کد خبر: ۸۷۶۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
به همت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی؛

نقشه تاریخی ایران منتشر می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: همزمان با برگزاری نخستین همایش «خلیج‌فارس: طرح تدوین دانشنامه» و به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس، نقشۀ ایران توسط مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، منتشر می‌شود. 

به گزارش گروه فرهنگ و اندیشه آفتاب، نخستین همایش «خلیج‌فارس: طرح تدوین دانشنامه»، دبیر این همایش گفت: «مقدمات برگزاری این همایش از آذر ماه سال 1387 شروع شد».

دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ ادامه داد: «با تشکیل جلسات متعدد و با تصویب شورای اجرایی و تأیید آقای کاظم موسوی بجنوردی ریاست مرکز و رئیس اولین نشست خلیج فارس ـ برنامه‌های متنوعی برای اجرا در روز نهم اردیبهشت ماه تهیه و تنظیم شده است».
 
وی آغاز برنامه‌های این همایش را از ساعت 9 صبح تا 17 بعد ازظهر چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه سال جاری عنوان کرد. 

به گفتۀ دبیر همایش و مدیر دانشنامۀ خلیج‌فارس این نقشه در سال 1720 میلادی (1133 هجری قمری) توسط ماتیوس زویتر، جغرافیدان و کارتوگراف آلمانی (1757-1678میلادی) به طریق چاپ سنگی در ابعاد (58×50 سانتیمتر در شهر اُکسبورگ به چاپ رسیده و با دست رنگ‌آمیزی شده است.
 
وی افزود: «این نقشه، یکی از نمونه نقشه‌های چاپ شده، به وسیلۀ کارتوگرافان صبانی است که حدود و ثغور وتقسیمات ایالتی و ولایتی ایران را در اواخر دورۀ صفویه نشان می‌دهد و نام خلیج‌فارس بر روی آن مشهود است».
 
گفتنی است همزمان با برگزاری نخستین نشست «خلیج‌فارس؛ طرح تدوین دانشنامه» و به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس، گزیده‌ای از کتاب‌های فارسی و لاتین با عنوان خلیج‌فارس توسط مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن به نمایش در می‌آید.

کتابخانۀ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های کشور به شمار می‌رود و در میان هزاران کتاب ارزشمند نسخۀ خطی، چاپ سنگی و دیگر کتب چاپی، صدها مجلد کتاب با عنوان و موضوع خلیج‌فارس، به زبان فارسی و دیگر زبان‌ها، دیده می‌شود. 

همزمان با روز ملی خلیج‌فارس، طرح تدوین دانشنامه خلیج‌فارس در نشست خلیج‌فارس توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی معرفی خواهد شد. 

به گفتۀ دکتر کیانوش کیانی هفت‌لنگ دبیر همایش و مدیر دانشنامۀ خلیج‌فارس گزارش طرح توسط دکتر عباس سعیدی رئیس بخش جغرافیای دانشنامه به طور مبسوط در نشست خلیج‌فارس ارائه خواهد شد. 

طرح تدوین دانشنامه خلیج‌فارس در 8 مجلد، شامل 4 جلد کلیات و 4 مجلد مدخل‌هایی خلیج‌فارس در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در دست اجرا می‌باشد. این دانشنامه در حوزه‌های مختلف زیر طراحی شده است: 

1- حوزۀ محیط طبیعی (خصوصیات زمین‌شناختی، اشکال ناهمواری، اقلیم، منابع آب، خاک‌شناسی، پوشش گیاهی، حیات جانوری و... ). 

2- حوزۀ زیست محیط (بیومهای مختلف زیستی، مسائل محیط زیست دریایی، خشکی، آلودگیها و... ).
3- حوزۀ تاریخی (حکومتها و قدرت‌های مسلط، فرهنگها و تمدن‌های محلی، کشاکش‌ها و رخداد‌های تاریخی، دریانوردی، ارتباطات تاریخی و... ). 

4- حوزۀ سیاسی ـ ژئو‌پلنیکی (حکومتها و دولتها، سازمانها و نهادها، مناسبات و روابط و... ) ـ حوزۀ شخصیتهای تاریخی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و... 

5- حوزۀ اقتصادی (منابع طبیعی و انسانی، فعالیت و اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی، نفت و گاز و اهمیت اقتصادی ـ سیاسی آن، سایر منابع و ذخایر معدنی، روابط تجاری و بازرگانی، حمل و نقل تولیدات و کالا‌های انواع سرمایه‌گذاری، و... ).

6-حوزۀ اجتماعی ـ فرهنگی (شناخت جمعیت و گروه‌های انسانی مختلف، اقوام، مهاجرتها و جابجائی‌های انسانی، نهاد‌های اجتماعی و... ). 

7- حوزه و مطالعات مکان‌ها (شامل خصوصیات و ویژگی‌های شهر‌ها، روستا‌ها و جزایرو... ). 

8- حوزۀ گردشگری (جاذبه‌ها و امکانات گردشگری، انواع گردشگری و... ). 

9- سایر حوزه‌ها. 

مدیر دانشنامۀ خلیج‌فارس با بیان اینکه «در آینده کتاب‌های مستقلی نیز در ارتباط با موضوع تهیه و منتشر خواهد شد»، اظهار امیدواری کرد که طی سال جاری اولین مجلد از این کتاب منتشر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین