کد خبر: ۸۸۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۶

پيام مقام معظّم رهبری به کنگره بين‌المللی بزرگداشت ثقه‌الاسلام کلينی (ره)

شخصيّت شيخ کلينی رحمه‌الله عليه شخصيّت علمی بارز و برجسته‌ای است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقام ‌معظّم رهبری به كنگره بين‌المللی بزرگداشت ثقه‌الاسلام كلينی (ره) كه هم‌اكنون در تالار شيخ صدوق آستان حضرت عبدالعظيم (ع) در حال برگزاری است‌، پيامی صادر كردند.

متن پيام رهبر معظم انقلاب به كنگره بين‌المللی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شيخ كلينی به شرح ذيل است.
 
بسم الله الرّحمن الرّحيم
اقدام جناب آقای ری شهری و مؤسّسه دارالحديث، در تجليل از شخصيت شيخ کلينی – رضوان الله تعالی عليه – و کتاب شريف کافی، شايسته سپاس و قدردانی است.
 
کتاب کافی، در دوره‌ای هزار و صد ساله، از وفات مرحوم کلينی در 329 هجری تا روزگار ما، بيش از هزار سال است که مرجعيّت علمی دارد و بين جوامع شيعه ، دست به دست می‌گردد و هرگز هيچ فقيه، متکلّم يا مفسّر شيعه، از آن، مستغنی نبوده است. با وجود اين و با وجود چاپ‌های متعدّدی که از اين کتاب، انجام گرفته، تاکنون، حقّ آن ادا نشده بود و به نظر اين جانب، چاپ عرضه شده به مناسبت اين کنگره، به خاطر تصحيح فنّی بسيار خوب، مراجعه دقيق به نسخه‌های اصلی، ذکر گسترده نسخه بدل‌ها، جدا کردن اَسانيد از متن روايات و مزايای ديگر ، اثر برجسته و ارزشمندی است که با سليقه به کار رفته در آن، اِن شاء‌الله يادگاری ماندگار خواهد بود.
 
شخصيّت شيخ کلينی رحمه‌الله عليه نيز شخصيّت علمی بارز و برجسته‌ای است. او در هر دو حوزه ری و بغداد، سال‌های زيادی را به علم آموزی و اخذ حديث از محضر اساتيد و مشايخی که شمار آنها بيش از پنجاه تن است، سپری کرد و از ديگر سو‌، به تربيت گروه بزرگی از طالبان علم و معارف مکتب اهل بيت عليهم‌السّلام پرداخت که خود، گواهی بر برجستگی‌های علميِ شيخ کلينی‌اند.
 
کلينی، تنها يک محدّث نبود. بررسی کتاب کافی، از جهت چگونگی تبويب و تقديم و تأخير ابواب آن و عناوين انتخابی آنها (نظير: کتاب العقل و الجهل، کتاب الحجة، کتاب التوحيد و …) نشان می‌دهد که کلينی، علاوه بر آن که محدّثی بزرگ است، متکلّمی چيره دست نيز هست و محتوا و روش و عناوينِ به کار گرفته شده توسّط وی ، ناظر به مسائل کلاميِ رايج در روزگار اوست. ضمناً مقدّمه شيخ بر کافی، مقدمه درخشانی است که نشان می‌دهد اين مرد، چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهيم کلامی و … داشته است.
 
عصر کلينی نيز روزگار حسّاس و دشواری است. ولادت او، در حوالی سال 260 هجری اتّفاق افتاده است که سال وفات امام عسکری عليه السّلام و آغاز غيبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او (يعنی 329 هجری) ، در می يابيم که حيات وی، کاملاً منطبق بر دوره غيبت صُغراست که از پيچيده‌ترين و حسّاس ترين بُرهه‌ها در تاريخ تشيّع است و شيخ کلينی ، تقريباً بيست سال پايانی عمر خويش را، در بغداد به سرآورد که محلّ سکونت نُوّاب اربعه و وکلای ناحيه مقدّسه بود و اين ويژگی‌ها در حيات کلينی، برای کسانی که می‌خواهند درباره حرکت علمی شيعه به تحقيق بپردازند ، در خورِ توجّه است.
 
به هر حال، به نظر اين جانب، تجليل از کلينی، تجليل از علم، تجليل از دين و تجليل از تشيّع است. کافی نيز اثر ارزشمندی است و در مورد اين کتاب شريف و مؤلف بزرگوارش، هر چه تجليل و هر اندازه کار علمی انجام بشود، جا دارد. 

اين جانب، به سهم خود، از جناب آقای ری‌شهری و بقيه دست اندرکارانی که در برگزاری اين کنگره و به بار نشستنِ محصولات علمی آن دخيل بوده اند و هستند، تشکّر می‌کنم و برای همگی آنان آرزوی موفّقيّت دارم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین