کد خبر: ۸۷۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۳۸
ضمن انتقاد صریح از تغییرات پی‌درپی مدیران مدیران مطرح شد:

موسوی: جز دو، سه دوست صمیمی متحد دیگری در جهان نداریم

نباید مردم را با صدقه خوار و ذلیل کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی در میان حضور پرتعداد و احساسات لطیف مردم حاضر در مسجد گلشن گرگان با یادآوری جایگاه و نقش جوانان و مردم در انقلاب و دفاع مقدس، از نوع برخورد با جوانان کشور و نگاهی که به آنها می شود، انتقاد کرد.

به گزارش آفتاب، مهندس میرحسین موسوی در دیدار با اقشار مختلف مردم در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد: «بنده شهادت می‌دهم که رکن رکین ایستادگی مردم در دوران هشت سال دفاع مقدس، خود مردم بودند».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با بیان اینکه مردم کشور ما صبر و ابتکاری داشتند که پیروزی ما را در یک نبرد نابرابر امکان‌پذیر کرد، افزود: «ما درست در اوج مشکلات پس از انقلاب، کودتاها و ترورها بودیم که حمله به کشورمان آغاز شد و تک تک مردم ایستادند و البته نظام هم به همه اقشار و قومیت‌ها اعتماد کرد تا اینکه پیروز شدیم».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با یادآوری اینکه «اگر فیلم‌های مربوط به راهپیمای‌های سال 57 را مرور کنید، خواهید دید که جوانان با ظواهر مختلف در آن راهپیمایی‌ها حضور داشتند» ادامه داد: «این‌ها همان‌هایی بودند که بعدها سرداران جنگ شدند. این اعتماد به آن‌ها بود که معجزه آفرید و موجب پیروزی ما شد و در این میان دولت جزء کوچکی از این مجموعه بود و اگر فداکاری‌های مردم نبود، نمی‌توانستیم قدم از قدم برداریم».

موسوی با بیان اینکه این بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که در کشور ما وجود داشت، ولی متاسفانه امروز گردی بر آن کشیده شده است، اظهار کرد: «ترسی در تمام کسانی که به این کشور علاقه دارند وجود دارد مبنی بر اینکه مبادا خدای نکرده این سرمایه از دست برود».

وی در ادامه گفت: «وقتی من می‌گویم که مردم را خوار و ذلیل نکنید و صدقه ندهید -نه اینکه صدقه بد باشد اما صدقه را پنهانی می‌دهند- برای این است که باید متوجه عزت نفس کسی که پول را می‌گیرد، باشیم؛ آن هم در این دنیای پر از دشمن که خودمان هم به این دشمن‌ها اضافه می‌کنیم».

موسوی با طرح این سوالات که «مگر ما شیعه‌های حضرت علی (ع) نیستیم؟»، «مگر مسلمانان صدر اسلام را الگوی خود قرار نمی‌دهیم؟»، «آیا بارها نشنیده‌ایم که گفته‌اند مردم را در رکاب خود ندوانیم؟ پس چرا این‌ کارها را می‌کنیم؟» بیان کرد: «کار خوب را باید برای خدا انجام دهیم و در این صورت است که اثر خواهد داشت و یقینا خدا هم برکت خواهد داد».

وی با بیان اینکه «منابع طبیعی جزو مهم‌ترین سرمایه‌های ماست اما سرمایه‌های اجتماعی بزرگ‌ترین سرمایه‌ انقلاب محسوب می‌شوند»، افزود: «اگر آن منابع طبیعی را داشته باشیم اما از داشتن این سرمایه‌های اجتماعی محروم باشیم، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. وقتی در کشور چیزی نزدیک به 300 میلیارد دلار هزینه می‌کنیم اما 25 درصد تورم و 15 درصد بیکاری داریم، باید ببینیم که چرا این هزینه‌ها اثر نمی‌گذارد و برکت ندارد»؟

موسوی خود پاسخ داد: «به این دلیل است که طوری عمل نمی‌کنیم که این امید را داشته باشیم که شاید نتیجه برنامه‌های ما زمانی که ما نباشیم و حتی اسمی هم از ما نباشد، به دست آید. بیشترین شهدای گمنام ما کسانی هستند که عمداً از مطرح شدن نام خود حتی پس از شهادت نیز امتناع داشتند و بعضاً حتی در نیمه شب به مصاف دشمن می‌رفتند که کسی آن‌ها را نبیند و شهید باکری یکی از این نمونه‌ها بود».

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از سرمایه‌های اجتماعی عظیم کشور در استان گلستان وجود دارد، افزود: «هم‌زیستی و مدارایی که بین قومیت‌های گوناگون در گلستان وجود دارد، یکی از مهم‌ترین داروهایی است که به درد کل ملت ما می‌خورد. این استان نشان می‌دهد که می‌شود قومیت‌های مختلف شیعه، سنی، ترک، فارس، بلوچ، سیستانی و همه و همه در کنار هم حضور داشته باشند».

موسوی، استفاده از سرمایه قومیت‌ها را در زمینه سیاست خارجی کشور نیز مفید دانست و گفت: «ما با کشورهای گوناگون نظیر افغانستان، پاکستان، آسیای میانه و قفقاز، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، ترک‌ها، عرب‌ها و دیگران همسایه هستیم. بخشی عظیمی از این مردم که در اطراف ما هستند متعلق به تمدنی بزرگ هستند که ما مرکز آن هستیم. از دل این تمدن ملت‌های زیادی زنده شده‌اند و ما در تمام این کشورها جای پا داریم».

وی بیان کرد: «اروپایی که امروز واحد است، سیاست خارجی واحد دارد و حتی در دفاع از خود نیز به طور واحد عمل می‌کند و روز به روز مرزها را به هم نزدیک‌تر می‌کند، سال‌ها صبر و تلاش کرده است و این وحدت را پس از 60 سال به دست آورده است. آن سیاست و نگاه، همان چیزی است که ما در کشور از آن غفلت داریم».

موسوی با بیان اینکه ما سیاست‌های پرتوانی نداریم گفت: «در عرض مدت کوتاهی در بخش‌های مختلف چند مدیر عوض می‌کنیم، بانک مرکزی ظرف سه سال چند مدیر به خود دید و در بانک ملی که بزرگ‌ترین بانک دولتی است نیز چنین اتفاقی افتاده است. در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشیم که سیاست‌های درازمدت در کشور ما به نتیجه برسد».

وی بر لزوم داشتن متحدینی برای کشور تاکید کرد و افزود: «ما برای حل مشکلات قومیتی کشور باید برنامه‌های بلندمدت داشته باشیم و همچنین باید به دنبال متحدینی در دنیای پرآشوب امروزی برای 10 و 20 سال آینده باشیم زیرا آن زمان است که می‌توانیم وارد یک بازی برد برد با دنیا شویم. وقتی دست ما خالی است برای مقابله با قدرتی مانند آمریکا در شرایط فعلی با کدام ظرفیت و پشتوانه می‌خواهیم عمل کنیم»؟

موسوی اضافه کرد: «آمریکا که یک کشور بزرگ است، جمعیت فراوانی دارد و بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را دارد، کافی نمی‌داند که به طور تنها با ما روبه رو شود؛ بنابراین با کل اروپا حرف‌های خود را می‌زند و متحدان خود را جمع می‌کند و حتی به این هم اکتفا نمی‌کند و سراغ چین، روسیه و کشورهای همسایه‌ ما می‌رود. متاسفانه ما غیر از دو، سه دوست صمیمی در دنیا که یکی از آن‌ها حزب‌الله لبنان است و فرزند انقلاب اسلامی و امام خمینی است، متحد دیگری در جهان نداریم».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه‌ ایران تاکید کرد و افزود: «تک تک استان‌های مرزی ما می‌توانند وسیله شکوفایی کشور ما را فراهم کنند اما متاسفانه ما حتی بر سر یک بازارچه محلی هم با آن‌ها دچار مشکل می شویم. در عراق، حکومت صدام عوض شده و طبیعی است که به سمت رشد و شکوفایی حرکت کند. عراق دومین یا سومین ذخیره نفت جهان را دارد و آیا نمی‌تواند خوزستان، ایلام و کردستان ما را آباد کند؟ آیا در این آباد کردن، کرد‌ها، لرها و عرب‌های آن مناطق نمی‌توانند بیشترین سهم را داشته باشند»؟

موسوی با اشاره به سفر اخیر خود به استان خوزستان اظهار کرد: «در خوزستان جوانی در برابر یک جمع حدودا 400 نفری گفت که در اداره‌ای عربی صحبت کرده و او را اخراج کردند. نمی‌خواهم بگویم که این حرف به طور مطلق درست است اما اساساً وجود چنین فضایی که یک جوان چنین حرفی را بزند و آن جمعیت هم سر تاسف و تایید تکان بدهند، ناشی از همان نگاه امنیتی است که جوانان و قومیت‌های ما را در برمی‌گیرد و منجر به نابودی سرمایه‌های اجتماعی می‌شود».

وی با تاکید بر اینکه جوان نمی‌خواهد خود را از ما جدا کند بلکه ما هستیم که آن‌ها را از خود جدا می‌کنیم، بیان کرد: «کسانی که به جبهه‌ها رفته‌اند و امام به آن‌ها اعتماد کرد و کسانی که کمک کردند تا در نهایت این انقلاب به پیروزی رسید، همین جوان‌ها بودند اما آن زمان همه به آن‌ها اعتماد کردند و با این دید که چه ظاهری دارند به آن‌ها نگاه نمی‌کردند. من معتقدم پاکی و انگیزه‌ جوانان امروزی بهتر از امثال بنده نوعی است».

موسوی همچنین با تاکید بر لزوم وحدت در جامعه تصریح کرد: «در این استان، مردم و نماینده ولی فقیه، دید خوبی دارند و به دنبال وحدت هستند. قبلا هم گفته‌ام که حضرت امام (ره) در مهم ترین سخنان خود از وحدت سخن گفته اند. ایشان تقریبا با همه قومیت‌ها دیدار داشته‌اند و همواره بر وحدت تاکید می‌کردند».

وی در پایان با گرامیداشت یاد شهیدان قندهاری، مکتبی، عسگری، غفاری، احمدی و دیگر شهدای استان گلستان، گفت: «جا دارد از شخصیت بزرگ این استان آقای میرفندرسکی که جزو علمای بسیار بزرگ صفوی بوده است، یاد کنم. او یک ویژگی بزرگ داشت و آن، این بود که بارها به هند سفر کرد و کتاب‌های مقدس آن‌ها را به زبان فارسی ترجمه کرد. او بانی و توصیه‌کننده مدارا و گفت‌وگو بوده است. این نعمتی در میان شما مردم استان گلستان که نعمتی تاریخی است و بزرگ‌ترین حافظ این روحیه نیز خود شما هستید و باید مراقب آن باشید».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۲
0
1
این 2 الی 3 تا هم که با آمریکا رفیقند ، اگر خدایی نکرده جنگی بشه میان و طرف ما رو بگیرن؟ یا باید به امید حزب الله و غزه بشینیم؟
خدا می داند چه بر سر ما می آید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین