کد خبر: ۸۸۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۹
در كنگره بزرگداشت شيخ كلينی:

هاشمی: مكتب اهل بيت (ع) بزرگ‌ترين سرمايه سياسی برای اداره بشريت است

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: رئيس مجلس خبرگان رهبری گفت: «عظيم‌ترين مخزن اسرار الهی و بزرگ‌ترين سرمايه اخلاقی، سياسی و اجتماعی كه مبنای اداره بشريت است را در مكتب اهل بيت داريم و به واقع چيزی غنی‌تر از اين مكتب در عالم نمی‌شناسم». 

آيت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در كنگره بين‌المللی بزرگداشت ثقت الاسلام كلينی اظهار داشت: «با مجموعه مطالعات و بررسيهای كه در عمرم انجام دادم بدين نتيجه رسيدم كه عظيم‌ترين مخزن اسرار الهی و بزرگ‌ترين سرمايه اخلاقی، سياسی و اجتماعی كه مبنای اداره بشريت است را در مكتب اهل بيت داريم و به واقع چيزی غنی‌تر از اين مكتب در عالم نمی‌شناسم».
 
وی افزود: «در اين دويست و پنجاه سال فاصله ميان زمان پيغمبر(ص) تا زمان غيبت امام عصر (عج) ائمه اهل بيت(س) با بهره‌گيری از دانش لدنی و الهام و ارتباط و مطمئن با منابع دانش و آشنايی كامل با قرآن، منابع دانش آن زمان بوده‌اند اگر چه نتوانسته‌اند با توجه به اشكالات سياسی كه وجود داشت پايه‌گذاری دينی و ابدی و جهانی را عملياتی كنند اما با مجاهدت و كوشش فراوان اين معارف ارزشمند را به ثبت رسانده‌اند».
 
رئيس مجلس خبرگان رهبری ثبت معارف در جزوه‌ها و متون را اصلی‌ترين سرمايه مطلب اهل بيت(س) عنوان كرد و افزود: «اگر چه تمامی اين جزوه‌ها به دست ما نرسيده اما اين مقدار نيز اقيانوس بی‌كرانه‌‌ای است كه در كنار تفاسير ارزشمند قرآن كه با بهره‌گيری از علوم لدنی ائمه صورت گرفته ومی‌تواند مبنای ارزشمند راه قرار گيرد».
 
رفسنجانی ادامه داد: «از دوره تبيين و تدوين كه در عصر حضور حضرت است بگذريم به عصر غيبت می‌رسيم كه اين مقصد نقطه سرنوشت‌ساز مكتب اهل بيت بوده‌اند و اگر خدايی ناكرده در آن غيبت صغری اين استفاده‌های ارزشمند از دانش و علوم لدنی صورت نمی‌گرفت مشخص نبود مكتب اهل بيت امروز چه سرنوشتی داشت.و اين مكتب را علما و انديشمندانی نظير كلينی به پيش برده‌اند و تا آنجا كه مقدورشان بود آن را حفظ كرده‌اند».
 
هاشمی رفسنجانی دو مكتب محدثان و فقها را دو مكتب مكمل يكديگر در زمان غيبت صغری نام برد و خاطر نشان كرد: «مكتب محدثان كه از پايه‌گذران آن علی‌بن ابراهيم قمی،شيخ كلينی و مرحوم صدوق بوده در مرحله محاسباتی در جايگاه بالاتری از مكتب فقها كه پايه‌گزاران آن را شيخ مفيد، سيد‌مرتضی و شيخ طوسی تشكيل می‌داده قرار داشته‌اند. اما هر دوی اين مكتب به عنوان مكمل يكديگر زمينه‌های توسعه دانش مبتنی بر حركت اهل بيت را رقم زده‌اند».
 
وی به ارزيابی نقش ری و سابقه تاريخی آن پرداخت و گفت: «ری يكی از قديمی‌ترين شهرهای دنيا است و سابقه آن آنقدر هست كه برخی اين شهر را به فرزندان آدم و نوح نسبت می‌دهند و موقعيت جغرافيايی اين شهر نيز يكی از بهترين نقاط جهان است، پيوستگی با سلسله جبال البرز، دشت حاصل‌خيز و هوايی آن به واسطه عبور تونل باد منجيل و قرار‌گيری آن در مركزيت ايران همه از نقاط برجسته اين شهر به شمار می‌رود و البته ری پس از ظهور اسلام نقطه مركزی حركت مسلمانان به طرف شرق بوده و تا قرنها دروازه شهر به شمار می‌رفته است». 

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بر ضرورت احيای محل زندگی خاندان كلينی تاكيد كرد و افزود: «در طول تاريخ، اين شهر مورد توجه ويژه حكومت‌هايی نظير بنی‌اميه و بنی‌عباس قرار داشته و در زمان حكومت حضرت علی(ع) اين ديار يكی از امن‌ترين و آرام‌ترين نقاط منطقه بوده است البته در مقطعی خوارج پس از شكست به ری گريخته‌اند و همواره اين مقطع فراز و نشيب‌های بسياری داشته كه گاهی نيرومند و پر توان به پيش می‌رفته و گاهی البته در فشار بوده است». 

هاشمی رفسنجانی مردم ری را يكی از حاميان با ارزش علويان دانست و گفت: «ميزبانی اين منطقه از عالمان و انديشمندان و آگاهان نشان از عمق جايگاه ری در تاريخ ايران و اسلام دارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین