کد خبر: ۸۷۷۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۸

کنایه‌های سیاسی در جشن بازیگران تاتر

بهزاد فراهانی: امیدوارم سال آینده سانسور نباشد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: خبرگزاری جمهوری اسلامی با انتشار خبری از حاشیه‌های جشن بازیگران خانه تئاتر که عصر سه شنبه به منظور تجلیل از سه پیشکسوت و معرفی برترین‌های بازیگری در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد، از رفتار برخی حاضران که آن را "غیرمتعارف" نامیده انتقاد کرده است. 

به گزارش سرویس هنری آفتاب، در این گزارش آمده است،‌ در این مراسم پس از اعلام نام "امیر جعفری" به عنوان نفر دوم برگزیده برترین‌های بازیگری، وی به روی صحنه آمد و با اجرای حرکاتی نمایشی به گوهر خیراندیش گفت: "عاشقتم حتی اگه ممنوع الکار بشم". 

در قسمت دیگری از این برنامه با دستمایه قراردادن موضوع حرکات موزون و آموزش رقص توسط یک خانم به یک مرد کوتوله و چاق، توسط "فرزانه کابلی" و "خسرو احمدی" اجرا شد. 

در ادامه این برنامه بهزاد فراهانی که اخیرا دخترش با ظاهری نامناسب در هالیوود حضور یافته به شدت از سانسور در کشور انتقاد کرد. 

به گزارش ایرنا، این مراسم حاشیه‌های دیگری نیز داشت که برخی از آنها در پی می‌آید:

- مراسم جشن بازیگران خانه تئاتر بدون تاخیر و طبق زمان وعده داده شده(ساعت 17 و 30 دقیقه) آغاز شد و مدعوین با طنین صدای دف و دمام که توسط یک گروه هنری که در روی صحنه مشغول نواختن بودند، وارد سالن اصلی تئاتر شهر شدند.

- مراسم پس از پخش سرود ملی آغاز شد و سپس دختر کوچکی که لباس محلی بر تن داشت، به اجرای حرکات موزون پرداخت!

- رفت و آمد کرگدنی بزرگ که توسط بازیگرانی که لباس این موجود غول پیکر را بر تن کرده بودند بر روی صحنه خودنمایی می کرد که نمایش "کرگدن" اثر "اوژن یونسکو" را که چندی پیش به کارگردانی "فرهاد آئیش" اجرا شد در ذهن بینندگان تداعی می‌کرد.

- در این مراسم دو تصویر از هنرمندان فوت شده "مهدی فتحی" و "پرویز فنی‌زاده" در مقابل دیدگان مدعوین قرار گرفت و سه شمع که بر روی پایه‌ای قرار داشت توسط دو دختر این هنرمندان بمنظور گرامیداشت یاد آنان روشن شد.

- سیستم صوتی نامناسب یکی از نقاط ضعف این مراسم بود و استفاده از یک میکروفون در برخی بخش‌ها اختلالاتی صوتی ایجاد می‌کرد.

- لوح سپاس خانه تئاتر، تابلوی نوشین، مجموعه 13 جلدی تاریخ معاصر از جمله هدایایی بود که در بخش تجلیل از پیشکسوتان به "جمشید مشایخی"، "سعید خاکسار"، "پرویز پور حسینی" اهدا شد.

- "جعفر والی" هنگام اهدای "تصویر نوشین" به "جمشید مشایخی"، خطاب به این هنرمند گفت:‌ افتخار می‌کنم که تصویر بزرگواری را به بزرگوار دیگری تقدیم می‌کنم. جمشید مشایخی نیز در پاسخ به جعفر والی گفت: خوشحالم که این جایزه را از بهترین دوستم می‌گیرم.

- نمایش قطعه‌ای از "منظومه مور بی ملکه" با بازیگری تک نفره "آشا محرابی" و پخش صدای مرحوم "احمد آقالو" یکی دیگر از بخش‌های مراسم جشن بود.

- در پایان این قطعه نمایشی که با نمایش تصویر مرحوم احمد آقالو توام بود فضای احساسی در تالار ایجاد و یاد این هنرمند، گرامی داشته شد.

- پیام دهکردی مجری برنامه در حالی که اشک در چشم داشت، با ذکر خاطره‌ای از مرحوم احمد آقالو، تصویر وی را بوسید.

- یکی از بخش‌های مورد توجه این جشن حضور "گوهر خیراندیش" برای اهدا جوایز برگزیدگان تئاتر به اتفاق دیگر هنرمندان بود. خیراندیش در این مراسم با برخی چهره های پیشکسوت و هنری حاضر در تالار به تعارفات کلامی پرداخت. وی با بیان اینکه "یکی از مهره‌های کمرم شکسته" خم شد و صورت "فرخ لقا هوشمند " را بوسید.

- پس از اعلام نام "امیر جعفری" به عنوان نفر دوم برگزیده برترین‌های بازیگری، وی به روی صحنه آمد و با اجرای حرکاتی نمایشی به گوهر خیراندیش گفت: "عاشقتم حتی اگه ممنوع الکار بشم". 

- امیر جعفری گفت: به مناسبت قهرمانی استقلال در لیگ برتر، جایزه خودم را به این باشگاه فرهنگی هنری تقدیم می‌کنم. 

- مراسم اهدا جوایز به نفرات برگزیده برترین‌های بازیگری با تشویق حاضرین در سالن همراه بود. 

- تندیس جشنواره، تابلوی نوشین، دیپلم افتخار، پنج میلیون ریال بن شرکت گراد و مجموعه سیزده جلدی تاریخ معاصر از جمله جوایز اهدا شده به نفرات برگزیده برترین‌های بازیگری جشن بازیگری خانه تئاتر بود.

- "قطب الدین صادقی" به نمایندگی از "مصطفی عبداللهی" بدلیل حضور نداشتن در مراسم، جایزه ویژه بازیگری وی را دریافت کرد.

- جایزه "پانته آ بهرام" به عنوان برگزیده رتبه دوم بازیگری زن جشن بازیگران در غیاب وی به خواهر او یعنی "رکسانا بهرام" رسید.

- "فرخ لقا هوشمند"، "بوتیمار"، "نصرت الله وحدت"، "پرویز بهرام"، "اصغر بیچاره"، "اصغر همت"، "ایرج راد"، "مسعود فروتن"، "بهاره رهنما"، "قطب الدین صادقی" از جمله چهره‌های حاضر در مجلس بودند.

- بر اساس اعلام قبلی و به گفته بهزاد فراهانی عضو هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر در گفت و گو با یکی از خبرگزاری‌ها، قرار بود که از "ایرن زازایانس" بازیگر قدیمی نیز به عنوان یکی دیگر از پیشکسوتان تئاتر تجلیل شود اما این کار صورت نگرفت.

- در این مراسم نیز نمایش کوتاه و طنزی به کارگردانی بهزاد فراهانی و هنرمندی "فرزانه کابلی"، "خسرو احمدی" و تعدادی دیگری از هنرمندان به همراه دو نوازنده ضرب و کمانچه اجرا شد.

- بخش نخست نمایش با دستمایه قراردادن موضوع حرکات موزون و آموزش رقص توسط یک خانم به یک مرد کوتوله و چاق، توسط "فرزانه کابلی" و "خسرو احمدی" اجرا شد. نمایش دوم نیز به هجو نمایش "اتللو" اثر "ویلیام شکسپیر" می‌پرداخت و نمایش سوم یک سیاه بازی دو نفره بود.

- بهزاد فراهانی از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر نیز در این مراسم از تدوین آئین نامه ارزشیابی هنرمندان تئاتر کشور خبر داد و از آن به عنوان گام نخست "قرارداد تیپ" (قرارداد تعیین سطح حقوق و دستمزد هنرمندان تئاتر) یاد کرد. 

- وی گفت: «در این چندساله تلاش کرده ایم که مرکز هنرهای نمایشی و نهادهای وابسته به آن را به این باور برسانیم که بخشی از کار ما را به خود ما واگذار کند». فراهانی افزود: «امیدواریم در سال آینده به دو هدف خود که یکی از آنها حذف سانسور است، برسیم».
 
وی افزود: «این باور(سانسور) حرکت تئاتر را کند کرده و سبب می‌شود تئاتر تماشاگر خود را از دست بدهد و همچنین این کار سبب می شود بخش خصوصی نتواند با امنیت شغلی در این تئاتر سرمایه گذاری کند».
 
فراهانی گفت: «از آقای "قالیباف" شهردار تهران تشکر می کنم به خاطر درست کردن دو سوله‌ای که حالا تبدیل شده به تماشاخانه خیلی خوب و به جامعه هنری تقدیم شده است».
 
وی افزود: «امیدواریم که امسال سالی باشد که به انتقادها گوش و به پیشنهادات توجه کنیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین