کد خبر: ۸۷۴۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۲۸
ضمن انتقاد از کنار گذاشته شدن مدیران باتجربه عنوان شد

موسوی: عده‌ای از آزادی‌خواهی ملت می‌ترسند

صنعت قند و نیشکر ما رو به‌نابودی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی در جمع هزاران تن از مردم مشتاق خراسان رضوی، از کنار گذاشته شدن مدیران باتجربه، بی‌اعتمادی به مردم و به ویژه جوانان و دانشجویان و همچنین خوف عده‌ای از آزادیخواهی ملت انتقاد کرد.

به گزارش آفتاب، مهندس میرحسین موسوی در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان خراسان رضوی، عصر پنجشنبه در دیدار با اقشار مختلف مردم مشهد در سالن شهیدبهشتی این شهر و در جمع پرشور مردم گفت: «یکی از مولفه‌های اصلی ایران پیشرفته، قدردانی از مدیران و تکیه بر کسانی است که در این کشور خدمت کرده و می‌کنند».

وی تاکید کرد: «نظامی که قدر فرزندان خود و کسانی که برای این کشور زحمت کشیده‌اند را نداند به پیش نمی‌رود».

موسوی با انتقاد از جابه‌جایی مدیران باتجربه در یک مدت کوتاه اظهار کرد: «متاسفانه در مدتی کوتاه هزاران مدیر را کنار گذاشتیم، مدیرانی که شبیه سردارانی بودند که همه می‌شناسیم و فرزند گفتمان انقلاب بودند و در یک دفاع مقدس شجاعانه شرکت کردند».

وی این سوال را مطرح کرد که چرا این نیروها را تلف کردیم و کنار گذاشتیم؟ چرا وقتی این مدیران را از نظام اجرایی کشور تسویه می‌کردیم، دلمان نسوخت؟

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به خاطره‌ای از دوران پس از فتح خرمشهر گفت: «روز بعد از سوم خرداد و پس از فتح خرمشهر، به آنجا رفتم و در مقابل مسجد جامع خرمشهر با مردم آن شهر دیدار و گفت‌وگو کردم سپس از آنجا برای راه‌اندازی مجتمع مس سرچشمه به کرمان رفتم. آنجا گفتم راه‌اندازی این مجتمع کمتر از آزادسازی خرمشهر نیست زیرا دیده بودم چه فداکاری‌هایی برای راه‌اندازی این مجتمع انجام شده بود. آیا جا دارد به همه کسانی که نظیر صدها پروژه اینچنینی را راه‌اندازی کردند، بی‌اعتنایی کنیم و آن افراد را از مدیریت اجرایی کشور بیرون کنیم و حتی به عنوان یک مشاور هم از آنها استفاده نکیم»؟

موسوی اضافه کرد: «چرا با وجود اینکه بیست سال از جنگ گذشته، هنوز در سال‌های اخیر در خوزستان مشکلات جدی داریم؟ چرا صنعت قند و نیشکر ما رو به‌نابودی است و چرا پروژه‌های بزرگ در کشور متوقف شده‌اند؟ چرا کارخانه‌های قند ما متوقف شده و مزارع نیشکر ما به دلیل واردات بی‌رویه شکر در حال نابودی است و آیا این نتیجه روی آوردن به مدیرانی بی‌علاقه به سرنوشت ملی خودشان نیست»؟

میرحسین در ادامه بیان کرد: «من شهادت می‌دهم، همه آن مدیران باتجربه کافی بود، بدانند قرار است برای پیشرفت کشور کار کنند، آن وقت با هر دولتی که روی کار می‌آمد، همکاری می‌کردند زیرا آنها متعلق به آن جناح نبودند و یاد گرفته بودند برای کشور کار کنند».

وی ثبات در سیاست‌ها را یکی دیگر از مولفه‌های ایران پیشرفته دانست و اظهار کرد: «ما دشمنانی در دنیا داریم اما حتی از دشمن هم می‌توان درس‌هایی گرفت. وقتی هر رییس جمهوری در آمریکا روی کار می‌آید، استراتژی امنیت ملی آمریکا به صورت جزواتی به آنها داده می‌شود؛ وقتی این جزوات را مطالعه کنیم خواهید دید، نزدیک به 90 درصد سیاست‌ها در این اسنادی که ده‌ها سال تکرار می‌شوند، ثابت هستند».

موسوی بیان کرد: «آمریکا گاهی 50 و حتی گاهی 200 سال بر روی سیاست‌های خود می‌ایستد اما متاسفانه ما هر روز و هر شب سیاست‌های خود را عوض می‌کنیم».

وی با انتقاد از برخی سیاست‌های متناقض اعمال شده در کشور تاکید کرد: «سیاست‌های اصلی این نظام باید تا اندازه ممکن از سرنوشت دولت‌ها مستقل شوند نه اینکه هر سال و هر روز این سیاست‌ها را عوض کند».

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به تشویق‌ها و ابراز لطف مردم نسبت به خود اشاره کرد و گفت: «وقتی این ابراز محبت‌ها و ابراز لطف‌ها را می‌بینم، نمی‌توانم این مطلب را بیان نکنم که افتخار مال مردمی بود که خون دادند، ایثار کردند، از همه چیز خود گذشتند و با آگاهی روی پای خود ایستادند. افرادی مانند من افراد بسیار جزئی در این میان بوده‌ایم و ما در مقابل عظمت مردم هیچ هستیم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس اضافه کرد: «بنده به طور قطع می‌گویم که ایستادگی ملت ما همواره وجود داشت و اگر بخواهید به پیشرفت و توسعه در کشور نائل شویم، باید حداقل بخشی از آن عزت نفس و نگاه بلند را در میان مردم خود احیا کنیم. هر سیاستی که این عزت را نشانه بگیرد، مردم را کم حساب کند و بر روی خواست و آزادی مردم تکیه نکند هر چقدر هم که تلاش کند نخواهد توانست مشکلات کشورمان را حل کند».

موسوی با بیان اینکه ایران پیشرفته تنها با سرمایه اجتماعی عظیم درست می‌شود افزود: «ما به همه کسانی که در کشور کار می‌کنند و پست و مقامی دارند می‌گوییم که عزت مردم را هدف نگیرید و مردم را بزرگ بدارید».

وی افزود: «کمک به مردم حق آنها است ولی باید طوری عمل کنیم که احساس کنند حق خود را گرفته‌اند نه اینکه با بذل و بخشش آنها را تحقیر کنیم».

موسوی با تاکید بر اینکه زمانی دفاع از منافع ملی امکان‌پذیر است که مردم و دانشجویان سرافراز داشته باشیم تصریح کرد: «اگر همه احساس کنند که دولت به آنها اعتماد دارد و آنها نیز به طور متقابل به دولت اعتماد کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و این امر با بزرگ داشتن مردم به وجود می‌آید نه با کوچک کردن آنها».

مهندس میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود در سالن ورزشی شهید بهشتی مشهد به مساله آزادی گردش اطلاعات اشاره کرد و گفت: «مردم زمانی حاضرند جان بدهند، در برابر مشکلات صبر کنند و در خلاقیت عمومی شرکت کنند که به آنها اطمینان و اعتماد شود؛ چیزی از آنها مخفی نگه داشته نشود و دولت اسراری برای پنهان داشتن از مردم نداشته باشد و هیچ ابهامی باقی نگذارد».

وی افزود: «این وظیفه ما و حق مردم است و ودیعه‌ای است که به آن‌ها برگردانده می‌شود. نفت و بودجه مال مردم است و نمی‌توانیم در یک بذل و بخشش، بخشی از آن‌ها را به مردم بدهیم و اطلاعات گردش این مبالغ را ارائه نکنیم».

موسوی بر لزوم اعتماد به نسل جوان به ویژه قشر دانشجو تاکید کرد و افزود: «آیا نسل جوان را پاک و قابل اعتماد می‌دانیم؟ مگر نه اینکه این جوانان، فرزندان همان پدران و مادرانی هستند که زمانی همه به آنها اعتماد کرده و آنها آن معجزه را آفریدند؟ چقدر حق جوان‌ها را می‌شناسیم و به پاکی آنها اعتماد داریم»؟

وی با اشاره به برخی تابلوها و پلاکاردهایی که در دست برخی حاضران در سالن بود و بر روی آنها مضامینی نظیر «دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد» نوشته شده بود، اظهار کرد: «وقتی در تفکر خود مشکل و سوءظن داریم منجر به همین تابلوهایی می‌شود که در دست شماست. ما باید بگوییم دانشجویان ما در خدمت کشور هستند. اعتماد به جوانان و دانشجویان همه مشکلات را از بین خواهد برد و خواهیم دید همین جوان‌ها، بزرگترین افرادی هستند که به کشور خدمت می‌کنند».

موسوی با تاکید بر تاثیر فضای چندصدایی بر شکوفایی خلاقیت‌ها تصریح کرد: «فضای چندصدایی بهترین فضا برای خلاقیت است. در دانشگاه یاد گرفتیم که هرگاه عقاید مختلفی در مورد یک مساله گفته شود، راه حل‌های بهتری برای مسایل و مشکلات پیدا خواهد شد».

وی در ادامه با اشاره به تاریخ اول اردیبهشت سالگرد درگذشت استاد فقید محمد تقی شریعتی، پدر مرحوم دکتر علی شریعتی اظهار کرد: «می‌خواهم به بهانه این مناسبت از شهید مطهری‌ها، دکتر شریعتی‌ها و شهید هاشمی‌نژادها یاد کنم. همه اینها، آزادی را فریاد می‌کردند؛ شما آثار شهید مطهری و مرحوم دکتر شریعتی را بخوانید، خواهید دید که همه آنها دغدغه حرمت و کرامت انسان‌ها و دغدغه آزادی داشتند؛ همان طور که به طور مثال در کتاب "پدر و مادر ما متهمیم" دکتر شریعتی عنوان شده که اگر می‌خواهیم از فضای سنگین رژیم شاهنشاهی خلاص شویم باید جوان‌ها را دریابیم».

مهندس موسوی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه آزادی شعاری نیست که از آن خوف داشته باشیم افزود: «حضرت امام (ره) بزرگترین منادی آزادی بود و ما آزادی را از ایشان یاد گرفتیم. آزادی زاده عدالت و اسلام ناب محمدی است و ما نباید از این مساله بترسیم. باید به گفتمانی برگردیم که شخصیت‌های مختلف بتوانند آزادانه مناظره و عقایدخود را بیان کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
خدا ميداند كه در [...]ميشوند. حالا حكايت اين [...] میرحسین موسوی است كه دم از آزادی ميزند!!!!! برو [...]آزادی ات راببرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
از آقای میرحسین موسوی بپرسید ایشان که خود را منتصب به ملت اذربایجان می خواننددر جریان توهین روزنامه ایران به آذری زبانها کدامین دفاع ، دلداری، مقاله ویا سخنرانی از خود نشان دادند؟ مهدی پیرقلی از مشگین شهر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین