کد خبر: ۸۸۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۳

جزییاتی از طرح کروبی برای تقسیم درآمد نفت کشور بین مردم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر مسعود نیلی به تشریح شعار انتخاباتی مهدی کروبی مبنی بر «مردمی کردن درآمد نفت» پرداخته است.
 
شعار اقتصادی کروبی؛ نفت برای همه [+]

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، مسعود نیلی طی گفتگوی مفصلی که در صفحه نخست روزنامه اعتماد ملی سه شنبه منتشر شده است، ضمن اشاره اینکه "برنامه کروبی تقسیم 34 هزار میلیارد تومان سود میان ملت ایران" است، گفت: «این برنامه، تکمیل شده شعار 50 هزار تومانی وی در انتخابات قبلی است».
 
بر اساس طرح کروبی تفکیک درآمد دولت از پول نفت برنامه اصلی دولت کروبی خواهد بود. برنامه‌ای که ارمغان آن دولت کوچک، حکومت دموکراتیک و ملتی با حقوق شهروندی مشخص خواهد بود و مردم از این پس می‌توانند خودشان برای سهمشان از منابع نفتی به جای دولت تصمیم بگیرند.

نکات برجسته طرح کروبی در گفتگو با مشاور اقتصادی او مسعود نیلی به این شرح است:‌

 برنامه کروبی براساس طرح نیلی
1 دولت فعلی در یک لایحه تقدیمی به مجلس برای موضوع اصلاح نظام یارانه به‌طور مشخص موضع خود را شفاف کرده است. سایر نامزدهای رئیس‌جمهوری هم ضروری است موضع خود را مشخص و در غالب برنامه‌ای ارائه کنند. به همین دلیل قرار گرفتن طرح پیشنهادیم در برنامه اصلی یک نامزد انتخاباتی (آقای کروبی) و تاکید بر محوری بودنش باعث خشنودی و امیدواری است. 

چرخه معیوب اقتصادی
-2 چرخه معیوب داخلی تقریبا از زمان جنگ شروع و تشدید شد. در آن دوره با هدف حمایت از گروه‌های کم‌درآمد جامعه، محصولات خاص و مهم در سبد مصرف خانوار با قیمت پایین‌تری توسط دولت به مصرف‌کنندگان عرضه شد. تمام یارانه‌ها هم به درآمدهای نفتی منتهی می‌شدند. در پی این روش حمایتی، شاهد شکل‌گیری چرخه‌ای نامطلوب در اقتصاد می‌شویم. 

اصلاح نظام یارانه‌ و اقتصاد سیاسی
3 - آنچه در پیشنهاد بنده هست هم شامل اصلاح نظام یارانه‌ای می‌شود و هم دارای فواید اقتصاد سیاسی در تصحیح رابطه دولت و مردم در حوزه درآمدهای نفتی است. الان دولت به نمایندگی از مردم، به اداره منابع نفت می‌پردازد و درآمد آن عاید دولت و در بودجه هزینه می‌شود. اگر این منابع را به خود مردم برگردانیم به نحوی که کل جمعیت در آن ذی‌نفع مستقیم باشند در آن صورت بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی حل می‌شود. 

ضرورت برنامه اجتماعی جبرانی
4 - اصلاح نظام یارانه و به‌ویژه قیمت سوخت یک نقطه شروع از منظر اقتصادی است. اصلاح قیمت‌ها با افزایش قیمت سوخت همراه خواهد بود. چون این افزایش قیمت، آثار و تبعات اجتماعی گسترده دارد که همواره مانع اصلی اصلاح قیمت سوخت بوده است، به همین دلیل اصلاح قیمت‌ها باید با یک برنامه اجتماعی جبرانی همراه باشد.
 
تاسیس شرکت نفت جدید
5- بر اساس این طرح یک نهاد نفتی جدید مثل یک شرکت یا یک صندوق عمومی ایجاد و دولت با شرایط فعلی که نفت را به شرکت پالایش و بخش فرآورده‌های نفتی می‌فروشد، تمام نفت مورد نیاز داخل در حوزه صنایع پایین دستی را به نهاد جدید با مالکیت و سهامداری کل مردم ایران خواهد فروخت. در سوی دیگر، «بنزین»، «گاز» و «نفت گاز» به قیمت بین‌المللی به فروش می‌رسد. مابه‌التفاوت قیمت‌های بین‌المللی و قیمت‌های یارانه‌ای قبلی، سود شرکت جدید خواهد بود که میان سهامداران آن یعنی همه مردم تقسیم می‌شود. 

پیش‌بینی سود سال 88
6- پیشنهاد لایحه بودجه امسال می‌تواند ملاک ارزیابی باشد. پیش‌بینی شده بود که در سال جاری 340 هزار میلیارد ریال منابع از محل اصلاح یارانه‌های حامل‌های انرژی ایجاد شود. 85 هزار میلیارد ریال آن را برای مصرف در بودجه دیده شده بود و مابقی آن بنا بود به صورت نقدی به خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی داده شود. یعنی منابع جدید را به نسبت 15، 25 و 60 درصد به ترتیب برای بنگاه‌ها، دولت و خانوارها تقسیم شود. بنابراین این 340 هزار میلیارد ریال سود شرکت جدید به سهامداری تمام مردم است. این رقم هم از مابه‌التفاوت متوسط فروش سوخت به قیمت جهانی و قیمت‌های یارانه‌ای آن حاصل شده است. 

تغییر رابطه دولت و ملت
7- مهم‌تر تغییر ماهیت رابطه دولت با مردم است. به جای اینکه دولت به مردم پرداختی داشته باشد (حال چه به صورت یارانه‌های فعلی و چه با یارانه نقدی)، این مردم هستند که از منابع خود نقدا به دولت پول (مالیات) می‌دهند؛ به جای اینکه مردم حقوق‌بگیر دولت بشوند، دولت وام‌دار مردم خواهد بود. حتی اگر زمانی دولت نیاز به منابع پیدا کند و بخواهد از منابع این شرکت جدید استفاده کند باید مبلغ مورد نظرش را از این شرکت قرض بگیرد. به جای اینکه مردم حقوق‌بگیر دولت بشوند، دولت وام‌دار مردم خواهد بود. 

اثرات مثبت ارزی
8- اگر چنین نهادی ایجاد شود چون مردم متوجه می‌شوند با افزایش نرخ ارز به خاطر افت قیمت نفت، می‌توانند سود سهام بیشتری دریافت یا سودشان را در سطح قبل از کاهش قیمت نفت حفظ کنند از افزایش بیشتر نرخ ارز استقبال می‌کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین