کد خبر: ۸۷۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۲

مجمع روحانیون: صدا و سیما به ستاد تبلیغاتی احمدی‌نژاد تبدیل شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجمع روحانیون مبارز بیانیه‌ای درباره عملکرد انتخاباتی رادیو و تلویزیون با عنوان «انتقاد از یک‌جانبه‌گرایی صدا و سیما در حمایت از کاندیدایی خاص» منتشر کرد.

به گزارش سرویس سیاس آفتاب، در پی جلسه شب گذشته شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و انتقاد از عملکرد انتخاباتی صدا و سیما، [+] بیانیه تفصیلی مجمع روحانیون مبارز در این خصوص منتشر شد. در این بیانیه، بدون آن‌که از احمدی‌نژاد نام برده شود، از حمایت بی‌چون و چرای صدا و سیما از وی انتقاد شده است.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

مردم عزیز و ملت شریف ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم قرار دارند. اهمیت این انتخابات و نقش تعیین کننده آن در سرنوشت کشور بر کسی پوشیده نیست. مشارکت عمومی و حضور گسترده مردم در کنار صندوق‌های رای از مهم‌ترین شاخصه‌های دموکراسی و مردمسالاری و ابزاری برای ارزیابی میزان مقبولیت نظام و نشانه اقتدار ملی به حساب می‌آید، تا آن‌جا که انتخابات را رفراندومی مجدد و مستمر در توالی نسل‌ها برای پذیرش نظام سیاسی و وفاداری آنان به آرمان‌ها و اهداف معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی (س) که در قانون اساسی تجلی یافته است می‌دانند. به همین سبب همواره حضرت امام (ره) بر ضرورت حضور همگان در صحنه انتخابات و تلاش برای برپایی هرچه باشکوه‌تر آن تاکید می‌فرمودند.

نقش صدا و سیما در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و بسترسازی مناسب برای آگاهی بخشیدن به جامعه جهت تسهیل امر انتخاب بسیار تعیین کننده است؛ چه این که اکثریت جامعه ایرانی اخبار و اطلاعات خود را از طریق این رسانه مهم به دست می‌آورد.

با کمال تاسف در حالی که کم‌تر از 45 روز به برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، باقی نمانده است، اشکالات اساسی و کاستی‌های غیرقابل توجیه در رفتار صدا و سیما موجبات نگرانی فعالان سیاسی و دلسوزان نظام در این زمینه را فراهم کرده است. به همین سبب مجمع روحانیون مبارز به حکم وظیفه شرعی و ملی، نگرانی‌های خود را در این زمینه مطرح کرده، با امید به این که مسوولان امر نسبت به رفع آن‌ها اقدام شایسته و عاجل به عمل آورند.

1. برخلاف روال گذشته و علی‌رغم اهمیت و ضرورت مضاعف در این دوره از انتخابات برای ایجاد حساسیت و شور و نشاط انتخاباتی در جامعه، به وضوح نوعی بی‌تفاوتی و کم‌توجهی به این امر مهم در برنامه‌های صدا و سیما مشهود است، به گونه‌ای که این احتمال در جامعه قوت گرفته است که سیاست مشارکت حداقلی و هدایت جهت‌دار آرا برای تضمین پیروزی فردی خاص در انتخابات جایگزین سیاست مشارکت حداکثری و واگذاری نتیجه آن به اراده ملت شده است!

2. یک‌جانبه‌گرایی در برنامه‌ها و تبلیغات بی‌سابقه و شبانه‌روزی همه شبکه‌های ملی و استانی رادیو و تلویزیون در حمایت از کاندیدایی خاص و تکرار آمارها و اطلاعات قابل خدشه و تعریف و تمجید بی‌حساب و بی‌توجهی به انتقادات و نظرات سازنده کارشناسان و نخبگان متعد کشور و تعطیل کردن باب مناظره کارشناسانه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، مدیریتی، سیاسی، فرهنگی، روابط بین‌الملل و ... تا آن جا که به اذعان بسیاری از مردم، شبکه‌های متعدد صدا و سیما عملا به ستادهای تبلیغات انتخاباتی کاندیدایی خاص تبدیل شده است.

3. صدا و سیما از مدت‌ها پیش با نقض آشکار اصل بی‌طرفی در انتخابات و رعایت عدالت رسانه‌ای با شیوه‌های آشکار و پیچیده در برنامه‌های متنوع به ویژه برنامه خبری 20:30 شبکه دوم و برخی برنامه‌های تحلیلی خبری دیگر به تخریب جریان اصلاح‌طلب و چهره‌های شاخص آن و نیز القاء اختلاف و تفرقه میان آنان و ایراد اتهام و دیگر روش‌های غیر اخلاقی می‌پردازد. گرچه این شیوه نادرست در انتخابات دوره هفتم و هشتم مجلس نیز جاری و ساری بوده اما در آستانه انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری مشهودتر است.

4. انحصاری بودن رسانه عمومی و ملی کشور از یک سو و محدودیت فزاینده جریانات سیاسی و کاندیداهای اصلاح طلب و مستقل در استفاده از سایر رسانه‌ها و ابزارهای اطلاع‌رسانی عمومی هم‌چون تریبون‌های عمومی انقلاب و نیز انواع محدودیت‌های مطبوعاتی و ... موجب شده است بخش وسیعی از ملت که سلیقه و فکر و برنامه‌های مورد نظر صدا و سیما و جریانی از حاکمیت را نمی‌پسندند از مواهب رسانه ملی! محروم و در انعکاس و تبیین برنامه‌ها و دیدگاه و معرفی کاندیداهای خود با انواع مشکلات مواجه شوند.

این در حالی است که تمرکز سفرهای استانی و خارجی، تشکیل انواع همایش‌ها و جلسات و مراسم مختلف افتتاح پروژه‌ها، رونمایی‌ها، تجلیل از کاندیدایی خاص در ایام بعد از فروردین و نزدیک به انتخابات و پوشش کاملاً بی‌سابقه و ویژه صدا و سیما به این‌گونه برنامه‌ها، صحنه‌ای غیرقابل گذشت و توجیه از تبعیض ناروا و بی‌عدالتی رسانه‌ای را به نمایش گذاشته است. مطمئناً ادامه این وضعیت نتیجه‌ای جز سلب اعتماد عمومی و کاهش انگیزه مشارکت و در نتیجه تضعیف نظام نخواهد داشت.

بنا بر آن چه به اختصار از آن یاد شد و نیز نکاتی که در فرصت‌های آینده به آن‌ها پرداخته خواهد شد. مجمع روحانیون مبارز با الهام از آموزه‌های دینی و اندیشه‌های والای حضرت امام خمینی (ره) مصرانه از مسوولان محترم صدا و سیما تغییر فوری و اساسی در این خصوص را خواستار و پیشنهاد می‌کند حداقل یکی از شبکه‌های ملی را به امر انتخابات و پوشش دادن کامل به برنامه‌های کاندیداها و نقد عملکرد دولت در قالب میزگردها و مناظره‌های زنده اختصاص دهد تا از این رهگذر و با استفاده از فرصت انتخابات علاوه بر ایجاد شور و نشاط و زمینه مشارکت حداکثری مردم، موجبات ارتقا فرهنگ عمومی و آگاهی‌های سیاسی جامعه را فراهم کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۷
0
0
متاسفانه بر خلاف مطالب خلاف واقع شما ، اراده مردم اینبار به صورتی است که حضور حداکثری و دفاع همه جانبه از احمدی نژاد را تجربه خواهید کرد. و این در مخالفت صریح با بازی های کثیفی است که در گذشته با این مردم شده است.
و در مقابل چشیدن طعم خدمت صادقانه و مظلومانه به مردم بدون پر کردن جیب یک جناح یا تبانی با جناح های دیگر یا رشوه به رقیب.....
میدونم که این رو هم چاپ نمی کنید. ولی حرفمو زدم...
یا علی
ناشناس
|
Iraq
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۷
0
0
آفرین که عکس العمل نشون دادید.
اگه جواب نداد ما یه قدم میاییم جلو.
سیاست اینکه به گذشته بد یک نفر فکر نکنید ( احمدی نژاد ) و به گذشته خوب دیگری ( موسوی ) و به این نگاه کنید که کی عوض شده ، یعنی چه؟
چرا آقای اژه ای جلوی تخریب ها را نمی گیرند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
من هم همین موضوع رو متوجه شده بودم ر 20:30 گفته شد که خاتمی از رای نیاوردن می ترسید به خاطر همین کنار رفت در صورتی که خود او چنین چیزی را عنوان نکرده بود دادن آمار های برقرسانی به روستا ها بدون گفتن اینکه نفت چن دلار بوده از شاهکار های صدا وسیماست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین