کد خبر: ۸۷۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۸
در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف عنوان شد؛

کروبی: شعار تغییر برگرفته از نص قرآن است

لطفا وزیر کشور را در همان هفته انتخابات عوض نکنید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به شعار تغییر به عنوان شعار انتخاباتی خود، گفت: «این شعار برگرفته از نص صریح قرآن و این آیه است که می‌گوید سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی‌کند مگر به خواست خودشان. البته این تغییر در چارچوب قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی ایران و تغییر در قوه مجریه است».

شعار "کروبی اوباما" در سخنرانی کروبی در دانشگاه شریف [+]

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی کروبی عصر روز دوشنبه به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف رفت و در جمع دانشجویان این دانشگاه افزود:‌«تا به حال فعالیت‌های ما با حضور چهره‌های ارزشمند که به خاطر موفقیت‌های‌شان مورد شناخت شما هستند، انجام شده است از جمله آقایان کرباسچی و دکتر نجفی عزیز و جمعی انسان‌های نخبه، متخصص، کاردان و با تجربه و با سابقه درخشان».

وی با اشاره به انتشار سه بیانیه انتخاباتی خود نیز یادآور شد: «برنامه اول من همان‌طور که در بیانیه نخست آمده است، احیای مدیریت و برنامه‌ریزی و احیای شوراهاست. شما می‌دانید که در اثر تک‌روی و عدم استفاده از خرد جمعی مدیریت، برنامه‌ریزی و شوراها بر هم زده شده که از جمله آن‌ها شورای پول است. به جای این شورا جمعی این کار را انجام می‌دهند که حتی پس از این‌که مجمع تشخیص مصلحت چند مورد از شوراها را از جمله شورای پول برگرداند، حتی یک جلسه هم تشکیل نشد و به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام عمل نکردند».

وی با انتقاد از برخی اقدامات نسنجیده تاکید کرد: «ما حتی در روزهای اولیه انقلاب هم که تجربه‌ حکومتی چندانی نداشتیم بر اساس تعقل، مطالعه و خردجمعی از نیروهای خوب و مجربی استفاده می‌کردیم. من به عنوان فرزند این سرزمین و یار امام(ره) می‌گویم که ما اولین گروهی بودیم که در سال 59 وارد مجلس شدیم. زمانی که دولت مهندس موسوی و دولت شهید رجایی مقلد امام و فرزند مجلس تشکیل شد بخشی از وزرای دولت موقت مهندس بازرگان و شورای انقلاب از جمله آقایان موسی کلانتری و عباس‌پور به کار دعوت شدند. در دولت‌های آقای موسوی، هاشمی و خاتمی هم همیشه بخشی از دولت قبلی در کابینه حضور داشتند و همین‌ها تا پایان اصلاحات هم در بخش اجرایی بودند».

دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه ابراز عقیده کرد: «اما در این دولت کلیه وزراء، استانداران، اکثریت مدیران کل و فرمانداران حذف شدند در حالی که این‌ها از سرمایه‌های ملت تجربه‌ آموخته بودند و مشخص است که حذف آن‌ها چه ضایعه‌ای را می‌آفریند. البته اشکالات و کاستی‌ها در دولت‌های قبل هم وجود داشت اما اقدامات بی‌سابقه و عجیبی اتفاق افتاده که حتی همان مجلس اصولگرایی که دو هزار نفر برای انتخابات آن ردصلاحیت شدند با این اقدامات موافق نبودند و شما ببینید که چه هزینه‌ای از بیت‌المال ملت عزیز استفاده می‌شود. یکی از این موضوعات تغییر ساعت اداری بانک‌ها و موسسات دولتی بود».

وی هم‌چنین با اشاره به تغییرات یک سال گذشته در وزارت کشور گفت: «در این مدت چند وزیر به وزارت کشور آمدند و رفتند. آقای پورمحمدی، آقای کردان، محصولی. من از این دولت محترم تقاضایی دارم؛ به دلیل این‌که احتمال دارد انتخابات در مرحله اول تمام نشود و به مرحله دوم کشیده شود، نکند که در همان یک هفته وزیر کشور باز هم عوض شود. ان‌شاءالله و به یاری خدا در این 50 روز باقیمانده تا انتخابات استاندار و فرماندار را عوض نکنیم. در دولت‌های موسوی، هاشمی و خاتمی حتی اگر نیاز به تغییر مدیران ارشد استان‌ها احساس می‌شد اما هشت تا نه ماه قبل از انتخابات اجازه چنین کاری داده نمی‌شد».

وی به تغییرات در بانک مرکزی نیز اشاره کرد و افزود: «من این را حق دولت می‌دانم که آقای شیبانی که در دولت آقای خاتمی هم رییس بانک مرکزی بود را تعویض کند و کس دیگری را بیاورد. آقای مظاهری آمدند و کارشان را در بانک مرکزی شروع کردند اما چند ماهی طول نکشیده بود که با طرح بحث مهار نقدینگی یک‌باره ایشان تغییر کرد. در همان زمان آقای دانش جعفری گفت که در انتظار تغییر چهارم هم باشید. این تزلزل مدیریت است در صورت این‌که رای بیاورم از نیروهای مجرب، ورزیده و با خرد جمعی به یاری خدا استفاده می‌کنیم. دولتی که اگر روی کار آمد همه شما به‌به و چه‌چه بگویید».

کروبی خاطر نشان كرد: «اگر به انتخابات گذشته نگاه كنیم می‌بینیم احزاب كارگزاران، مجاهدین، مشاركت و مجمع روحانیون مبارز، وزارت اطلاعات و وزارت كشور همه به دنبال این بودند كه آقای معین با 18 میلیون رای رئیس جمهور شود، اما نه تنها این گونه نشد بلكه وی تنها 4 میلیون رای آورد». 

این كاندیدای احتمالی انتخابات بیان داشت: «در انتخابات گذشته به من می‌گفتند كه رای نداری در انتخابات شركت نكن اما بنده سربازی برای امام بودم كه در 11 استان كشور رتبه اول را كسب كردم اما معین فقط در سیستان و بلوچستان رتبه اول را كسب كرد».

کروبی در ادامه حقوق بشر را حقوقی ذاتی و هم‌زاد خلقت انسان عنوان کرد و گفت: «دانشمند بزرگوار، فقیه و فیلسوف شهید مطهری در این‌باره می‌گوید که یک سری حقوق برای انسان‌هاست که چه حکومت دینی مشروع و چه حکومت ایدئولوژیک غیرمشروع حق دخالت در آن را ندارند؛ چراکه در این صورت مشروعیتش از بین می‌رود. عدالت،‌آزادی،‌ کرامت انسانی، انصاف و رعایت حقوق دیگران از جمله این حقوق هستند».

وی هم‌چنین با انتقاد از برخی رویکردها در دستگاه‌های نظارتی گفت:‌ من بسیار متاثر شدم زمانی که فردی که تلاش شده بود صلاحیتش تایید شود و چند دوره هم در مجلس حضور داشت، در مجلس سخنرانی تندی علیه دولت انجام داد، آن وقت شنیدم که یکی از اعضای محترم شورای نگهبان گفته ما صلاحیت او را تائید کردیم و او چنین حرف‌هایی زده است؟!. باید بدانیم که صلاحیت افراد مربوط به خودشان است این صلاحیت به آن‌ها اهداء نشده و آزادی افراد را شورای نگهبان و حتی حضرت امام (ره) به آن‌ها نداده‌اند. درست است؛ اگر دیدید کسی شایستگی ندارد و به اشتباه تائید شده مثلا بی‌لیاقتی و ضعف دارد، معتاد است، مقام علمی لازم را ندارد و یا نعوذبه‌الله خائن است جلویش را بگیرید و ‌آن‌چه در قانون آمده را اجرا کنید».

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایش برای تقویت دانشگاه‌ها در کشور خاطرنشان کرد: «دانشجویان از افتخارات ما هستند به ویژه دانشجویان این دانشگاه که سطح علمی و چهره‌های ارزشمند والایی دارند. در دولت من ستاره‌دار و زندانی نداریم، بلکه دانشجویان ما ستاره‌های درخشانی هستند که در آسمان کشور می‌درخشند».

دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه با تجلیل از مرحوم دکتر مجتهدی موسس دانشگاه شریف تاکید کرد: «من به تفکر سیاسی و وابستگی‌ها کاری ندارم، اما ریاست این دانشگاه در جلسات پنج‌شنبه و جمعه علامه بزرگ مرحوم طباطبایی، شهید مطهری، آیت‌الله جوادی آملی،‌ آیت‌الله امینی و بزرگان دیگری به عنوان شاگرد شرکت می‌کردند».خوشبختانه جایگاه این دانشگاه پس از انقلاب هم محفوظ مانده و دکتر سهراب‌پور از چهره‌های ارزشمند کشور در راس این دانشگاه قرار دارند».

وی با بیان این‌که " اساتید بهترین مشاوران حوزه آموزش عالی هستند" تصریح کرد: «ما باید به سمتی برویم که صاحبان دانشگاه گرداندگان آن باشند. این اتفاق باید با توجه به چارچوب‌ها و اصل نظام صورت گیرد تا مورد سوء استفاده دشمن قرار نگیریم. البته این‌که کسانی را در راس دانشگاه‌ها بگذاریم که صرفا کار سیاسی خود را تقویت کنند به هیچ عنوان امر پسندیده و مقبولی نیست».

وی در پاسخ به سوالی درباره حقوق زنان نیز یادآور شد: «من طرفدار شفافیت هستم و همیشه هم شفاف حرف زده‌ام و پای حرف‌هایم هم می‌ایستم و به عمل می‌کنم. اگر هم نتوانستم، صادقانه به مردم خواهم گفت. صبح 22 خرداد که پای صندوق رای رفتید حقیر را فراموش نکنید، اگر من رای آوردم و این مسوولیت سنگین به دست من افتاد باید توجه داشته باشید که همه چیز در اختیار رییس‌جمهور نیست، باید لایحه‌ای به مجلس تقدیم شود، مجلس آن را تصویب کند، اگر شورای نگهبان اشکالاتی به آن لایحه داشته باشد آن‌ها را اصلاح خواهد کرد و اگر مجلس ایرادی به لایحه نهایی داشت نهایتا به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود. اما آن‌چه مسلم است؛ هر قانون و مطلبی در رابطه با حقوق زنان ـ که خلاف موازین اسلامی و نه سلیقه‌های اسلامی نباشد ـ را دنبال می‌کنیم. البته تاکنون هم آیت‌الله شاهرودی کارهای خوبی در این زمینه انجام داده‌اند».

کروبی ادامه داد: «اگر چنانچه چنین لوایحی به تصویب نرسید آنگاه از رایزنی و البته پیش از آن به طور قاطع از مسوولیتم استفاده می‌کنم، اما اگر کار به پیش نرفت رایزنی با مسوولان و در راس همه رهبری نظام را پیش خواهم گرفت. البته معتقدم برای پیشبرد حقوق زنان بهتر است که زنان در عرصه‌های سیاسی حضور داشته باشند، مثلا از زنان در کابینه و به عنوان وزیر استفاده خواهیم کرد».

وی در پاسه به سوال دیگری درباره موضعش نسبت به بازداشت دانشجویان،‌به تلاش‌های خود در جهت پیگیری وضعیت برخی دانشجویان بازداشتی اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری با یادآوری این‌که "‌من سال‌های گذشته مسوولیت‌هایی داشتم و در هر سفری که می‌رفتم جوانان زیر 30 سال بودند که در حمایت از امام(ره) شعار می‌دادند" اظهار کرد: «در مورد قانون باید گفت که غیر از قرآن کریم هر چیزی نقص و عیب دارد، برخی شعارها باعث می‌شود که به هیچ چیز عمل نشود. در واقع آن راهی که منطقی است و با واقعیت‌ها مطابقت می‌کند را باید رفت و من صادقانه می‌گویم همین هستم که می‌بینید، می‌خواهید رای دهید یا رای ندهید».

وی تاکید کرد: «من از حقوق مردم به بهترین وجه دفاع می‌کنم، حتی به خانم شیرین عبادی که درخواست ملاقات با من را داده بودند علی‌رغم این‌که برخی‌ها با این کار مخالفت کردند، ملاقات کردم و به کسانی که مخالف این کار بودند گفتم شیرین عبادی، شیرین عبادی است و من هم مهدی کروبی هستم. او دیدگاه‌ها و حرف‌های خودش را می‌زند و من هم حرف‌های خودم را می‌زنم ولی باز هم باید گفت که فاصله‌ حرف تا عمل زیاد است».

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شورای نگهبان و نظارت استصوابی، با توضیحاتی درباره مجلس اول، مجلس سوم و انتخابات میان دوره‌ای گفت: «در مورد نظارت حرف اول در انتخابات را شورای نگهبان می‌زند. این نوع نظارت در قانون گذاشته شده است ولی من اولین کسی هستم که با این امر مخالفت کردم».

وی هم‌چنین یادآور شد: «حوادثی در سال‌های ابتدایی انقلاب اتفاق افتاد؛ قانون اساسی تغییر کرد، نخست‌وزیری به ریاست جمهوری تبدیل شد و پس از رحلت امام (ره)؛ مقام معظم رهبری رهبر شدند. روزگاری بر من گذشته است. من با همین چارچوبی که آمدم کار خود را انجام می‌دهم».

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی درباره نحوه بازنشستگی اساتید دانشگاه در شرایط فعلی گفت: «من این امر را قبول ندارم و نمی‌گذارم گروه سیاسی به این‌جا نفوذ کند، معتقدم دانشجویان ‌باید بر اساس علم خود حرکت کنند».

وی درباره تبعیض جنسیتی نیز گفت: «اوایل انقلاب هم این صحبت‌ها گفته شده بود که بین زن و مرد را پرده بکشید، ولی من چه کار کنم که دخترها بیشتر درس می‌خوانند و بیشتر در دانشگاه قبول می‌شوند».

وی درباره مباحثی که مبنی بر محرومیت از تحصیل هم پاسخ داد: «معتقدم دانشجویی که تخلف کرده وقتی از سوی دستگاه قضایی با وی برخورد شد و سیر قانونی را طی کرد، پس از بازگشت باید تحصیل خود را ادامه دهد. چرا کسی که مجازات خود را کشیده نباید برگردد و تحصیل خود را ادامه دهد. خود من پس از مبارزاتم در زمان انقلاب بازگشتم و تحصیل خود را ادامه دادم».

کروبی همچنین درباره به رسمیت شناختن تجمعات دانشجویی گفت: «ما اهل پیشگیری هستیم و پیش از موضوعی آن را بررسی می‌کنیم؛ همه امور باید در چارچوب باشد و اگر کسی اوضاع را مختل کند من اختیار دارم و دیگران هم اختیار دارند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا به تجمع دانشگاهیان مجوز می‌دهید، گفت: «چرا ندهیم».

وی با تاکید بر این‌که " به جمهوری اسلامی، مبانی امام(ره)، ولایت فقیه و اصل نظام عقیده دارم" در پاسخ به سوال دیگری درباره اصناف و معلمان اظهار کرد: «از معلمان بپرسید؛ زمانی که رییس مجلس بودم و اعتراض معلمان مطرح شده بود، گفتم که مبادا با آن‌ها برخورد کنید. بعد از این هم که سمتی نداشتم اگر فردی بسیار مشکل داشت درصدد پیگیری آن برمی‌آمدم».

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی با اشاره به روندی که برای رسیدن به انقلاب اسلامی طی شده است، گفـت: «شما نباید در نظامی که نسل اول آن انقلاب کرده و کشته داده است، با جملات و شعارهای تندی که می‌گویید همه چیز را زیر سوال ببرید. باید بگویم من در انتخابات سال 84 تحقیر و توهین نکردم و آن رای‌ها نتیجه حرف‌هایم بود».

وی هم‌چنین یادآور شد: «برای مساله تحصن مجلس چه تلاش‌هایی کردم و سعی نمودم تا همه چیز به خوبی انجام شود. از جمله تلاش‌هایم این بود که به دلیل این‌که اوضاع تیره و تار شده بود و فشار زیاد بود، با افراد مختلفی چون موسوی‌لاری، جنتی و مقامات عالی‌رتبه دیدار کردم که با این همه تلاش‌هایی که انجام دادم به من گفتند مجلس حرف شما را گوش نکرده است».

وی همچنین با بیان این‌که " در ده‌ها مورد دولت‌ها برای مشکلات‌شان از رهبری حکم حکومتی خواستند" گفت: «من هم در هر موردی که حکم حکومتی خواستم به نفع مردم بوده است و من حکم حکومتی را قبول کردم و همه کارها را طبیعی انجام می‌دهم، نه این‌که حتی برای یک بودجه هم بخواهم نامه بگیرم و من حکم حکومتی را قبول دارم و حتی مواردی هم بوده است که درخواست حکم حکومتی دادم».

کروبی در پاسخ به سوالی درباره طرح 50 هزار تومانی نیز گفت: «این مساله را در انتخابات سال 84 کارشناسان بررسی کردند و این مورد برنامه‌ خوبی بود».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر خط قرمزی که در برابر تخلف از قانون اساسی دارد نیز با بیان این‌که "من همین الان هم در چارچوب قانون اساسی عمل می کنم و خارج از آن عمل نمی‌کنم ولی باید گفت قانون اساسی که کتاب خدا نیست" خطاب به دانشجویان گفت: «دانشجویی که نظر می‌دهد باید دوستانه با او حرف بزنم و معتقدم همه ما به قانون اساسی اعتقاد داریم و جاهایی هم که اشکال دارد به آن التزام داریم و من خیلی بیشتر از بقیه به قانون اساسی اعتقاد دارم».

وی در پاسخ به سوال کننده‌ای که معتقد بود اخبار خاتمی در روزنامه اعتماد ملی سانسور شده است، گفت: «البته این بحث در روزنامه مطرح شد که روزنامه اعتماد ملی روزنامه حزب است یا دیگران. بارها به من تذکر دادند و الان هم یک ستون طولانی از تخلفات برای ما وجود دارد که وکیل مدافع آقای حق‌شناس گفته است، ولی قطعا ما علیه خدا، دین و اسلام چیزی ننوشتیم. بگذارید با تبلیغات درست و همکاری، مردم در محیط آرام و مطمئن تصمیم بگیرند».

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی درباره دانشجویان بازداشتی نیز گفت: «من با مقامات امنیتی جلسه داشتم و موضوع را پیگیری کرده‌ام».

وی در جمع خبرنگاران نیز در پاسخ به سوالی درباره تخریب دولت گفت: «قطعا مواردی که باعث متزلزل شدن اساس دولت شود، قابل قبول نیست اما من شخصا اگر مباحثی را بیان می‌کنم نقد منطقی دولت نهم بوده است».

کروبی درباره دلیل عدم حمایت برخی گروه‌های اصلاح‌طلب از وی پاسخ داد: «به هر حال این انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری است و قطعا هر گروه و شخصی حق دارد از کسی حمایت کند که می‌خواهد. من هم گلایه‌ای از این دوستان ندارم و بسیار هم خوب است که این‌ها بخواهند مواضع خود را به صورت شفاف مطرح کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
پیشنهاد می شود یکی از آقایان مهندس موسوی وحاج آقا کروبی با پست معاون اول رئیس جمهور به نفع دیگری کنار برود . این کاملا به نفع جناح اصلاح طلب است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
چه بامزه !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین