کد خبر: ۸۷۳۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۴
ادامه بحران های کارگری در فارس

اعتصاب کارگران کارخانه لاستیک سازی دنا در شیراز

کارگران مدیران کارخانه را اخراج کردند و خود مدیریت را بر عهده گرفتند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کارگران کارخانه لاستیک‌سازی دنا در اعتراض به عملکرد هیات مدیره، در شیراز دست به اعتصاب زدند. 

به گزارش خبرنگار آفتاب از شیراز، روز پنجشنبه، کارگران کارخانه لاستیک‌سازی دنا با پلاکاردهای «مدیر بی‌لیاقت استعفا استعفا؛ اخراج 4 نماینده توهین به 2000 پرسنل، ما کارگران لاستیک‌سازی دنا خواستار خلع ید مدیران بی‌کفایت هستیم؛ هیات مدیره بی‌لیاقت اخراج باید گردد؛ وحدت کارگران ضامن انقلاب است» اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند. 

کارگران کارخانه لاستیک دنا می‌گویند که از صبح روز چهارشنبه  پس از آنکه لیستی از نام همکاران اخراجی خود را مشاهده کردند، با تشکیل شورایی ضمن اخراج مدیران کارخانه، مدیریت آن را برعهده گرفتند. 

کارخانه لاستیک دنا یکی از تولیدکنندگان بزرگ لاستیک و تایر در کشور از زمستان سال 87 دچار بحران شده و به منظور حل مشکلات خود تلاش کرده است برخی از کارگران خود را تعدیل کند.

بنا بر این گزارش«بهمنی» یکی از چهار نماینده کارگران این کارخانه که اخراج شده است به آفتاب گفت: «قبل از عید به دلیل عقب افتادن مطالبات کارگران، تجمعی در این کارخانه صورت گرفت که هر چند نتیجه‌ای نداشت اما باعث شد هیاتی به عنوان هیات حکم شامل نمایندگان کارگران، نمایندگان استانداری و مسئولین کارخانه به نمایندگی پرهیزگار و گلرخیان جهت بهبود اوضاع تلاش‌هایی را انجام دهند. این تلاش‌ها در نهایت منجر به صدور یک توافق‌نامه 4 بندی شد».



او افزود: «این توافقنامه مسایلی مانند پرداخت مطالبات، لیست اخراجی‌‌ها و بازگشت آن‌ها، تعهدات کارگران اخراجی و افزایش خط تولید را شامل می‌شد».
 
بهمنی درباره سرانجام این توافقنامه گفت: «‌تاکنون نه تنها مطالبات کارگران پرداخت نشده بلکه خط تولید نیز از روند مطلوبی برخوردار نیست. کارخانه لاستیک‌سازی دنا ظرفیت تولید بیش از 110 تن لاستیک را دارد ولی متاسفانه تولیدات ما در حال حاضر به 35 تا 40 تن رسیده است و این در صورتی است که تولید زیر 80 تن در هر روز ضربه‌های بسیار زیادی را به این کارخانه وارد می‌کند». 

او با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران این کارخانه را اعضای هیات مدیره تشکیل نمی‌دهند،خاطرنشان کرد: «حتی اگر این کارخانه با 1750 نفر کارگر و 30 هزار نفر بیمه پذیر تعطیل شود،هیچگونه ضرر مالی به هیات مدیره نخواهد رسید».
 
بهمنی افزود: «به دنبال عمل نکردن اعضای هیات مدیره به توافق نامه‌ای که با حضور خودشان تنظیم و تصویب شده بود ما شکایتی را به مسئولین استان ارائه دادیم که این اقدام، زمینه‌ساز اخراج چهار نماینده کارگران شد». 

وی تاکید کرد: «ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388، نگهبانان از ورود چهار نماینده کارگران جلوگیری کردند که این اقدام منجر به نارضایتی کارگران و در نتیجه تحصن دوباره آنان شد». 



بهمنی در ادامه افزود: «پس از این تحصن در ساعت 8 صبح شکایتی از طرف هیات مدیره به شورای حل اختلاف اداره کار صورت گرفت که ساعت 10 جواب آن را دریافت کردیم. جالب اینجا است که چرا مسئولین اداره کار می‌توانند در عرض دو ساعت به شکایات کارفرما رسیدگی کنند اما چرا نمی‌توانند به شکایات ما که به نمایندگی از کل جمعیت کارگران این کارخانه بود به این سرعت رسیدگی کنند»؟ 

نماینده کارگران این کارخانه افزود: «معمولاً کارخانه‌هایی از لحاظ مادی ورشکسته می‌شوند که یا فروش نداشته و یا مواد اولیه را به قیمت بالا تهیه می‌کنند. اما این موارد شامل این کارخانه نمی‌شود. زیرا لاستیک‌سازی دنا با بیش از 750 نماینده فعال و نیمه فعال تولیدات خود را از 2 ماه قبل از تولید، پیش‌فروش کرده و از طرف دیگر نیز می‌بینیم قیمت مواد اولیه در ماه‌های اخیر از کاهش 30 تا 50 دردصدی برخوردار بوده است». 

او افزود: «در حال حاضر با توجه به میزان درخواست خریدار و قیمت مناسب مواد اولیه بستر مناسبی فراهم است تا با افزایش خط تولید بخش اعظمی از دیون کارخانه که به بیش از 12 میلیارد می‌رسد، پرداخت شود». 

بهمنی به نمایندگی از کارگران این کارخانه با اشاره به دلایلی که «سوء مدیریت، عدم توان مالی و افزایش بدهی‌های کارخانه» می‌خواند، خواستار تغییر هیات مدیره این کارخانه شد. 

این گزارش می‌افزاید که کارگران کارخانه لاستیک‌سازی دنا می‌گویند که به رغم اینکه رئیس سازمان کار و امور اجتماعی فارس هم با کارگران دیدار کرده و قول مساعد برای حل مشکلات این کارخانه داده اما تاکنون هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است. 

22 فروردین سال جاری نیز جمعی از کارگران صنایع مخابراتی راه دور ایران که در شیراز قرار دارد، در اعتراض به تأخیر چند ماهه در پرداخت حقوق خود و آنچه سوء مدیریت می‌نامیدند، برای چندمین بار اعتصاب کردند. 

این اعتراضات که از چندین ماه پیش به دلیل پرداخت نکردن حقوق و مزایا آغاز شده بود با حضور ابراهیم عزیزی، فرماندار شیراز در جمع معترضان و وعده‌های مسئولان استانی پایان یافته بود. 

کارگران این کارخانه معتقدند که هیچ روزنه امیدی نیست و تمام مشکلات قبل برای کارگران باقی‌مانده است. آن‌ها می‌گویند: «نگرانی کارگران از آنجایی که موعد بازگرداندن وام‌های بانکی 16 اردیبهشت تعیین شده و کارخانه پولی برای پرداخت ندارد تشدید شده است، زیرا بانک‌ها از راه قانونی وارد می‌شوند که نتیجه آن تعطیلی کارخانه است». 

«علیرضا شیرازی» از اعضای خانه کارگر که خود در کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران شاغل است به آفتاب گفت: «شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران متولی کارت سوخت است. اما برخی از اعتبار و قدمت این شرکت بهره کافی را بردند و بعد کارخانه را رها کردند. به نحوی که همکاران دست به تحصن‌های زیادی زدند و تجمعاتی مقابل استانداری فارس داشتند ولی متاسفانه دردی دوا نشد و حقوق همکاران به تعویق افتاد». 



شیرازی خاصرنشان کرد: «پس از اعتراضات به سهامداران عمده، یک نفر را به عنوان مدیرعامل مجموعه انتخاب کردند و استاندار و فرماندار و سازمان صنایع و معادن همگی قول همکاری دادند که کارخانه مجددا به جایگاه خود بر گردد. اما در عمل چنین نشد و تحت عنوان اینکه سهامدار عمده در راه بهبود اوضاع کارخانه هیچ گام مثبتی برنداشته کوچکترین حمایتی نکردند و هم اکنون مشکلات مالی و معیشتی همکاران لاینحل مانده است.» 

بنا بر این گزارش با بالا گرفتن اعتراضات کارگری در شیراز؛ آیه‌الله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، 28 فروردین ماه گذشته در خطبه‌های نماز جمعه این شهر خواستار پیش‌بینی بسته‌های تنبیهی برای نظارت بر عملکرد مدیران بخش خصوصی شد.

وی گفت: «‌هیات دولت همان‌طور که برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و در راستای فراهم کردن انگیزه‌های مناسب برای فعالان این عرصه بسته‌های تشویقی در نظر گرفته، می‌تواند در راستای بهره‌گیری از ابزار نظارتی مطلوب بسته‌های تنبیهی را برای مدیران بخش خصوصی در نظر گیرد». 

آیه‌الله ایمانی بدون نام بردن از کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران تاکید کرد: «در حال حاضر برخی از صنایع و کارخانه‌های بخش خصوصی شیراز که سالیان سال مشغول فعالیت بوده و بیش از یک هزار و 200 کارگر دارند بر اثر ندانم‌کاری مدیران بخش خصوصی دچار چالش‌های فراوان شده و معلوم نیست اگر این واحد تعطیل شوند کارگران پس از آن باید به کجا مراجعه کرده و چه اقدامی را انجام دهند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
بنده همان به که ز تقصیر خویش ، دست به درگاه خدای آورد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
1
1
چرا كشور اينطوري شده؟؟

فكر نكنم بتونند دووم بيارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
من دوران دانشجويي در شيراز زندگي ميكردم وقتي كارخانه دنا به بخش خصوصي تحويل داده شد و كاراموزي رو اونجا گذروندم...قيمت لاستيك موجود و مواد اوليه موجود در انبار هنگام خصوصي شدن از قيمت فروش آن خيلي بالاتر بود.
خصوصي شدن چه آسان ، آدم شدن محال است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
2
با توجه به اخباري كه در صدا و سيما پخش شد واقعأ تأسف آور است كه چرا با يد كساني بر سر قدرت باشند كه در هيچ جا لياقت خود را نشان نداده اند. آيا واقعأ بغير از اين است كه كساني كه آلان به عنوان هيأت مديره كارخانه خود را مطرح كرده اند از جايي بالاتر حمايت مي شوند و به دليل آشنايي با فلان شخص رده بالا به خود اجازه مي دهند هر بلايي خواستند به سر قشر كارگر جامعه بياورند
چرا مسئولان كه دم از عدالت مي زنند كاري نمي كنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۷
1
0
من به عنوان یکی از پرسنل کارخانه لاستیک دنا فکر میکنم تا از طرف دولت کمک مالی به کارخانه نشود و نظارت دولتی وجود نداشته باشد مشکل کارخانه حل نخواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۷
0
1
کارخانه لاستیک دنا هنوز که هنوز است در مورخ 1.11.88 که دولتی شده وظعیت ان از روزهای قبل که خصوصی بود نیز بدتر شده .واز مزایا هیچ خبری نشده وبا این حقوق کم هم نمیشود زندگی کرد فکری به حال ما کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۶
0
2
بخش خصوصي از اين بهتر نميشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
سلام در سال 94 به گفته اقای مهندس شعرا 770 میلیارد تومان پول به حساب ایشان واریز شده اگر 20درصد سود در نظر بگیریم چیزی حدود 15 میلیارد سود باید نشان دهند در صورتی که 1.8 میلیارد سود نشان دادند سود کارخانه را شرکت اقای ... که مواد را از مالزی میخرد و به کارخانه میفروشد و اقای ... که لاستیک ها را با تغفیف میخرد میبرند حساب رسان محترم که حسابسازی های اقای ...را تایید میکنید مواد اولیه را بررسی کنید ببینید چقدر وزن هر لاستیک میباشد که اینقدر فاکتور تقلبی مواد اولیه ساخته اند و 8 سال است به سهام داران جز یک ریال هم ندادند و با اشک تمساح مسیولین استان را فریب دادند
عباس شریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
سلام. من تقریبا 3 سال تو کارخانه لاستیک دنا قسمت انبار تایر کار کردم سال 95 که اومدم تو شرکت اقای پرهیزکار گفتن با 15 ماه سابقه قراردادی میشین. اما بعد از گذشت تقریبا 3سال،قراردادی که نشدم هیچ بلکه بیرونمم کردن. الان زندگی فوق العاده سختی دارم، هرچی التماس کردم جواب نداد،
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین