کد خبر: ۸۸۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۲

پیش‌بینی یک کارشناس درباره ادامه رکود مسکن تا پایان سال

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس اقتصادی گفت: «تا پایان سال رونقی در بازار مسکن مشاهده نخواهد شد؛ مگر اینکه تغییرات بسیاری در سایر حوزه‌های اقتصادی ایجاد شده و وضع اقتصادی از رونق برخوردار شود و همچنین بخش سرمایه‌گذاری از طرف دولت حمایت شود».

سیداحمد لطفی‌زاده در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: «بخشی از رکود موجود در بازار مسکن به تورم به سایر کالاها مربوط می‌شود. وی افزود: تورم در سایر کالاها باعث کاهش توان خرید می‌شود و در نتیجه مردم محتاط شده و از صرف هزینه در بخش‌هایی که از ثبات آن مطمئن نیستند، خودداری می‌کنند». 

لطفی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر خرید و فروش مسکن به کندی انجام می‌شود، تصریح کرد: «در چنین شرایطی افرادی اقدام به خرید و فروش ملک می‌کنند که نیازمند پول هستند یا قصد ارتقای ملک خود را دارند». 

لطفی‌زاده با بیان اینکه در برخی کشورهای پیشرفته فقط 20 تا 30درصد قیمت مسکن توسط افراد پرداخت می‌شود، تصریح کرد: «این مساله در کشور ما برعکس است و افراد باید 80 تا 90درصد سرمایه خرید خانه را داشته باشند و بقیه را وام دریافت کنند، بنابراین می‌توان گفت بانک‌ها هم در بروز رکود بازار مسکن نقش داشتند». 

لطفی زاده تصریح کرد: «رونق ساخت و ساز در گرو استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا است، بنابراین دولت می‌تواند با ایجاد تسهیلات، سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها کند تا روند ساخت و ساز با کیفیت و سرعت بیشتر انجام شود». 

وی گفت: «به نظر نمی‌رسد وضعیت نابه‌سامان اقتصاد جهانی طی مدت زمان کوتاه، متعادل شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که پس از پایان دوران رکود قیمت مسکن از جهش یا افت چشمگیری برخوردار می‌شود».
 
لطفی‌زاده همچنین با اشاره به طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: «واحدهای مسکونی این طرح بیشتر در استان‌ها و شهرستان‌ها و شهرهای اقماری اطراف در تهران احداث می‌شود؛ بنابراین این طرح تاثیر چندانی بر رونق بازار مسکن ندارد». 

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: «ممکن است به دلیل شرایط موجود سرمایه‌گذاران دست روی دست گذاشته و اقدام به سرمایه‌گذاری نکنند؛ اما روند ساخت و ساز در ایران هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۵
0
0
كليه عوامل همين نيست كه توضيح داده شده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین