کد خبر: ۸۷۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۲

چرا مسئله جانشین البرادعی برای آمریکا مهم است؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: در ماه‌های آینده، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، یک دبیر کل جدید را برای این سازمان انتخاب خواهد نمود. این فرد، نقشی بسیار مهم در تلاش‌‌های بین‌المللی جهت محدود ساختن برنامه‌های اتمی کشورهایی چون ایران، بازی خواهد کرد. 

دوره دبیر کل فعلی آژانس بین المللی انرژی اتمی، محمد البرادعی، در انتهای سال 2009 پایان خواهد یافت. این در حالی است که در چندین دور رای‌گیری که ماه قبل توسط شورای حکام انجام شد، هیچ کدام از کاندیداهای جانشینی البرادعی، موفق نشدند حمایتی کافی جلب کنند. 

یکی از این کاندیدا‌ها «یوکیا امانو» از ژاپن و دیگری «عبدالصمد مینتی» از آفریقای جنوبی بود. کشورهای صنعتی غرب از نامزدی «امانو» حمایت می‌کنند، در حالی که عمده کشورهای در حال توسعه طرفدار «مینتی» هستند. اما اکنون، 3 نفر به نامزدان قبلی دبیر کلی آژانس اضافه شده‌اند. 

چه کسی جانشین البرادعی می‌شود؟ [+]

برای ایالات متحده آمریکا این موضوع بسیار اهمیت دارد که چه فردی ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی را در دست خواهد گرفت. البرادعی از سال 1997 به این طرف، سه بار دبیر کل آژانس بوده است. در طول این سه دوره، او منتقد آشکار بسیاری از سیاست‌های آمریکا از جمله اشغال عراق بوده است. 

البرادعی در مصاحبه‌ای که با روزنامه «نیویورک تایمز» انجام داد، دو بار از«دیک چنی» معاون جورج بوش با عنوان «دارث ویدر*» نام برد. وی در این مصاحبه گفته بود: «سیاست آمریکا در قبال ایران از دو وحی منزل تشکیل شده بود. نخست اینکه ایران نباید به دانش هسته‌ای دست یابد و در ثانی حتی یک سانتریفیوژ هم نباید شروع به کار کند. آمریکایی‌ها مدام تکرار می‌کردند که ایران کره شمالی نیست و مقاومتش شکسته خواهد شد. اما این اظهارات کاملاً اشتباه بود». [+]

چه اهمیتی دارد که چه کسی جانشین البرادعی می‌شود؟ یک دلیل کلیدی آن است که در صورتی که دولت اوباما قصد داشته باشد در راستای تعامل با ایران، به این کشور اجازه دهد یک برنامه هسته‌‌ای محدود تحت نظارت بین المللی داشته باشد، این آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود که باید تضمین کند فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز باقی می ماند.

باراک اوباما در طول سخنرانی خود در پراگ، دستیابی تروریست‌ها به یک سلاح هسته‌ای را خطرناک‌ترین و جدی‌ترین تهدید علیه امنیت جهانی توصیف کرد. دولت اوباما همچنین تاکنون به صورت نه چندان آشکار از دبیر کلی «امانو»ی ژاپنی حمایت کرده است. 

سران کاخ سفید بر این عقیده‌اند که آن‌ها باید تمام تلاش‌های خود را انجام دهند تا «امانو» و یا یک کاندیدای مناسب دیگر، به عنوان دبیر کل جدید آژانس انتخاب شود. مقامات آمریکایی همچنین بر این باورند که در غیر این صورت، فردی شبیه البرادعی بر سر کار خواهد آمد که چهار سال آینده را صرف انتقاد از سیاست آمریکا و حمایت از نقض‌کنندگان NPT خواهد کرد! 

* دارث ویدر: ضد قهرمان اصلی و شخصیت منفی سه‌گانه جنگ ستارگان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین