کد خبر: ۸۸۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۲

قشقاوی: ضرب‌الاجلی از آمریکایی‌ها دریافت نکرده‌ایم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذارد و با تمام قدرت از حاکمیت ملی و تقویت دولت آن حمایت می‌کند، گفت: «انتظار داریم مقامات عراقی با حساسیت بیشتری به امنیت مرزها به ‌ویژه تحرکات گروهک‌های تروریستی توجه کنند».

حسن قشقاوی در نشست خبری افزود: «این انتظار طبیعی است که پس از سقوط رژیم صدام، مرزهای 1300 کیلومتری دو کشور امن باشد».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت خارجه عراق، سفیر ایران در بغداد را درخصوص حملات توپخانه‌ای ایران به شمال عراق احضار کرده است ، گفت : «در بحث‌های دیپلماتیک گفتگو با سفرای دو کشور همواره در فضایی دوستانه و صمیمی صورت می‌گیرد و این امری طبیعی است که همیشه بوده، هست و خواهد بود».

قشقاوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ادعای مقامات نظامی امریکا درباره مداخله ایران در امور داخلی عراق گفت: «واقعیت این است که مقامات آمریکایی از آنجا که به اهداف خود در اشغال عراق نرسیده‌اند، چاره‌ای جز فرافکنی ندارند».

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در پی برقراری صلح، ثبات و امنیت در عراق است، افزود : «دلیل این امر هم این است که ما با عراق مرز مشترک داریم، امکان صدور خدمات فنی-مهندسی برای ما مهیا است، زائران ایرانی به عراق سفر می‌کنند و در مجموع، الفبای همه اینها برقراری امنیت است».

قشقاوی ایران را در خط مقدم دوستداران عراق و حامیان حفظ ثبات، صلح و توسعه اقتصادی و سیاسی این کشور اعلام کرد.

پیگیری برخورد نامناسب با زائران ایرانی هستم
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری با خبرنگاران گفت: «وظیفه نخست و مهم همه وزارت‌خانه‌های دنیا حمایت از حقوق اتباع است».

حسن قشقاوی افزود: «وظیفه خود می‌دانیم که اگر مشکلی برای اتباع ایرانی به ویژه زوار پیش بیاید آن را مورد اهتمام جدی قرار دهیم».

وی از پیگیری معاونت کنسولی و اداره کل ایرانیان وزارت خارجه در خصوص انگشت‌نگاری مأموران مرد سعودی از زائران زن ایرانی در فرودگاه جده خبر داد و گفت: «از سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری خود در جده خواسته ایم قرائن واقعی را به طور مستند به ما اعلام کنند تا اقدام لازم صورت گیرد».

قشقاوی در عین حال افزود: «طبق شریعت اسلامی در عربستان هم مردان مجاز نیستند دست زنان نامحرم را لمس کنند و در این کشور هم حساسیت به این موضوع کمتر از ما نیست».

خبرنگاری پرسید: «گفته می‌شود ماه اکتبر گفتگوهای ایران و آمریکا آغاز می‌شود، موضع وزارت خارجه در این باره چیست»؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ گفت: «این ادعای روزنامه صهیونیستی هاآرتض است و مطلب دقیق‌تری از منابع رسمی و سیاسی در این باره دریافت نشده است».

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران گفت: «سفر آقای فراتینی از قبل هم مطرح بود و پس از هماهنگی‌هایی که در خصوص جزئیات و برنامه سفر ازطریق کانال‌های دیپلماتیک دو کشور صورت می‌گیرد این سفر می‌تواند انجام شود».

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص طرح پنهانی رژیم صهیونیستی برای توسعه بیت‌المقدس گفت: «نقطه اوج تفکر نژادپرستی در افراط گرایان حاکم بر رژیم صهیونیستی کاملاً روشن است و این در تمهیدات و اقدامات آنها در تخریب اماکن مسلمانان و مسیحیان که به عنوان یهودی‌سازی صورت می‌گیرد به وضوح دیده می‌شود».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه گفته می شود وزارت امورخارجه، با سفر تیم پیروزی تهران به آمریکا برای بازی دوستانه با آن کشور مخالفت کرده است، گفت: «درباره این سفر مطلب خاصی دریافت نکرده‌ام اما این گونه سفرها در کمیته‌ای که وزارت خارجه یکی از اعضای آن است مطرح می‌شود».

قشقاوی به خبرنگاری که پرسید گفته می‌شود آمریکا با ارسال نامه‌ای به ایران مدت سه ماهه برای پاسخ به آن تعیین کرده است، گفت: «چنین نامه و زمانبندی‌ای وجود ندارد و اساساً این موضوع تکذیب می‌شود». [+]

وی درباره گمانه زنی برخی نشریات خارجی درخصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: «حسن انتخابات به این است که در داخل و خارج گمانه‌زنی‌هایی مطرح شود».

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه عرصه آزاد است و هر کدام از رسانه ها می‌توانند اعلام نظر کنند، گفت: «در داخل هم روزنامه‌ها به صورت آزاد و صریح، مواضع خود را اعلام می‌کنند و در منظر همگان درباره سیاست‌های داخلی، خارجی، اقتصادی و فرهنگی ابراز نظر می‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین