کد خبر: ۸۷۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۶
همزمان با انتشار جزئیات طرح کنگره آمریکا برای تحریم بنزین اعلام شد؛

برنامه ایران برای خودکفایی بنزین در 48 ساعت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که جزئیات طرح مورد بررسی تحریم بنزین ایران در کنگره آمریکا توسط رویترز منتشر شد، مسوولان وزارت نفت ایران اعلام کردند طرح افزایش تولید بنزین طی 48 ساعت را بررسی می‌کنند. 

بر اساس این طرح تولید بنزین کشورمان از رقم 45 میلیون لیتر فعلی به بیش از 65 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. هدف از اجرای این طرح تامین تمام نیاز کشور به بنزین در «شرایط خاص » اعلام شده است. 

طبق پیش بینی به‌عمل آمده در طرح مقامات ایرانی، از طریق تبدیل ظرفیت تولید گازوئیل و نفت سفید به تولید بنزین همچنین تبدیل اتانول و متانول که مشتقات محصولات پتروشیمی است به بنزین، امکان افزایش تولید بنزین از 45 میلیون لیتر فعلی به بیش از 65 میلیون لیتر فراهم می‌شود که البته به گفته مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش اگرچه امکان افزایش تولید بنزین وجود دارد اما ممکن است در تولیدات جدید کیفیت تا حدودی افت کند. 

همچنین به عقیده برخی کارشناسان نفتی از آنجا که هزینه تولید بنزین در پالایشگاه‌های ایران بالاست و علاوه بر هزینه هر بشکه نفت خام، برای هر لیتر تولید بنزین باید 45 تا 50 تومان هزینه تولید پالایشگاهی در نظر بگیریم و به ازای تولید هر لیتر بنزین در شرایط هر بشکه نفت خام 50 دلار 370 تومان هزینه تولید برآورد می‌شود، در نتیجه از نظر اقتصادی برخی کارشناسان طرح‌های افزایش تولید بنزین در شرایط فعلی پالایشگاه‌های قدیمی را مقرون به صرفه ارزیابی نمی‌کنند زیرا در شرایط عادی که در هشت ماه گذشته و بعد از کاهش قیمت نفت، بهای جهانی بنزین 240 تا 400 تومان بوده، واردات بنزین با کیفیت بهتر و قیمت پایین تر قابل توجیه است، اما «شرایط خاص» الزامات متفاوتی دارد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۵
0
0
سي سال فرصت داشته ايم تا وضعيت انرژي و بنزين را مديريت نماييم. سال به سال بدتر شده است.مردم شعور اين را دارند كه قضاوت نمايند. بفرما . 48 ساعت از الان شروع شد ببينيم چكاره اي اقاي مسئول
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین