کد خبر: ۸۷۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۶

ورود ژاپن به ماجرای ركسانا صابری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت ژاپن وارد ماجرای رکسانا صابری شد. پیش از سفر دو روزه وزیر خارجه ژاپن به تهران،خبرگزاری آلمان گزارش داده بود که «هیروفومی ناکاسونه» قرار است در دیدار با مقامات ایرانی مساله رکسانا صابری خبرنگاری که به جرم جاسوسی برای آمریکا به 8 سال زندان محکوم شده را مطرح کند.

به گفته محافل دیپلماتیک ژاپنی در تهران، از آنجا که مادر رکسانا تابعیت ژاپنی دارد، احتمالا وزیر خارجه ‌ژاپن خواهد کوشید در این مساله میانجیگری کند تا مقام‌‌های ایران را برای یک حکم دادگاه تجدیدنظر قانع سازد.

وزیر خارجه ‌ژاپن عصر دیروز در کنفرانس خبری مشترک با منوچهر متکی همتای ایرانی‌اش، در مورد رسیدگی به موضوع رکسانا صابری گفت: «ما مطلع شدیم پرونده وی در مرحله قضایی است و چون مادرش ژاپنی است، دولت ژاپن از نظر مسائل بشردوستانه این موضوع را پیگیری کرده است».
 
وزیر امور خارجه کشورمان درباره رکسانا صابری و اینکه مادر وی ژاپنی است نیز گفت: «رکسانا صابری مانند هر ایرانی دیگری که مقررات را نقض کند مورد پیگیری قرار می‌گیرد و هم‌اکنون به دستگاه قضایی درخواست تجدیدنظر برایشان ارائه شده و این تجدیدنظر بر اساس عدالت و رأفت انسانی اعمال می‌شود».
 
به گزارش ایسنا، پس از پاسخ متکی به ناکاسونه در مورد موضوع رکسانا صابری، وزیر خارجه ژاپن از مسوولان برنامه خواست تا هرگونه پرسش خبرنگاران را منتفی و اتمام نشست خبری را اعلام کنند. 

طرح موضوع پرونده هسته‌ای از سوی وزیر خارجه ژاپن هم با واکنش متکی روبه‌رو شد. وزیر خارجه‌ژاپن با اشاره به نگرانی جامعه‌بین‌الملل درباره مساله هسته‌ای ایران گفت: «ژاپن معتقد است باید بر اساس قطعنامه‌های صادره این مساله حل‌و‌فصل شود».

ناکاسونه با اشاره به دیدارها و گفت‌وگوهای خود با منوچهر متکی درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل اظهار کرد: «ژاپن به تاریخ طولانی و فرهنگ ایران احترام می‌گذارد و همواره در زمینه پیشرفت ایران همکاری داشته است. ژاپن این اراده را دارد که در زمینه توسعه ‌همه ‌جانبه ‌ایران همکاری کند اما ما معتقدیم برای توسعه روابط دو کشور، بهبود محیط بین‌المللی نیز لازم است».

به گفته ناکاسونه، در این دیدار مسائل مربوط به جامعه بین‌المللی درباره پرونده هسته‌ای ایران و نگاه جامعه بین‌الملل به عنوان یک دوست به متکی ارائه شده است. وی ادامه داد: «ژاپن درباره مساله هسته‌ای ایران، نگرانی جامعه بین‌الملل را دارد و معتقد است باید بر اساس قطعنامه‌های صادره این مساله حل‌و‌فصل شود و برای پیشرفت مذاکره بین ایران و 1+5 اقدامات مشترکی صورت گیرد».

وزیر خارجه ژاپن بحث بر سر سیاست خارجی دولت اوباما و تلاش برای گفت‌وگو با ایران را نیز از دیگر محورهای مذاکره خود با وزیر امور خارجه کشورمان عنوان و خاطر نشان کرد: «دولت اوباما سیاست گفت‌وگو با ایران را به‌طور جدی دنبال می‌کند و باید گام مثبتی بدون از دست دادن فرصت برداشته شود.ناکاسونه، ایران را یک قدرت منطقه‌ای توصیف کرد که باید برای برقراری ثبات در منطقه، وظایف و نقش سازنده خود را ایفا کند و ژاپن به این مساله امیدوار است».

وی افزود: لایران و ژاپن امیدوارند بتوانند برای بازسازی افغانستان، کمک به پناهندگان و مبارزه با مواد مخدر همکاری داشته باشند.نقش ایران برای برقراری ثبات در افغانستان بسیار مهم و بزرگ است و امیدواریم همکاری ایران و جامعه بین‌الملل در این‌باره هرچه بیشتر انجام شود».
 
متکی در پاسخ به اظهارات همتای ژاپنی‌اش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اینکه باید بر اساس قطعنامه‌های صادره حل‌و‌‌فصل شود،گفت: «ژاپن سال‌های قابل توجهی را برای اعتمادسازی در تولید انرژی هسته‌ای صرف کرد و ما نیز این تلاش را داریم انجام می‌دهیم».

وی ادامه داد: «هرگز در طول این سال‌ها از ژاپن خواسته نشد که فعالیت‌هایش را تعلیق یا فریز کند.متکی تاکید کرد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران قانونی است و طبیعی است که همان نگاهی که نسبت به ژاپن وجود داشته، باید نسبت به سایر کشورها که در این زمینه فعالیت می‌کنند نیز وجود داشته باشد».

متکی با تشکر از وزیر خارجه ژاپن برای پذیرش دعوت سفر به تهران، گفت‌وگوهای دوطرف را در زمینه روابط و همکاری‌های دوجانبه عنوان و خاطرنشان کرد: «در این دیدار بر ضرورت تداوم مشورت‌های سیاسی دو کشور در سطوح مختلف تاکید کردیم، ضمن اینکه در زمینه روابط تجاری، حجم تجارت دو کشور از چند میلیارد دلار سال‌های قبل به مرز 20 میلیارد دلار در سال‌های اخیر رسیده است».

وی اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران خوشحال است که با تامین بخشی از انرژی مورد نیاز ژاپن در فعالیت‌های اقتصادی این کشور سهیم است. متکی در ادامه با اشاره به هشتادمین سال آغاز روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور، بر همه‌جانبه بودن این روابط در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تبادل نظر در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نیز تاکید کرد».

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: «سفارتخانه‌های دو کشور برنامه‌های مختلفی را در سال جاری برای این مساله در نظر گرفته‌اند که به مرور اطلاع‌رسانی می‌شود.به گفته متکی، ایران و ژاپن دو کشور مهم در دو کرانه آسیا هستند که در سیاست خارجی یکدیگر از اهمیت بالایی برخور دارند».
 
وی مرور مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو طرف عنوان و اظهار کرد: «دو طرف نسبت به بحرانی که در افغانستان و منطقه وجود دارد و نیز رشد افراط‌گرایی اشتراک نظر داشتیم و بر ضرورت تمرکز تلاش‌ها برای حل بحران افغانستان تاکید کردیم».

متکی ادامه داد: «در این چارچوب، ایران و ژاپن همکاری در حوزه‌های بشردوستانه را نیز مورد بررسی و توافق کلی قرار دادند تا همکاری مشترک در موضوعات مواد مخدر، کنترل مرزها، مشکل پناهندگان در ایران و برخی پروژه‌های افغانستان داشته باشد».

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان موضوع دیگر مورد بحث بین دو طرف را رویکردهای دولت جدید آمریکا در سیاست خارجی و مسائل منطقه‌ای عنوان کرد و گفت که در این گفت‌وگوها نگاه مشترکی وجود داشته که اگر تغییرات مطرح شده جنبه عملی به خود بگیرد می‌تواند تصویری عملی از این سیاست‌ها را ترسیم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین