کد خبر: ۸۷۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۳

الهام: سن بلوغ و سن رأی دادن باید یکی باشد!

15، عدد انقلاب است!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی دولت در هنگام بررسی دو فوریت لایحه کاهش سن رای دهندگان به عنوان نماینده دولت به دفاع از این لایحه پرداخت و انتخابات را یکی از اساسی‌ترین و جدی‌ترین مساله‌ سرنوشت‌ساز کشور دانست.
 
به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، وی گفت: «موضوع رأی، یک حق مشروع سیاسی برای آحاد مردم است و این حق برای کسانی که صاحب تکلیف شناخته می‌شوند و از حقوق اجتماعی برخوردارند، وجود دارند».

غلامحسین الهام در ادامه تصریح کرد: «حذف افراد و محرومیت آنها از این حقوق، مستلزم دلیل محکمی است، بحث ما حق بهره‌مندی از این امکان مشارکت سیاسی افراد در سرنوشت کشورشان است».

وی افزود: «سن 15 سال کامل، از اموری است که از اول انقلاب با رویکرد امام (ره) و انقلاب شروع شده است و در واقع رای در این مبداء، یادگار انقلاب اسلامی و امام(ره) است که این انقلاب را با رای 15 ساله‌ها در همه‌پرسی‌ روز جمهوری اسلامی و اولین انتخابات‌ها با آن شروع شد».

الهام افزود: «از آن تاریخ منشاء مشارکت سیاسی رای 15 سال تمام است، لذا اگر این موضوع را حذف کنیم رویکرد انقلاب را بر می‌گردانیم».

الهام با بیان این‌که جهت این لایحه سرمایه عظیم جوانان 15 سال به بالا هستند که خودشان در دفاع مقدس و عرصه‌های علمی و فناوری و مراحل مختلف اجتماعی نشان دادند، گفت: «امروز حدود 4 میلیون جوان در این سن داریم و در عرصه‌های علمی مختلف برای کشور فعالیت کرده و مقام کسب کرده و با شور و نشاط در همه عرصه‌های اجتماعی، علمی و ‌ورزشی حضور دارند که اگر آنها را حذف کنیم احساس می‌کنند نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به توانایی‌ آنها کم شده است».

سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که دولت نمی‌خواهد از این مساله استفاده سیاسی کند، گفت: «ما از قدرت به حق سیاسی آنها برای مشارکت در انتخابات دفاع می‌کنیم».

سخنگوی دولت اضافه کرد: «این موضوع یک مساله‌ حقوقی هم دارد، زیرا سن تکلیف از همین سن شروع می‌شود، لذا مهجور کردن و حذف جوانانی که حق تکلیف پیدا کرده‌اند، نیازمند دلایل محکم است؛ ما در طول انتخابات مختلف و همچنین مجالس مختلف رای این جوانان را داشته‌ایم، ضمن این‌که ما این جوانان را در سخت‌ترین مسائل اجتماعی کشور صاحب تکلیف می‌دانیم، اما چرا در مسائل مهم سیاسی که ایجاد اهمیت و همچنین نشاط می‌کنند آنها را صاحب حق نشناسیم».

الهام در پایان دفاع از این لایحه افزود: «می‌خواهیم با طرح این لایحه و تصویب آن از عدد 18 صرف‌نظر کرده و به عدد 15 که عدد انقلاب است، برگردیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
از حقوق آن 1 میلیارد چه؟
امیدتان از بقیه بریده؟
نه داداش این خبرا نیست.
در ضمن این چیزا به سخنگوی دولت چه مربوط است؟؟؟
شما آقای مشایی را داری غم نداری ، البته بهتر است بگوییم ما تا مشایی را شما دارید غم نداریم.
الحمد لله آنقدر از رایتان کم کرده که دیگر حای هیچ حرفی نمی ماند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
مگر جوانان را تنها پسران تشكيل ميدهند. واقعا اين فرد يك حقوقدان است كه تا اين حد نسبت به مسايل حقوقي جهل دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
حتما اینم امام گفته بود؟
همه را اینان به امام ربط میدن دیگه...
رهبر هم باید مواظب باشند ، چون این گروه وابسته به اجنبی خود و اشتباهات خود را به ایشان دارند می چسبانند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
تازه فهمیدم که الهام راست میگه ، پولها روی زمین است ولی امروز که زمین منظور مجلس بود...
انشا الله واژه زمین تمامی جنبه هایش را در روزهای آینده بیشتر نمایان کند...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین