کد خبر: ۸۸۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶

فائزه هاشمی: وضعیت زنان ایرانی از عراق و افغانستان هم عقب‌تر است [+ویدئو]

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ فائزه‌هاشمی نماینده سابق مجلس كه در برنامه صبحگاهی شبكه دوم سیما به‌عنوان رئیس فدراسیون ورزش زنان شركت كرده بود، گفت: «همیشه سعی می‌کنم از کلیشه‌ها فرار کنم، نمی‌خواهم تابع کلیشه‌ها باشم، متاسفانه بعد از انقلاب ما یکسری رفتارها برای خانم‌ها ارزش شد، رنگ مشکی ارزش شد، چادر مشکی، مانتو مشکی، مقنعه مشکی، روسری مشکی و رنگ‌های تیره و مرده ارزش شد. این ارزش‌ها خوب نبود از هر لحاظ بهداشتی، پزشکی و روانشناسی، عمل مثبتی نیست حتی رنگ مشکی از نظر اسلامی کراهت دارد، یکسری سنت‌هایی باب شده که البته در حال حاضر خیلی متفاوت شده است». 

فائزه هاشمی: امیدوارم فرهنگ مردسالاری در همه خانواده‌ها عوض شود [ویدئو]
فائزه هاشمی: چرا زنان باید سیاه بپوشند؟ [+]

                                                                 +

                                                               
                                                                 +
                                                                   

هاشمی گفت: «در حال حاضر فشاری برای لباس مشکی وجود ندارد ولی شاهد هستیم که اکثر دختران جوان مانتوی مشکی می‌پوشند، کسی هم به آنها نمی‌گوید که چه بپوشید، دخترها از روی شیکی و اینکه رنگ مشکی آدم را لاغر و خوش‌تیپ می‌کند، مشکی می‌پوشند. در حال حاضر زنان ما وارد عرصه‌های دانشگاهی شده‌اند، نزدیک به 70 درصد دانشجویان ما زنان هستند و مدارک عالیه را کسب کرده‌اند، از تجربه بسیار بالای اجرایی هم برخوردار هستند، ولی متاسفانه سقف‌های شیشه‌ای که وجود دارد و سیاست‌های غلطی که گاهی اعمال می‌شود باعث می‌شود که نتوانند از یک حدی بالاتر بروند».

وی ادامه داد: «در افغانستان و عراق 3 الی 4 وزیر زن دارند و حدود 25درصد نماینده مجلس زن دارند ولی تعداد نمایندگان زن مجلس ما حدود 3درصد است هرچه هم جلو می‌رویم، وضعیت بدتر می‌شود. وقتی ما زن وزیر داشته باشیم و نماینده مجلس به تعداد کافی داشته باشیم آن وقت معاون وزیر، سفیر، رئیس دانشگاه و حتی عضو شوراهای عالی هم داریم. این عملکردها باعث می‌شود نگاه زنانه وارد تصمیم‌گیری‌ها شود و موجب می‌شود که به مشکلات زنان با نگاه زنانه پرداخت شود. مردها یا مشکلات زنان را نمی‌دانند یا اعتقادی به مشکلات زنان ندارند یا فرهنگ مردسالاری هنوز به شدت در جامعه ما و تمام دنیا وجود دارد حتی کشورهای غربی و توسعه‌یافته هم این مشکل را دارند».

هاشمی در ادامه افزود: «تا چه زمانی می‌خواهیم فقط آمار بدهیم که 70 درصد دانشجویان ما دختر هستند، خب بعد از آن چه می‌شود، اینها کار نمی‌خواهند، نمی‌خواهند رشد کنند، دوست ندارند در مدیریت‌ها حضور داشته باشند. وقتی ما انگیزه حضور را از آنان بگیریم، باعث دلسردی، سرخوردگی و برگشت زنان می‌شود. دنیا الان افتخار می‌کند به پیشرفت زنان ایرانی، هر شخصی می‌آید و می‌بیند، تعجب می‌کند، ولی ما در کشور خودمان حاضر نیستیم در سیستم از این توان استفاده کنیم».

فائزه ‌هاشمی گفت: «متاسفانه در سال‌های اخیر سیاست‌ها به سمتی می‌رود که زنان را بیشتر خانه‌نشین کنند، طرح‌هایی که اخیرا در مجلس تصویب شده است را ببینید، مثلا در مورد ازدواج مجدد شوهر این اتفاق افتاده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
3
چرا خانم هاشمی کنار گذاشتن رنگ مشکی را از خود شروع نمیکند. چرا چادر مشکی به سر کرده است. بنده در چند جا خوانده ام که رنگ مشکی در اسلام کراهت دارد . پس چرا دولتمردان زنان را تشویق به استفاده از این رنگ میکنند. چرا ماموران ارشاد با زنانی که مانتوهایی با رنگهای شاد پوشیده اند برخورد میکنند؟ چرا کسی به این سوالها پاسخ نمی دهد؟ و چرا....؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
3
0
احتمالا ایشان اصلا عراق و افغانستان نرفته و الا نمی گفت :
وضعیت زنان ایرانی از عراق و افغانستان هم عقب‌تر است
ایشان به زنان ما اهانت میکند و آنها را از زنان افغانی هم عقب تر میداند !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
3
واقعا راست میگوید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین