کد خبر: ۸۸۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۶
مهاجران افغاني قصد بازگشت ندارند!

يک دهم جمعيت استان كرمان، مهاجران افغان هستند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در سه دهه‌ گذشته جمعیت زیادی از مردم کشور افغانستان به دلایل مختلفی از جمله مشکلات سیاسی، جنگ‌های داخلی و جنگ‌افروزی‌های طالبان به کشور ایران مهاجرت کرده‌اند. 

در این میان استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یکی از مناطقی است که جمعیت فراوانی از این مهاجران را در خود جای داده است. پس از آرامش نسبی در این کشور در چند سال گذشته نیز حضور اتباع افغانی در استان کرمان همچنان ادامه داشته است و یکی از چالش‌های این استان محسوب می‌شود.

در این حال بسیاری از مهاجران افغانی هم که از استان کرمان به کشورشان باز می‌گردند مجددا به صورت قاچاقی و از طریق مرزهای شرقی کشور به این استان باز می‌گردند.

به گزارش خبرنگار آفتاب در كرمان، معاون اجتماعی فرمانده‌ انتظامی استان کرمان در همین مورد اظهار داشت: «در حال حاضر250 هزار نفر از تبعه‌ افغانستان به صورت مجاز و غیرمجاز در استان کرمان زندگی می‌کنند که این رقم معادل 10 درصد جمعیت کل این استان می‌باشد و این در حالی است که 150 هزار نفر از این افراد در استان کرمان شاغل هستند که در صورت بازگشت به کشور خودشان طی 2 تا 4 سال آینده شاهد کاهش چشمگیر اثرات بیکاری در این استان خواهیم بود».

علی‌رضا پریور  با اشاره به استفاده‌ این جمعیت از یارانه‌های دولتی به بحث یارانه‌ نان اشاره کرد و گفت: «روزانه 100 میلیون تومان و سالانه 40 مییارد تومان صرف یارانه‌ نان برای افاغنه می‌شود و این در حالی است که این جمعیت مالیات نمی‌دهند و این یکی ‌از مشکلات اقتصادی در استان ماست در عین حال درآمد آن‌ها از کار در کرمان به هیچ عنوان در کرمان سرمایه‌گذاری نشده و با تبدیل آن به پول‌های دیگر به افغانستان ارسال می‌گردد».

جانشین فرمانده‌ انتظامی استان کرمان نیز در کنار مشکلات اقتصادی این مهاجرت گسترده به مشکلات بهداشتی تداوم این وضعیت نیز اشاره کرد و گفت: «تعداد زیادی از مهاجران افغانی مبتلا به بیماری سل هستند و اثرات این بیماری در دراز مدت و در یک زمان 15 ساله می‌تواند شهروندان کرمانی را تهدید کند. ضمن این‌که رفت و آمدهای مکرر این افراد به افغانستان و کرمان می‌تواند منشا بیماری‌های مختلفی باشد».

سرهنگ چناریان به بحث‌های امنیتی مهاجرت افاغنه کرمان اشاره کرد و گفت: «بیش از 32 درصد جرایم روی ‌داده در استان کرمان توسط این مهاجران صورت می‌گیرد و علاوه بر ‌آن در 62 درصد جرایم روی ‌داده نیز به نوعی دخیل هستند و قاعدتا با خروج افاغنه از استان کرمان میزان جرم در استان کاهش پیدا می‌کند».

وی با اشاره به نگاه عاطفی، احساسی و مذهبی برخی از مردم به این موضوع گفت: «باید به این موضوع به صورت عمیق و منطقی نگاه کرد و رسانه‌ها وظیفه دارند در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند و مسئولان نیز در مورد تبعات مختلف حضور افاغنه اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند».

او در ادامه تصریح کرد: «برخی از مردم و فعالان اقتصادی نیز برای کم‌ترشدن هزینه‌های خود اقدام به کارگیری گسترده‌ مهاجرین افغانی می‌کنند بدون آن‌که تبعات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی اقدام خود را لحاظ کنند و چنین رفتارهایی بایستی در جامعه تصحیح شود».

سرهنگ چناریان با اشاره به این‌که شرایط اقلیمی استان کرمان به گونه‌ای است که در مقاطع مختلف نیاز به کارگران فصلی به وجود می‌آید اظهار داشت: «مسئولان ذیربط می‌توانند با سامان‌دهی نیروی کار ایرانی شرایط مساوی برای کار همیشگی آن‌ها را به وجود آورند و از به کارگیری گسترده‌ مهاجرین افغانی در فصول مختلف سال جلوگیری شود».

وی در پایان مشارکت مردم و مسئولان و رسانه‌ها را برای پایان دادن به این مشکل اساسی استان کرمان خواستار شد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین