کد خبر: ۸۸۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۳

انتقاد شدید ایران از عدم اجرای NPT توسط قدرتهای هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیات جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس 2010 بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (NPT) با ارائه بیانیه‌ای، ضمن تشریح مواضع کشورمان در خصوص خلع سلاح هسته‌ای، از عدم اجرای تعهدات کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای طبق معاهده NPT طی چهل سال گذشته به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، در این نشست هیأت کشورمان با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلاح‌های هسته‌ای و خطر جدی این سلاح‌ها و ضرورت امحای آنها، بر ضرورت اجرای تعهدات خلع سلاحی کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد.

هیات کشورمان همچنین با مرور تحولات بین‌المللی پس از سال 2000، نقض‌های مکرر معاهده توسط کشورهای هسته‌ای را عقب‌گرد جدی نسبت به معاهده و ناامید کننده خواند و با اشاره به مواردی همچون توسعه انواع تسلیحات جدید هسته‌ای، تهدید کشورهای غیرهسته‌ای به استفاده از تسلیحات این، تولید دهها تن پلوتونیوم و اورانیوم با غنای بالا برای سلاح‌های هسته‌ای و عدم شفافیت کشورهای هسته‌ای در برنامه‌های مخفیانه توسعه چنین سلاح‌هایی، خواستار توجه فوری کنفرانس بازنگری به نگرانی‌های ناشی از توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط کشورهای دارنده تسلیحات مذکور و تصمیم گیری برای ممنوعیت توسعه و تولید تسلیحات هسته‌ای جدید شد.

در ادامه این بیانیه با اشاره به وعده‌های اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر کاهش 80 درصدی زرادخانه هسته‌ای این کشور آمده است: جامعه بین المللی انتظار دارد چنین بیاناتی در عمل و به طور شفاف محقق شود، ضمن آنکه کاهش سلاح‌های هسته‌ای هیچگاه به معنای جایگزین نمودن آن با تعهد اصلی این کشور به امحای کامل تسلیحات هسته‌ای‌اش نمی‌باشد.

هیات کشورمان همچنین خواستار ایجاد یک کمیته ویژه در کنفرانس خلع سلاح برای تدوین یک کنوانسیون تسلیحات هسته‌ای با هدف انهدام و همچنین ممنوعیت تحقیق، تملک، تولید، توسعه و استفاده از تسلیحات هست‌یی گردید.

هیات جمهوری اسلامی ایران در پایان با برشمردن محدودیت‌های موجود برای رسیدن به جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای شامل فقدان اراده سیاسی از سوی کشورهای هسته‌ای، نبود ساز و کار راستی آزمائی برای اثبات صحت گفته‌های این کشورها در زمینه کاهش تسلیحات هسته‌ای و تفسیر نادرست آنها از ماده ششم معاهده درباره زمان بندی امحای سلاح‌های هسته‌ای، اظهار داشت: تنها راه برای از بین بردن بن بست موجود در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، تعیین یک ضرب الاجل مشخص برای اجرای ماده 6 ان.پی.تی می‌باشد در غیر این صورت چاره‌یی جز درخواست برای اصلاح ماده مذکور و درج زمان بندی به منظور امحای سلاح‌های هسته‌ای باقی نخواهد ماند.

لازم به توضیح است که سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری 2010 ان پی تی از روز دوشنبه گذشته در نیویورک و با حضور هیات‌هائی از تمامی کشورهای عضو معاهده آغاز به کار کرد. از کشورمان نیز هیاتی به سرپرستی سید محمد علی حسینی، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در این اجلاس شرکت کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین