ‌ترین بانک دولتی کشور است تغییر کرده و طبیعی است که در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت نخواهد گرفت».

ایدئولوژی مانع جذب سرمایه‌گذاری نیست
وی با بیان اینکه وقتی نمی‌توانیم دورنمای روشنی برای جوان‌های خودمان ایجاد کنیم نباید انتظار داشته باشیم که یک کمپانی خارجی این ریسک را بپذیرد و در اینجا سرمایه‌گذاری کند، افزود: «راه‌حل این مشکل، ایجاد ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و نشان دادن این مساله به دنیا است که بازیگرهای اقتصادی ما بازی عاقلانه‌ای را دنبال می‌کنند و سیاست‌های آنها در خدمت اهداف و اغراض روزمره نیست. سرمایه خارجی به زور به کشور نمی‌آید و وقتی فضای مناسبی نباشد، هر چه به دنبال این سرمایه‌ها بدویم باز هم حاصلی نخواهد داشت. موفق‌ترین کشورها در جذب سرمایه‌های خارجی دارای ایدئولوژی‌های مختلف هستند؛ بنابراین ایدئولوژی‌ها می‌تواند در جذب سرمایه موثر باشد به شرط آنکه کشورها برخورد درستی داشته باشند. ایدئولوژی مانع جذب سرمایه‌گذاری نیست، پس جرم این مساله را به پای اسلامی بودن نظام خودمان نسبت ندهیم».

تلاش برای دولتی‌کردن دانشگاه آزاد می‌تواند مشکلات زیادی به‌وجود آورد
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه سخنانش به مساله دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: «من جزو موسسان دانشگاه آزاد هستم. آن زمان به پیشنهاد آقای هاشمی که به حق بیشترین سهم را در این زمینه داشت، این دانشگاه ایجاد شد. بحث بر سر این بود که از ظرفیت‌های کشور استفاده شود و بر این اساس این کار شروع شد و در دوران دفاع مقدس از طریق برخی بخش‌ها نظیر بنیاد مستضعفان به این مجموعه کمک‌هایی صورت گرفت. دانشگاه آزاد یک مجموعه عظیم است گرچه ممکن است انتقادهایی هم به آن وارد باشد. تلاش برای اینکه این مجموعه در اختیار دولت قرار بگیرد می‌تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد».

وی ادامه داد: «اخیرا تعداد هیأت موسسان این دانشگاه زیاد شده و گرایش به سمت تغییر اساسنامه وجود دارد که باید در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شود. مشکل اصلی دانشگاه آزاد سیاسی شدن این بحث است که برای تصمیم‌گیری صحیح برای این دانشگاه بزرگ باید از این حالت خارج شویم».

در ادامه یکی از حاضران در جلسه پرسش‌هایی را درباره مسایل گوناگون مطرح کرد و از مهندس موسوی خواست که با صراحت پاسخ بگوید.

موسوی هم گفت: «من صریح هستم و از عقاید خود رد نمی‌شوم و این یکی از ویژگی‌های من است».
این سخن موسوی با تشویق حاضران در جلسه همراه شد.
 
وی در ادامه اظهار کرد: «در کشور غیر از منابع فراوان، منابع کمیابی نظیر ارز یا منزلت‌های سیاسی و اجتماعی داریم؛ بنابراین باید با دقت و در جاهای خاصی آنها را به کار بگیریم. هرچقدر این منابع کمیاب در خدمت راهبردهای درازمدت به کار گرفته شود به نفع کشور خواهد بود و بالعکس هرچه این منابع در خدمت اهداف و اغراض روزمره باشند با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد. چند میلیاردی که در مجلس بحث شده که به خزانه ریخته نشده چه شده است؟ اگر در یک راه علمی به کار گرفته می‌شد، الان در بهترین وضعیت خود بودیم اما متاسفانه بیشتر پروژه‌های اساسی که می‌توانست چهره کشور را متحول کند، دچار وقفه شده است».

موسوی ادامه داد: «مدیریتی که این پروژه‌ها را اداره می‌کرد بیرون انداخته شده و افراد بی‌تجربه و سیاسی جای آنها را گرفته‌اند؛ به طوری که مثلا یک نفر روزی رییس ایرنا است و بعد، رییس خودروسازی کشور می‌شود و یک زمان دیگر هم در جای دیگری مشغول می‌شود».

یکی از دانشجویان خطاب به موسوی اظهار کرد که وقتی به شهر ما آمدید از واژ‌ه‌هایی نظیر سلحشور و با غیرت استفاده نکنید چرا که خسته شدیم از اینکه فقط در حرف چنین مسایلی بیان می‌شود و موسوی در پاسخ گفت: «چرا واژه‌های زیبایی مانند سلحشوری و ظلم‌ستیزی را از خود سلب کنیم؟ باید این واژه‌ها را خوب به کار ببریم. چرا این واژه‌ها را واگذار کنیم؟ یکی از دلایل وضعیت فعلی ما این است که از این واژه‌ها دست برداشته‌ایم و امروز یکی از مهجورترین واژه‌ها، ‌واژه عدالت است».

گاهی ماجراجویی‌ها در سیاست‌خارجی مصرف داخلی و رای‌آوری دارد
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه درباره مسایل سیاست‌خارجی کشور نیز گفت: «درباره سیاست‌خارجی می‌توانیم از اصولی تبعیت کنیم که به منافع ملی و حیاتی ما برمی‌گردد. مشکل امروز بر سر این اصل نیست که می‌خواهیم پایبند منافع ملی باشیم بلکه بر سر این است که گاهی حادثه‌جویی، ‌ماجراجویی و حرکت‌هایی که می‌تواند مصرف داخلی و رای‌آوری داشته باشد به کار می‌گیریم و این مشکلاتی را به وجود می‌آورد».

برخوردهای تند و سروصدا کردن در دنیا را مناسب نمی‌دانم
موسوی با تاکید بر برخورد عاقلانه با مساله رابطه با آمریکا افزود: «برخوردهای تند و سر و صدا کردن در دنیا را مناسب نمی‌دانم و از قدیم هم چنین اعتقادی داشتم. در مورد مساله آمریکا با توجه به این مساله،‌ تجربیات تاریخی خود را هم درباره این کشور نباید از یاد ببریم. مثلا زمانی که بر سر مساله افغانستان همه چیز خوب پیش می‌رفت، جورج بوش ایران را محور شرارت خواند. ما آدم‌های باهوشی هستیم و باید گام به گام پیش‌ برویم چرا که اگر اسیر احساسات شویم، پیش از هرگونه چانه‌زنی دست خود را رو و مشت خود را باز کرده‌ایم».

مشکل ما بر سر افراط و تفریط هاست
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به برخی اعتراضات نسبت به رابطه سران ایران با سیدحسن نصرالله گفت: «مشکل ما بر سر افراط و تفریط‌ها است. سیدحسن نصرالله باعث عزت ما است و آنچه مورد ایراد است، این است که آیا بقیه سیاست‌های ما یک منظومه منطقی را می‌سازد یا نه؟ سیدحسن نصرالله، فرد دلاوری است و مقاومت‌های او در خدمت منافع ملی ما هم هست و او فرزند طبیعی انقلاب اسلامی و امام است. مشکل ما مساله تناقض‌ها و ندیدن بسیاری از منافعی است که در اطراف ما وجود دارد».

وی اضافه کرد: «گاهی موضع تند در قبال کشورها و برخی مسایل می‌گیریم و در نتیجه مشکلاتی برای ما به وجود می‌آید و سپس می‌خواهیم در صدد جبران این مساله برآییم و اسیر افراط می‌شویم و می‌بینیم که از دل آن مثلا بحث دوستی با ملت اسراییل مطرح می‌شود یا نامه‌ای که قابل پیش‌بینی بود، نمی‌تواند پاسخی داشته باشد، به سران کشورهای جهان داده می‌شود. مهم‌ترین نهاد مسوول سیاست‌های خارجی ما وزارت امور خارجه است اما دست این وزارتخانه امروز در مورد اکثر مسوولیت‌های ذاتی خود خالی است و این دستگاه دیپلماسی ما، از این نظر تقلیل یافته است».

در هیچ کشوری فضای فرهنگی نمی‌تواند به‌طور آمرانه اداره شود
رییس فرهنگستان هنر در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه‌های مربوط به فضای فرهنگی کشور اشاره و اظهار کرد: «در هیچ کشوری فضای فرهنگی نمی‌تواند به طور آمرانه اداره شود. اگر به فضای آزاد فرهنگی احترام بگذاریم می‌توانیم خلاقیتی را شاهد باشیم که در زمینه‌های مختلف حتی در زمینه‌های اقتصادی موثر باشد من به این مساله تعهد دارم و عمل می‌کنم».

در ادامه این جلسه، پرسشی درباره انحراف از مسیر اصلاحات مطرح شد که موسوی در پاسخ گفت: «ما نباید ظرفیت مردم را از بین ببریم. دانشجو در قدیم به دلیل پیوند با مردم قدرتمند بود و پیش از انقلاب انجمن‌های اسلامی به همین دلیل قدرت پیدا کردند. نسل امروزی و نسل دانشجو باید به این پیوند پایبند باشد. اگر به جامعه برخورد کنیم خواهیم دید که درمانده‌ترین فرد که از فضای سیاسی هم بسیار دور است به تمام شعارهای اصلاح‌طلبانه ضمن حفظ اصولی پایبند است و این یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود».

وی ادامه داد: «هیچ کس را نمی‌توانید پیدا کنید که وقتی از او می‌پرسید آیا بستن دهان‌ها یا روزنامه‌ها خوب است، جواب مثبت بدهد. همین فرد در عین حال به اعتقادات قدسی، دین خود و شعارهای انقلاب حساس است. اول انقلاب در دوره‌ای احساس کردیم که فرهنگ والا می‌تواند در کنار فرهنگ عامه در جامعه قرار بگیرد و قدرت زیادی تولید کند و در شرایط فعلی هم این مساله را صادق می‌دانم. من پیگیری اصلاحات را فقط در چارچوبی که بتواند پشتوانه عامه را پشت‌سر خود داشته باشد امکان‌پذیر می‌دانم و در این زمینه استوار و پایدار خواهم بود».

جو دانشجویی به مساله کرامت انسانی و حقوق بشر حساس است
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه جو دانشجویی به مساله کرامت انسانی و حقوق بشر حساس است تصریح کرد: «یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در این زمینه در دست ما است، رجعت به قانون است حتی اگر به صورت اجرای صوری قانون باشد. ممکن است در جنبه محتوایی قانون مشکلاتی وجود داشته باشد و برای نیل به بهتر شدن آن مجبوریم از راه قانونی وارد شویم. این مساله باید در فضاهای دانشجویی باز شود و به سطح عامه جامعه برده شود. زمانی اگر گفته می‌شد تنها ده هزار دلار در دولت جابه‌جا شده است، قطعا آن دولت ساقط می‌شد ولی متاسفانه امروز بحث میلیاردها دلار مطرح است و آب از آب تکان نمی‌خورد».

رشد نخواهیم کرد مگر اینکه بزرگان کشور را فارغ از طبقه آنها پاس بداریم
وی با اشاره به برخی اعتراضات مطرح شده مبنی بر اینکه چرا خیابانی به اسم شهید خالداسلامبولی داریم ولی خیابانی به اسم دکتر مصدق در کشور نداریم اظهار کرد: «باید بدانیم که ما رشد نخواهیم کرد مگر اینکه همه بزرگان این کشور را فارغ از طبقه آنها پاس بداریم. کشوری که نتواند بزرگان خود را تقدیس کند یقینا مشکلاتی در خود دارند».

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: «ما باید انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها به صورت فعال داشته باشیم و انجمن‌های دیگری که با غیر نام اسلامی هم می‌خواهند فعالیت کنند باید داشته باشیم. اگر این طور بود قطعا فضای بهتری می‌داشتیم اما آن زمان که بحث تصمیم‌گیری در این زمینه بود تصمیم بر این شد که انجمن اسلامی در دانشگاه باشد».

وی با تاکید بر حرکت به سمت داشتن یک فضای آزاد برای گفت‌وگو در جامعه یادآور شد: «اول انقلاب در تلویزیون برنامه‌های مناظره‌ای اجرا می‌شد که شهید بهشتی یک پای این مناظره‌ها بود و به صورت آزاد با افراد مختلفی نظیر رهبر حزب توده یا دیگران صحبت می‌کرد. این مناظره‌ها ناشی از وجود یک گفتمان نیرومند در جامعه بود که افکار مختلف را بر می‌تابید. زمانی که حرکت‌های مسلحانه در کشور آغاز شد متاسفانه این فضا کم کم تحت‌الشعاع قرار گرفت. امروز باید تلاش کنیم به سمت آن فضای آزاد پیش برویم و راه‌حل درست این است که به نسل جوان و دانشجوها اعتماد کنیم و با سوءظن با حرف‌های آنها روبه‌رو نشویم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به معطل ماندن برخی پروژه‌های مهم اقتصادی در کشور عنوان کرد: «روندها در این زمینه به نوعی است که دورنمای خوشایندی را القاء نمی‌کنند و سهم این دورنما کمتر از اجرا نشدن خود پروژه‌ها نیست.باید فضایی سرشار از امید و خلاقیت برای مردم در کشور ایجاد کنیم و این در صورتی است که مردم احساس کنند کشور در مسیر درست قرار دارد. وقتی می‌بینیم مردم تحقیر می‌شوند و با مقاصدی خاص به آنها بذل و بخشش می‌شود طبیعی است که چنین مشکلاتی در کشور وجود داشته باشد».

موسوی بر نقش شوراها در کشور تاکید کرد و گفت: «در قانون اساسی هفت اصل در مورد شوراها داریم که از آن غفلت کرده‌ایم. دلیل فراوانی شوراها در اول انقلاب، حل مشکلات کشور در زمینه‌ تمرکززدایی بود. ظرفیت این اصول برای این که در تک‌تک استان‌ها فضایی انسانی و خوب داشته باشیم وجود دارد. در زمانی که من مسئول بودم چند لایحه در این رابطه داده شد ولی امروز اختیارات شوراها به شدت کاهش پیدا کرده است و یکی از برنامه‌های اساسی من برای دولت آینده زنده کردن این اصول است. یکی از کارکردهای این شوراها نظارت‌های محلی و طرح‌های استان‌ها است».

معتقد به رفع تبعیض بین زن و مرد هستم
او درباره‌ مشکلات مربوط به زنان در جامعه اظهار کرد: «من به رفع تبعیض بین زن و مرد معتقد هستم. این تبعیض‌ها در مورد مسائل حقوقی، جایگاه زنان، مسائل خانوادگی و مسئولیت در پست‌های مختلف وجود دارد. متاسفانه گاهی در این زمینه‌ها برگشت به عقب داشته‌ایم و مثلا زمانی لایحه‌ مربوط به بحث چندهمسری در مجلس مطرح شد که به دلیل اعتراضات شدید علیه آن به حالت انجماد درآمد و باز هم ممکن است از حالت انجماد خارج شود. از نظر سیاسی هم هیچ منعی در این زمینه نمی‌بینم و طبیعی است که در زمینه‌ حضور زنان در دولت هم هیچ مشکلی نخواهم داشت».

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد: «باید توجه داشته باشیم که در بخش‌هایی مشکل از نظر قانونی نداریم بلکه تصوری که گاهی جامعه از نقش زن دارد مانع به حساب می‌آید و یقین دارم که در دولت‌های قبل نیز چنین مساله‌ای مطرح بوده است. خود دولت‌ها باید در این زمینه گام بردارند و از زنان در کابینه استفاده شود. من هم به این مساله معتقدم».

رسانه ملی یعنی رسانه‌ای برای همه قشرها و سلایق
موسوی از سیاست‌های صداوسیما در قبال مساله‌ انتخابات انتقاد کرد و افزود: «وقتی در تلویزیون بعد از خواندن اذان، ‌نماز جماعت هیات دولت را نشان می‌دهد کاملا معلوم است که تبلیغی در این مساله وجود دارد و این درست نیست. رسانه‌ ملی یعنی این که همه‌ قشرها و سلایق را پوشش دهد و اگر قرار است یک سلیقه پوشش داده شود با نام ملی بودن این رسانه در تضاد است. چرا که رسانه‌ ملی بودن نمی‌تواند به معنی حمایت از قشر و سلیقه‌ خاص باشد. ما در این زمینه تلاش می‌کنیم، ‌نامه می‌نویسیم و گفت‌وگو می‌کنیم، ولی به این نباید بسنده کنیم و از طریق وبلاگ‌ها و راه‌های دیگر باید فعالیت خود را ادامه دهیم و از موج گرایش مردم به حق باید استفاده کنیم. اگر خوب پیام‌رسانی کنیم یقینا دل مردم با ما خواهد بود».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس درباره‌ تبلیغات ستاد انتخاباتی خود یادآوری کرد: «این ستاد پوستر چاپ نمی‌کند ولی در عین حال مردم آزادند که هر کاری می‌خواهند انجام دهند. ولی نباید در این زمینه افراط و تفریط شود. از منظر هنری هم به نظر من پلاکاردهای بزرگ یک حالت سرکوب ایجاد می‌کند. ممکن است اثر آنی بگذارد ولی از دید زیبایی‌شناسانه مناسب نیست. ابتکارات مردمی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود و ما از آن استقبال می‌کنیم. البته ما از طریق بزرگ‌نمایی غیرعادی و یا تحمیل از مردم نخواهیم خواست به پای صندوق‌های رای بیایند».

او در ادامه‌ این جلسه در پاسخ به برخی مطالب مطرح شده پیرامون عقاید اصلاح‌طلبی و اصولگرایی خود تاکید کرد: «من به صورت مستقل به صحنه آمدم. در بین تمام گروه‌های سیاسی دوست‌هایی دارم و عقاید من ممکن است به برخی گروه‌ها نزدیک‌تر و از برخی گروه‌ها دورتر باشد ولی با هر یک از آنها اشتراکاتی دارم. ما ستاد را هم برای هر نوع حمایتی باز گذاشته‌ایم. تصمیم ما بر این بود که عقاید را مطرح‌کنیم و افراد و گروه‌های مختلف تصمیم خواهند گرفت. آنچه امروز احساس می‌کنم، استقبال تمام کسانی است که نگران سرنوشت کشور هستند».

ملی مذهبی‌ها را به چشم خیانت نگاه نمی‌کنم
یکی از حاضران درباره‌ دلیل عدم برگزاری جلسه با گروه‌های ملی و مذهبی از سوی میرحسین موسوی پرسشی مطرح کرد که «میرحسین موسوی» جواب داد: «اول انقلاب براساس بنیادهایی که فراموش شده، تقسیم‌بندی‌هایی صورت می‌گرفت و در خود حزب جمهوری اسلامی هم همین‌طور بود. طبیعی است نیروهایی که به هم نزدیک‌تر هستند دور هم جمع می‌شوند و در کنار هم کار می‌کنند. همه‌ افراد و گروه‌هایی که قانون را رعایت می‌کنند، ‌اگر مسلمان هستند برادر مسلمان ما خواهند بود ولی ممکن است در جهت‌گیری‌های سیاسی با آنها تفاوت داشته باشیم. در بین گروه‌های فعال ملی و مذهبی، افراد و گروهایی اصیل از زمان انقلاب حضور دارند. در طول زمان کم کم اختلاف‌ سلیقه‌هایی با این دوستان پیدا کردیم ولی این مساله منجر به این نشده است که به چشم خیانت به آنها نگاه کنم. من با این افراد و گروه‌ها فعالیتی نداشتم ولی این را منافی این نمی‌بینم که آنها فعالیت‌های آزاد خود را نداشته باشند».

موسوی اضافه کرد: «من با مرحوم مهندس بازرگان و پسر ایشان و نیز بسیاری از افراد سطح بالای ملی و مذهبی دوست بوده‌ام ولی اختلاف سلیقه‌هایی به وجود آمد و من چیز پنهانی در این زمینه ندارم. برعکس برخی افراد که چون اختلاف سیاسی دارند به سرعت افراد را کافر می‌دانند من این طور نبوده و نیستم و این مساله را با اعتقادات خود سازگار نمی‌بینم».

تحریم دانشجویان یعنی اهانت به دانشگاه
او همچنین به ماجرای تحریم دانشجوها اشاره کرد و با بیان این که تحریم دانشجوها اهانت به کل فضای دانشجویی ما است افزود: «اگر زمانی هم مثلا از سوی یک دانشجو خلافی صورت گرفته باشد باید با راهکار درست و قانونی برخورد کرد. من با این تحریم‌ها مخالفم و معتقدم که این روش جز نارضایتی و هزینه‌های گزاف اثر دیگری ندارد. دانشگاه نهادی است که در خود یک تعصب داخلی دارد. بنابراین ممکن است که برخی از دانشجوها مثلا با یک دانشجوی دیگر اختلاف نظر داشته باشند ولی در چنین شرایطی نمی‌توانند از تحریم او دفاع کنند».

مهندس موسوی درباره بسیج نیز اظهار کرد: «من معتقدم باید فضایی را که از بسیج انتظار داریم در جامعه باز کنیم و این یقینا اثر خواهد داشت. بسیج نیرویی بود که زمانی از زندگی خود می‌گذشت و فداکاری می‌کرد تا جایی که اغلب شهدای گمنام ما به عمد گمنام ماندند. چرا که حتی نمی‌خواستند پس از شهادت نامشان فاش شود. نمی‌توانیم پاسدار چنین ارزش‌هایی نباشیم و باید سعی کنیم این جنبه‌ها را در جامعه تقویت کنیم. یک بسیجی جنبه‌ جناحی ندارد. بسیجی کسی است که رای او مثل رای رهبر انقلاب مخفی است. بسیجی ضمن این که حافظ رای همگان است ولی بدون این که تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد رای خود را به طور مخفیانه به صندوق می‌اندازد».

یکی از دانشجویان خطاب به میرحسین موسوی نیز گفت: «در انتخابات دور قبل ریاست جمهوری برخی از ستادهای انتخاباتی آقای معین تا مرز تعطیلی پیش رفتند چرا که بحث آمدن شما مطرح شده بود ولی شما به صحنه نیامدید. نظر شما دراین رابطه چیست»؟

موسوی هم ضمن اشاره به ملاقات روز شنبه خود با دکتر معین در پاسخ این دانشجو عنوان کرد: «در دوره‌ قبل فکر می‌کردم هر کس با گرایش چپ یا راست که بیاید باز هم کشور با رعایت قواعد و قوانین پیش خواهد رفت و اساس قوانین و مردم‌سالاری‌ها برای این در جوامع حکم‌فرما می‌شوند که دولت‌ها همیشگی نباشند. من این اعتقاد را از پس از اتمام کارم در نخست‌وزیری داشتم ولی در شرایط حاضر این نگرانی در من بود که قواعد بازی به هم بخورد. در آن دوره هم از همان ابتدا که بحث کاندیداتوری با من مطرح شد گفتم که نخواهم بود ولی تا آخر در کنار دوستان بودم».

270 میلیارد دلار می‌توانست بخشی از عقب‌ماندگی ما را از بین ببرد
نخست‌‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه درباره برخی انتقادهای مطرح شده در زمینه صنعت و اقتصاد در کشور اظهار کرد: «وقتی بیان می‌شود 270 میلیارد دلار در این سه چهار سال چه شد، این یک دغدغه و نگرانی را نشان می‌دهد. این پول می‌توانست بسیاری از فاصله‌های عقب‌ماندگی ما را با برخی از کشورها از بین ببرد اما خدا می‌داند صرف چه چیزهایی شده است که البته بخشی از آن صرف واردات بی‌رویه‌ای شده که صنعت و کشاورزی ما را نابود کرده است».

موسوی بر اهمیت صنعت نساجی به‌ویژه در شمال کشور تاکید کرد و یادآور شد: «صنعت نساجی از جمله صنایع با قدمت بالا در کشور ما محسوب می‌شود اما سرنوشت آن امروز مانند بیشتر پروژه‌های اقتصادی ماست. من در زمینه حل این مشکلات بدبین نیستم و معتقدم اگر از همه نیروهای کارشناسی استفاده کنیم و بتوانیم به نظام تصمیم‌گیری عقلانی برگردیم، دلیلی ندارد که نتوانیم مشکلاتمان را حل کنیم».

مشکلات زیادی داریم اما هیچ‌کدام غیرقابل جبران نیست
وی خاطرنشان کرد: «در زمان جنگ حدود هفت -هشت میلیارد داشتیم که بیش از سه میلیارد آن صرف هزینه‌های جنگ و حدود یک میلیارد نیز صرف بنیاد شهید و هزینه‌های جانبی جنگ می‌شد؛ بنابراین رقم اندکی دست دولت بود تا بتواند کشور را اداره کند. ما آن موقع از میان هزاران پروژه‌‌ای که وجود داشت، حدود 300 پروژه مهم‌تر را انتخاب کردیم و قرار شد مانند بودجه‌ای که برای جبهه‌ها می‌دادیم و هیچگاه قطع نمی‌شد، هزینه‌های این پروژه‌ها را نیز تامین کنیم که فولاد مبارکه، راه‌آهن بافق-بندرعباس، شبکه‌های بهداشت و درمان و پروژه آذر آب اراک که در همان دوران جنگ به ثمر رسید، از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شود. در شرایط فعلی به مشکلات زیادی دچار هستیم ولی هیچ‌کدام ازاینها غیرقابل برگشت و جبران نیست».

تلاش می‌کنم اسیر رادیکالیسم آستانه انتخابات نشوم
موسوی بر پرهیز از دادن وعده‌های غیرکارشناسی تاکید کرد و افزود: «به شدت تلاش می‌کنم که در این روزها اسیر رادیکالیسم آستانه انتخابات نشوم. بنابراین قول‌ها و ادعاهایی را مطرح نمی‌کنم که نتوانم به آنها عمل کنم. برخی فکر می‌کنند که می‌شود شعارهایی را داد و بعد عمل نکرد و مردم هم فراموش می‌کنند ولی شما ببینید همین شعار آوردن نفت بر سر سفرهای مردم هنوز هم از کسی که این شعار را داده سلب نشده است».

وی افزود: «در تبلیغات باید این بحث‌ها مطرح شود که بهترین راه این است که دولت صادقانه، عقلانی و علمی باید کار کند و مردم هم باید کمک کنند تا بتوانیم کشور را بسازیم».

موسوی در ادامه به مساله فساد اداری اشاره و اظهار کرد: «متاسفانه این سرچشمه باز شده و گسترش پیدا کرده است. بزرگترین مساله در بحث مقابله با فساد این است که گردش آزاد و شفافیت اطلاعات در کشور وجود داشته باشد تا بدین ترتیب امکان جرم‌خیزی را پایین بیاوریم و در کنار این اقدامات با موارد روشن فساد هم به شدت برخورد کنیم».

اگر مبارزه با فساد تبدیل به یک مساله تبلیغاتی شود جز طغیان فساد نتیجه‌ای ندارد
وی اظهار کرد: «اگر مبارزه با فساد تبدیل به یک مساله تبلیغاتی شود جز طغیان فساد نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت. اصلی‌ترین فساد بر این است که تکلیف میلیاردها دلار را نمی‌دانیم و زمانی هم که دیوان محاسبات به تخلفات فراوان اشاره می‌کند پاسخی داده نمی‌شود. اگر این ایرادات درست نیست مانعی ندارد دولت بیاید و سند و مدرک ارائه دهد و بگوید که این بحث‌ها درست نیست ولی چرا سند و مدرک در اختیار مردم گذاشته نمی‌شود»؟

موسوی با تاکید بر لزوم شفافیت اطلاعات در کشور تصریح کرد: «ملت نامحرم نیست. اطلاعات مربوط به قراردادهای مختلف نظیر قراردادهای نفتی باید در کشور ساری و جاری باشد و این مساله است که زمینه فساد را کم می‌کند. من این کار را خواهم کرد و در زمان جنگ هم همین‌طور عمل می‌کردم. در آن زمان تنها چیزی که محرمانه نگه داشتیم یکی حجم گندم‌ها در سیلوها بود که اعلام نمی‌کردیم چرا که ممکن بود مورد سوءاستفاده دشمن قرار بگیرد و دوم زمانی بود که موجودی ذخایر ارزی ما نزدیک به منفی می‌رسید و مساله برای ما بسیار حساس می‌شد. در آن زمان جدول پرداخت‌ها جزو اسنادی بود که به دست من می‌رسید و من باید به اصطلاح چرتکه می‌انداختم و حساب و کتاب می‌کردم تا ببینم چطور می‌توانیم به جبهه‌ها کمک کنیم».

وقتی دولت را تحویل دادم هیچ‌گونه بدهی نداشتیم
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: «من با افتخار اعلام می‌کنم که در تمام طول جنگ نه تنها بدهی به بار نیاوردیم بلکه تمام تعهدات خود را پرداخت کردیم. حتی بدهی‌هایی هم از دوران رژیم سابق برای ما باقی مانده بود که در دوران جنگ آن بدهی‌ها را هم پرداخت کردیم. عده‌ای مرا متهم می‌کنند که دولت را با 12 میلیارد دلار بدهی تحویل داده‌ام در حالی که وقتی من دولت را تحویل دادم هیچ گونه بدهی نداشتیم و تنها برخی تعهدات اسنادی بود که در هر دولتی وجود دارد و به معنای بدهی نیست».

در پایان این جلسه برخی از دانشجویان از مهندس موسوی خواستند که دیدگاه خود را نسبت به دریای خزر نیز بیان کند که وی اظهار کرد: «خزر یک مساله بسیار حساس است و البته ظن شما نباید به این سمت برود که عده‌ای همه‌جا خیانت می‌کنند چرا که گفت‌وگوهای طولانی در رابطه با خزر داشته‌ایم و مسایل و تمایلات گوناگونی در این رابطه وجود دارد. چه بسا قدرت‌های خارج از این منطقه دوست داشته باشند که هیچ‌گاه رابطه ما با کشورهای حاشیه دریای خزر درست نشود».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس اضافه کرد: «آنچه در وزارت امور خارجه تا یکی دو سال قبل پیگیری شده این است که کارشناسان از زوایای مختلف تلاش کرده‌اند این مشکل را حل کنند و علت اینکه تا کنون به نتیجه قطعی نرسیده‌اند وجود همین اختلافات در نوع ادعاها است. این طور نیست که ما درصدی را که به طور متغیر هم عنوان می‌شود، طلب کنیم و طرف‌های مقابل هم به راحتی قانع شوند؛ تا آنجایی که من اطلاع دارم ما میدان‌های مشترکی با ترکمنستان داریم. در مورد آذربایجان هم یک حوزه نفتی وجود دارد که محل نزاع ما با آنهاست و از قدیم هم حاشیه‌های خزر محل بحث‌هایی بوده است. این بحث یک مساله کاملا تخصصی است و باید اجازه بدهیم که در یک زمان مناسب‌تر با اطلاع کافی به این مساله بپردازیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
20 سال سکوت ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
بغضت الان ترکید دوست قدیمی ملت؟ بعد از 20 سال ؟ بعد از امام؟ دیگر کج روی ها را نمی توانی تحمل کنی؟ مردم هم نمی توانند تحمل کنند سید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
مهندس این دولت شاید به خیال خود برای خود تبلیغ کند ولی در اصل برای شما تبلیغ می کند. چون مردم فهمیدند که هر چه مثلا اخبار 20:30 می گوید را اگر برعکس کنند به حقایق می رسند.
دیروز من از صبح تا شب تصمیم گرفتم تعداد اجمدی نژاد + رییس جمهور ایران( به منظور کنونی) را در شبکه 2 صدا و سیما بشمرم. ساعت 6 صبح تا 12 شب. دقیقا 746 بار این واژه به کار رفت. و در تمامی آنها تعریف و تمجید میشد. فقط 3 بار در اخبار 20:30 کلمه موسوی را شنیدم4 بار هم کروبی جالب اینجاست که وسط فوتبال 2 بار این واژه به کار رفت.
خداییش موسوی راست میگه. باور ندارید بشمارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
آره سخته واقعا .20 سال سکوت. نه تو دولت خاتمی نمی شد اون که بنده خدا خوب بود ..الان هم اگه تخلفات اون دولت رو بگند باید ساکت بود و سانسور کرد . هر چه فریاد دارید بر سر احمدی نژاد بکشید . چرا چون من باید بشوم . خوبی های او را نبینید . اصلا. فقط بدی هایش را ببینید . و خوب هم توجه کنید البته فقط احمدی نژاد ، اونهم از سال 84 .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
به خاط رای این حرفارو نزن فایده نداره!!!!!!!!
ناشناس
|
Iraq
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
مردم دنیا زبانشان کفش شده ، شنیده ای احمدی نژاد نیز به ... .. شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
با 90 درصد حرفاشون موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
اما سید چه میخواهی بکنی با گندایی که دیگران زدن؟ الله اعلم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین