کد خبر: ۸۷۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۵
هشدار نماینده رهبر انقلاب درباره برخی تلاش‌ها برای تحریف دیدگاه‌های امام

روحانی: امام تأکید داشت که مردم نیاز به قیّم ندارند

عده‌ای می‌خواهند که امام در جامعه مرجعیت سیاسی نداشته باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با هشدار نسبت به برخی تلاش‌ها برای تحریف دیدگاه‌ها و نظرات امام خمینی (ره) یا رویگردانی مردم از این آموزه‌ها گفت: «زمانی یک عده در قم می‌خواستند امام خمینی مرجعیت دینی نداشته باشد و امروز نیز عده‌ای به دنبال آن هستند که امام در جامعه مرجعیت سیاسی نداشته باشد تا نظرات مهم ایشان به تدریج به فراموشی سپرده شده و تحجر حاکم گردد».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی طی سخنانی در مراسم اربعین رحلت همسر مکرمه امام خمینی (ره) با اشاره به شخصیت ممتاز و سجایای اخلاقی بانو «خدیجه ثقفی» گفت: «این بانوی بزرگوار، مؤمنه، عالمه و مجاهده در طول سالیان دراز، رنج نهضت و انقلاب اسلامی را به جان خرید و یار و یاور همیشگی امام راحل بود».

روحانی در این مراسم باشکوه که با حضور انبوه ارادتمندان و پیروان امام امت (رض) و با شرکت مسئولان کشوری و لشکری مخصوصاً حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد؛ ضمن تاکید بر حدود نیم قرن شکیبایی، استقامت و ایستادگی همسر امام (ره) در ایام سخت نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی یادآور شد: «پس از شروع نهضت اسلامی در روزهای آغازین فروردین سال 1342 رژیم شاه شرایط خاص و دشواری را بر قم و حوزه‌ علمیه حاکم کرده بود. در روز سوم فروردین سال 42، عوامل شاه هر کسی را که در قم با عمامه و لباس روحانی می‌دیدند مورد حمله قرار می‌دادند. درب خانه‌ مراجع بسته و در سرتاسر خیابان‌های قم وحشت و اضطراب حاکم شده بود. در آن شرایط دشوار تنها درب یک منزل به روی مردم باز بود و هرگز هم بسته نشد که آن، منزل امام (ره) بود. در این شرایط خطرناک بیت امام و یاران امام نه تنها ایشان را هیچگاه تنها نگذاشتند که استوار در مقابل تهدیدات ایستادگی کردند».

وی افزود: «در عاشورای سال 1342 که امام تصمیم گرفت در مدرسه فیضیه سخنرانی کند هنوز آثار خون شهدا و مجروحان حمله عوامل شاه به فیضیه بر در و دیوار وجود داشت. عوامل شاه در اطراف فیضیه تجمع کرده بودند و هر لحظه احتمال می‌رفت که بار دیگر به آن مکان حمله کنند، با این حال امام (ره) با شهامت به فیضیه آمد و آن سخنرانی مشهور را در عصر عاشورا ایراد کرد. تمام یاران امام در آن عاشورا نگران جان ایشان بودند. بالاخره نیز عوامل نظامی شاه نیمه‌شب 15 خرداد یعنی دو روز پس از آن سخنرانی به منزل امام حمله کردند و او نیز با شهامت روبروی مأمورین حاضر شد. اما هنگامی که امام را دستگیر کردند، آن که به اعضای خانواده دلداری می‌داد همسر امام بود».

عضو مجلس خبرگان با تاکید بر این که بانو خدیجه ثقفی در تمام روزهای سخت زندان و محاکمه امام هیچگاه خم به ابرو نیاورد، گفت: «امام در فروردین 1343 آزاد شد اما دیری نپایید که در آبان 43 دوباره شب هنگام به منزل امام ریختند و او را پس از بازداشت، بلافاصله به ترکیه تبعید کردند. با آن که دوران تبعید امام در ترکیه و عراق حدود 14 سال طول کشید اما این بانوی بزرگ در کنار امام امت قهرمانانه ایستادگی کرد و تمام مشکلات را با استواری از سر گذراند».

روحانی با اشاره به شکیبایی مثال ‌زدنی و استقامت بانو خدیجه ثقفی در سختی‌ها و مصیبت‌های متوالی از جمله شهادت آقا مصطفی خمینی در دوران غربت، روزهای سخت نجف، ایام هجرت در نوفل لوشاتو، روزهای بحرانی و خطرناک منتهی به پیروزی انقلاب در بهمن 57، مصیبت رحلت امام خمینی، ارتحال حاج احمد آقا و بالاخره حوادث تلخ فراوانی که برای یاران امام (ره) پیش آمد، گفت: «در دوران سخت دفاع مقدس، خانه امام یکی از اهداف اصلی رژیم بعث صدام بود اما امام هیچگاه حاضر نشد به پناهگاه برود و خانواده امام در این شرایط خطرناک نیز در کنار امام ماند و یک لحظه او را تنها نگذاشت».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که بانو خدیجه ثقفی یار و یاور امام بود و محیط خانه را به محیطی امن و آرام تبدیل کرد تا امام بتواند مسئولیت سنگین خود را در قبال نهضت و انقلاب اسلامی به نتیجه برساند، یادآور شد: «امام (ره) عزت را برای مردم ایران به ارمغان آورد و ملت را از بار سنگین سلطه بیگانگان یا همان تحقیر خارجی، استبداد شاه یا همان تحقیر داخلی و نهایتاً تحقیر فرهنگی یا همان تحقیر درزمینه فرهنگ ملی و دین و اعتقادات مردم توسط رژیم پهلوی رهایی داد. امام (ره) به مردم ایران اعتماد به نفس ملی داد و «خود باوری» و «خدا باوری» را به آن‌ها آموخت تا بتوانند در مقابل تمام حوادث ایستادگی کنند».

وی تاکید کرد: «تفکر سیاسی امام بر سه پایه اصلی یعنی «آمیختگی دین و سیاست»، «پویایی فقه شیعه» و «مردمسالاری» استوار بود. پایه اول یعنی آمیختگی دین و سیاست، بنیان نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی است. پایه دوم یعنی پویایی فقه شیعه یا همان فقه پویای جواهری نیز فقهی دینامیک است که می‌تواند کشور و دنیا را مدیریت کند. امام به علمای دین هشدار می‌داد مبادا در پیچ و خم مباحث طلبگی کاری کنید که بگویند اسلام قدرت مدیریت ندارد. پایه سوم یا همان مردمسالاری نیز یک اعتقاد واقعی بود که باعث می‌شد امام همیشه و همه جا پس از خدا به مردم متکی باشد».

روحانی ادامه داد: «امام (ره) مردم را باور داشت و معتقد بود که اداره کشور باید بر عهده مردم باشد. مردمسالاری مورد نظر امام تزئینی نبود و امام (ره) مردم را ولی‌نعمت مسئولان می‌دانست. اعتقاد امام به مردمسالاری و دموکراسی واقعی بود و او حضور ملت در پای صندوق‌های رای و دخالت مردم در انتخاب رئیس‌جمهور را وظیفه مردم و واجب می‌دانست. امام تاکید داشت که اگر مردم در انتخاب رئیس‌جمهور دخالت نکنند و صدمه‌ای به اسلام برسد، همه در محضر خدا مسئول هستند. امام (ره) تاکید داشت که مردم نیاز به قیّم ندارند، باید آزادانه در انتخابات شرکت کنند و خودشان تصمیم بگیرند. امام معتقد بود که جامعه مسلماً قدرت تشخیص کاندیدای اصلح را دارد و مردم نیازی به قیّم ندارند».

عضو مجلس خبرگان با هشدار نسبت به برخی تلاش‌ها برای تحریف دیدگاه‌ها و نظرات امام گفت: «زمانی یک عده در قم می‌خواستند امام خمینی مرجعیت دینی نداشته باشد و امروز نیز عده‌ای به دنبال آن هستند که امام در جامعه مرجعیت سیاسی نداشته باشد تا نظرات مهم ایشان به تدریج به فراموشی سپرده شده و تحجر حاکم گردد. در این مقطع حساس تاریخی وظیفه ماست که راه امام را ادامه دهیم، مرجعیت سیاسی امام (ره) را زنده نگه داریم و نگذاریم راه امام و خط امام به فراموشی سپرده شود. ما وظیفه داریم که راه امام را زنده نگه داریم».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پایان با یادآوری تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت برگزاری یک انتخابات پرشور تصریح کرد: «با توجه به تاکیدات امام و رهبری معظم انقلاب، امروز رسالت سنگینی بر دوش همه مردم است تا با حضور پرشور خود در انتخابات هم روح امام (ره) را راضی کنند، هم اولیای خدا را خشنود سازند و هم عظمت خود و کشور را بار دیگر به نمایش بگذارند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین