کد خبر: ۸۸۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
دبیرکل جمعیا ایثارگران می‌گوید اصول‌گرایان مجبور به حمایت از احمدی‌نژاد نشده‌اند

فدایی: انتظار تغییر در کابینه و روش‌های احمدی‌نژاد را داریم

تحلیل احمدی‌نژاد درباره احزاب را قبول داریم/ جریان افراطی در هر دو جناح وجود دارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: «مشی آقای احمدی‌نژاد تکیه بر یک ظرفیت خاصی نیست و می‌خواهد تمام ظرفیت‌های مردمی بتوانند به صورت آزادانه حمایت‌شان را اعلام کنند و فعال باشند».

حسین فدایی در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر ناهماهنگی‌ در بین حامیان دولت و ایجاد ستادهای موازی افزود: «این مشی و مرام در عرصه‌ تبلیغات و انتخابات مشی و مرام جدیدی است و ممکن است اشکالاتی نیز متوجه آن باشد، ولی در مجموع محاسن و مزایای آن بر اشکالات آن غلبه دارد و مطمئناً این حسن است که فردی توانسته ظرفیت‌های مختلف اجتماعی را به خود جلب کند؛ گرچه ممکن است این ظرفیت‌ها در سلایق، اختلافاتی را نیز با یکدیگر داشته باشند ولی همه بر روی حمایت از احمدی‌نژاد اتفاق نظر دارند».

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره حمایت طیفی از اصولگرایان از موسوی و یا رضایی خاطرنشان کرد: «ما مشاهده می‌کنیم که اکثریت قابل توجهی از اصولگرایان بر روی آقای احمدی‌نژاد به اجماع رسیده‌اند و معتقدیم کسانی که بر روی اصول انقلاب، امام و مقام معظم رهبری و راه شهداء پافشاری می‌کنند، جز جبهه‌ اصولگرایی هستند و در این انتخابات مشاهده می‌کنیم که اکثر کاندیداها نیز بر روی خط امام، رعایت ضوابط و مقرارت و هنجارهای انقلاب اسلامی، آرمان‌های انقلاب و رهنمودهای رهبری تاکید دارند و شاهد هنجارشکنی نیستیم و این دستاورد بزرگی برای اصولگرایان است».

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا با توجه به این تعریف موسوی را نیز اصولگرا می‌دانید؟ ‌گفت: «هرکس با سلیقه سیاسی خود روی اصول پذیرفته‌ شده انقلاب، ارزش‌های انقلاب و رهنمودهای امام و رهبری و تحقق قانون اساسی و اجرای عدالت‌ پافشاری و در برابر استکبار ایستادگی کند، جزو جریان اصولگراست و ما آن را اصولگرا می‌دانیم».

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر سوءاستفاده تبلیغاتی برخی از کاندیداها از نمادهای مذهبی گفت: «هرکس بخواهد از ارزش‌ها سوء استفاده کند و آن‌ها را لوث کند این کارش مورد قبول نیست و مردم این کار را نمی‌پسندند و فرقی نمی‌کند که این نامزد و طرفداران آن نامزد چه سلیقه‌ای داشته باشند».

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش در مورد گروه فتنه و هم‌چنین اظهارات برخی کاندیداها در مورد تاکید بر حفظ ارزش‌ها و اصول ‌گفت: «آن‌ها اعلام کردند موضعی که اتخاذ می‌کنند تکیه بر تبعیت از رهبری،‌ قانون اساسی، رهنمودهای امام و انقلاب دارد. جریان افراطی که اشاره شد تلاش می‌کند که نامزدها را تحت تاثیر خود قرار دهد ولی تاکنون موفق نشده نامزدها را تحت تاثیر خود قرار دهند و نامزدها بر روی ضوابط خود ایستادگی کرده‌اند».

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از طرح کمیته‌ صیانت از آراء گفت: «ما در واقع آن را ادامه تاکتیک‌های عناصر افراطی می‌دانیم و این مساله برای ما قابل قبول نیست و چنین ساختاری در قانون اساسی ما پیش‌بینی نشده است».

فدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات رضایی به عنوان یک کاندیدای اصولگرا و طرح بحران در کشور از سوی او ‌گفت: «جنس آن صحبت‌هایی که عناصر افراطی مطرح می‌کنند با صحبت‌های آقای رضایی یکسان نیست و ایشان مسائل اقتصادی را بیشتر مدنظر قرار داده‌اند. آن‌چه که من عرض کردم مربوط به یک کانون فتنه است و در ضمن طبیعی است که کسانی که نامزد می‌شوند اشکالاتی را به وضع موجود دارند که وارد این عرصه می‌شوند».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاخیر نظر جامعتین هم گفت: «جنس موضع‌گیری‌های جامعتین با گروه‌های سیاسی متفاوت بوده است و ما همیشه در آستانه انتخابات شاهد این موضوع بوده‌ایم و این بار اول نیست که جامعتین دیرتر از سایر گروه‌ها اعلام موضع می‌کند. فرصت تا انتخابات است و سعه‌صدر آقایان نیز زیاد است و آن‌ها موقعی که به جمع‌بندی برسند اعلام موضع می‌کنند. باید توجه داشت که نوع موضع‌گیری جامعتین با گروه‌های سیاسی متفاوت بوده و مثل گروه‌های سیاسی موضع‌گیری نکرده است. نوع موضع‌گیری آن‌ها از ویژگی خاصی برخوردار است و ما در دوره اول ریاست جمهوری نیز مشاهده کردیم که وقتی بحث آقای حبیبی، آقای بنی‌صدر و دیگر کاندیداها مطرح بود، این سوال مطرح شد که آیا جامعتین وارد عرصه‌ می‌شود یا نمی‌شود و از کسی حمایت می‌کند یا نمی‌کند؟ ‌آن‌ها پس از شور و مشورت طولانی به یک موضع‌گیری رسیدند».

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر طرح شرایط بحرانی از سوی برخی بزرگان از جمله رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: «با حفظ حرمت آقای هاشمی رفسنجانی و این‌که ایشان از پیشکسوتان انقلاب، یاران انقلاب و همراهان رهبر معظم انقلاب و قابل احترام برای ما هستند، ولی خیلی از مواضع ایشان را ما نمی‌پسندیم و تحلیل‌های ایشان گاهی به سمت و سوهایی می‌رود که سوالات جدی در اذهان ایجاد می‌کند. برای این‌که بیان کنیم شرایط کشور بحرانی و اضطراری است، باید شاخصه‌هایی را مدنظر قرار دهیم و بر اساس این شاخصه‌ها این موضوع را اعلام کنیم و این سوال مطرح است که ایشان بر اساس چه شاخصه‌هایی این مساله را مطرح می‌کند. این صحبت‌ها در حالی است که ما در بحث امنیت داخلی بهترین شرایط را داریم و به لحاظ اعتماد مردم به مسوولین و نظام در بهترین شرایط هستیم و در واقع اگر این بحث مطرح می‌شود که شرایط کشور در شرایط بحرانی است، باید گفته شود با چه معیاری این شاخصه‌ها ارزیابی شده است و این حرف آقای هاشمی از نظر ما قابل قبول نیست».

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ادامه داد: «البته در برخی از مواقع در مسائل سیاسی موضع جریانات مختلف سیاسی در یک موضوع واحد ممکن است یکی باشد، ولی این موضع واحد نمی‌تواند دلیلی بر هماهنگی آن جریانات باشد. پدیده‌های مختلفی هستند که ممکن است جریانات مختلف در مورد آن بحث و نظر داشته باشند. البته ممکن است در برخی از مواقع موضع واحدی بین دوستداران انقلاب و جریانات افراطی صورت بگیرد که ما نمی‌توانیم بگوییم که این‌ها با هم یکی هستند و ما این ادعا را نداریم».

وی همچنین با بیان این‌که "ما فعالیت‌های انتخاباتی خود را جهت حمایت از آقای احمدی‌نژاد به صورت مستقل انجام می‌دهیم" گفت: «البته اگر نیازی باشد با دیگر ستادها هماهنگی می‌کنیم، ولی در جمع‌بندی خود به این نتیجه نرسیدیم که ستادهای مشترکی برای تبلیغات ایجاد کنیم».

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حجم تخریب‌ها علیه دولت نیز گفت: «ما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که تخریب‌های گسترده‌ای علیه دولت صورت می‌گیرد و بسیاری از فعالیت‌های مثبت دولت نادیده انگاشته می‌شود. من فکر می‌کنم حجم این عملیات سنگین به قدری است که برخی از دوستان دولت را منفعل و امکان دفاع را از آن‌ها سلب می‌کند و این کار ناپسندی است و از قبل طراحی شده و محصول مشترک دشمنان نظام و مردم و بدخواهان آقای احمدی‌نژاد و دشمنان داخلی است. قطعاً دوستداران نظام نیز انتقاداتی‌های به عملکرد دولت دارند و این سخن به این معنا نیست که آن‌ها با گروهی که گفتم هماهنگ هستند و یا هماهنگی صورت گرفته است. بخش اعظمی از تخریب‌ها از ناحیه مخالفان و دشمنان نظام سامان پیدا می‌کند».

فدایی تاکید کرد: «تخریب هر نامزد و رفتار غیرقانونی نسبت به هر نامزدی ناپسند است و ما آن را قبول نداریم. این‌گونه رفتارها فضای انتخابات را ناامن می‌کند و حتی در مشارکت مردم نیز تاثیر منفی می‌گذارد، در واقع باعث ایجاد یاس در مردم می‌شود. ‌شاید یکی از اهداف طراحان این کار متوجه شخص احمدی‌نژاد باشد، ولی این کار باعث می‌شود که مشارکت مردم نیز به حداقل برسد».

وی در پاسخ به تحلیل کسانی که معتقدند اصولگرایان کف رای را دارند و با توجه به این نمی‌خواهند مشارکت مردم افزایش پیدا کند، اظهار کرد: «من این تحلیل را قبول ندارم. یکی از دستاوردهای خوب دولت نهم بالا بردن اعتماد مردم به مسوولان بود و ما وقتی به مردم و افکار عمومی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم کسانی که از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند دارای سلایق مختلف هستند؛ در جایی می‌بینیم که ایرانیان خارج از کشور که دارای تمول مالی هستند از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند از طرفی محرومان نیز حمایت می‌کنند. اقشار مختلف دانشگاهی،‌ اصناف و بازار و توده مردم از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند. گرچه ممکن است دیدگاه‌ها و عقاید مختلفی داشته باشند ولی در حمایت از احمدی‌نژاد وحدت نظر دارند؛ لذا هرچه انتخابات گسترده و مشارکت مردم بیشتر باشد، این سرمایه بزرگی برای نظام و پیش از آن‌که یک سرمایه برای فردی باشد که انتخاب می‌شود، سرمایه برای نظام خواهد بود».

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ایجاد تغییرات در کابینه در صورتی که احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شود نیز گفت: «هر دولتی که روی کار بوده است در مرحله بعد که روی کار می‌آید، تجاربی به دست می‌آورد و سعی می‌کند از این تجارب در مرحله بعد استفاده کند و حتماً با توجه به این تجارب دست به اصلاحاتی چه در روش و چه در به کارگیری نیروها خواهد زد و ما نیز این انتظار را داریم و امیدواریم که به نتیجه برسد».

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه‌های مطرح شده از سوی دولت در مورد احزاب گفت: «تحلیلی که آقای احمدی‌نژاد دارند و به نظر من تحلیلی درست نیز هست، این است که وزن اجتماعی احزاب در کشور ما چه‌قدر است و آیا از وزن قابل توجهی در بین مردم برخوردار هستند یا نه. اگر کسی بخواهد که فقط بر روی احزاب سرمایه‌گذاری کند و منحصر به آن‌ها شود قطعا مسیر اشتباهی را انتخاب کرده است و این البته به معنای بی‌اعتمادی به احزاب نیست، به این معناست که متناسب با وزن اجتماعی گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود. رویکرد آقای احمدی‌نژاد این است که از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و حتی یک رای نیز مهم است».

وی همچنین این موضوع را رد کرد که برخی از گروه‌های سیاسی اصولگرا مجبور به حمایت از احمدی‌نژاد شده‌اند و در توضیح این مطلب نیز گفت: «جبری برای نوع انتخاب نیست و چنین جوی وجود ندارد. احزاب می‌توانند با توجه به تحلیلی که از شرایط دارند و وضعیت کشور به موضع‌گیری بپردازند و کاندیدای خود را انتخاب کنند».

وی همچنین در پاسخ به این سوالی مبنی بر سهم‌خواهی برخی گروه‌های اصولگرا گفت: «یک فلسفه تاسیس و ایجاد گروه‌ها و احزاب این است که بتوانند در قدرت سهم داشته باشند و هر گروهی با تحلیلی که از شرایط کشور دارد، وارد صحنه می‌شود. البته برخی از احزاب از جمله جمعیت ایثارگران در اساسنامه خود ذکر کرده است که در تعارض منافع عمومی و ارزش‌ها و رسیدن به قدرت سیاسی آن‌چه که اصل است تحقق ارزش‌ها و انجام وظیفه‌ دینی و نه رسیدن به قدرت سیاسی است».

فدایی در پاسخ به سوالی درباره تخریب کاندیداها از طریق برخی تریبون‌های عمومی تاکید کرد: «ما تخریب را به هر شکل قبول نداریم و معتقدیم که باید ضوابط و اخلاق دینی رعایت شود. این تخریب از طریق خبرگزاری‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و مجلس و یا هر جای دیگر صورت گیرد مورد قبول نیست».

وی در پاسخ به خبرنگاری که مدعی شد؛ شما می‌گویید تخریب قابل قبول نیست ولی خودتان چندی پیش از طریق تریبون مجلس شان آقای خاتمی را زیر سوال بردید، ‌گفت: «این جزء فضاسازی‌هایی‌ است که ذهن شما را هم در برگرفته است. من همواره عرضم این بوده که باید بین شخصیت‌های مورد احترام مردم و جامعه و عناصر افراطی و جریان‌های انحرافی تفکیک قائل شویم و اگر دقت کنید من سعی کردم با ظرافت خاصی بین عملکرد این شخصیت‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها با جریان‌های فتنه‌گر تفکیک قائل شوم و این‌که اگر اشکالاتی بود متوجه رفتار افراطی‌ها بوده است. بسیاری از دوستان این موضوعی که من مطرح کردم را با دقت ملاحظه نکردند یا تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گرفتند و من از شما خواهش می‌کنم که مراجعه کنید و این مطلب را بار دیگر بخوانید. من اعتقادم این است که این جریان انحرافی و فتنه‌گر برای خود مصونیت قائل شده است و بسیاری از ذهن‌های تیزبین شما خبرنگاران سراغ آن نمی‌رود و شاید فکر کنید که توهم است».

وی ادامه داد: «مثلاً در مورد واقعه 18 تیر کدام ایرانی منصف که ارزش‌های نظام را قبول دارد این واقعه را تائید می‌کند؟ من کسی را ندیده‌ام که این شرایط را داشته باشد و این مساله را تائید کند. ولی این واقعه مورد حمایت جریان‌های افراطی قرار گرفت و حتی در ارتباط با آن فعالیت‌هایی کردند. معتقدم که باید این شخصیت‌های محترم نسبت خود را با این کانون‌های فتنه مشخص کنند. مرز خود را با این کانون‌ها مشخص کنند. تلاشم در مجلس نیز این بود که این تفکیک و تمایز را تبیین کنم و از شما خبرنگاران نیز می‌خواهم که در این مسیر کمک کنید. از شما که علاقه‌مند به آقای خاتمی هستید نیز می‌خواهم که با تلاش کاری کنید که رفتارهای این جریان افراطی که ارزش‌های امام و انقلاب را نادیده می‌گیرند و برای رسیدن به قدرت هر کاری را انجام می‌دهند به نام دوستداران نظام ثبت نشود».

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که معتقد بود جریان فتنه و تندرو فقط مربوط به اصلاح‌طلبان نیست و اصولگرایان را نیز در برمی‌گیرد، گفت: «ما خوشحال هستیم که شما این جریان را پذیرفته‌اید. مشی این جریانی که ذکر شد به هم ریختن‌ مرزهای سیاسی و مناسبات است. این جریان پایبند به اصول و ارزش‌های دینی نیست و تنها چیزی که به آن علاقه دارند رسیدن به قدرت است. البته ممکن است کسانی بداخلاقی کنند، ولی عضو آن کانون نباشند. بداخلاقی از ناحیه هرکسی که صورت بگیرد، ناپسند است، ولی ممکن است کسانی بداخلاقی کنند و عضو آن کانون نباشند».

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود در این نشست گفت: «در شرایط کنونی شاهد عملیات روانی گسترده‌ یک کانون قدرت‌طلب و فتنه‌گر هستیم».

فدایی افزود: «البته این پدیده جدیدی نیست و از اوایل انقلاب شکل گرفته و متشکل از عوامل انحرافی و افراطی است که مشی آن‌ها همواره بر اساس این بوده است که هدف وسیله را توجیه می‌کند؛ آنها دنبال کسب قدرت بوده‌اند و در جهت نیل به این هدف عملیات سنگینی را سامان می‌دهند».

وی ادامه داد: «برای اینکه این مساله برای شما محسوس باشد نمونه‌هایی را ذکر می‌کنم. در اوایل انقلاب مشاهده کردید فضای سنگینی علیه شهید بهشتی ایجاد شد؛ انسانی که در اوج قدرت بود و مظلوم واقع شد. شما رفتار این جریان فتنه‌گر را در ماجرای دوم خرداد نیز دیدید. آنها فضای سنگینی ایجاد و این مساله را مطرح کردند که "بنویسید خاتمی، ناطق خوانده می‌شود"؛ این اقدامات افکار عمومی را دچار شک و ابهام می‌کند».

وی گفت: «در این سه چهار ماه اخیر نیز طراحی‌های مختلف مثل تلاش برای اثبات شرایط بحرانی کشور یا این‌که شرایط کشور اضطراری است و مدیریت به بن‌بست رسیده است، انجام داده‌اند و یا تلاش کرده‌اند در بین اصول‌گرایان اختلاف و تردید ایجاد کنند تا نتوانند تمام ظرفیت‌ خود را منسجم کنند، اخیرا نیز بحث تقلب یا تخلف در انتخابات در را به صورت گسترده دامن می‌زنند و در صدد این هستند در بین مردم یاس ایجاد کنند یا بحث تشکیل کمیته‌ی صیانت از آراء را مطرح کرده‌اند که در واقع در استمرار مشی ایجاد ناامیدی در بین مردم است».

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: «آنها متوجه شده‌اند در بین مردم از مقبولیت لازم برخوردار نیستند که استراتژی فرار به جلو را طراحی کرده‌اند تا اگر در انتخابات موفق نشدند بگویند ما از قبل گفته بودیم تخلف صورت می‌گیرد».

وی ادامه داد: «این روش جاری این گروه قدرت‌طلب و فتنه‌گر است. ما این مشی را غیراخلاقی می‌دانیم و ان‌شاءالله مردم با بصیرت خود و روشن‌گری رسانه‌ها بهترین تصمیم را اتخاذ خواهند کرد و این گروه به نتیجه‌ نمی‌رسد».

فدایی در ادامه به فرآیند رسیدن به کاندیدای مورد نظرشان در جمعیت ایثارگران اشاره کرد و گفت: «ما در یک برنامه‌ریزی شانزده مرحله‌ای نامزد مورد نظر خود را انتخاب کردیم و در این ارتباط پنج کارگروه تخصصی تشیکل شد که بیش از یک سال بر روی دستاوردهای دولت نهم در موضوعات مختلف کار کارشناسی انجام داد و سوالات و ابهاماتی که مطرح شده بود مورد توجه قرار داد، هم‌چنین عملکرد دولت را به لحاظ کمی با دولت‌های قبل مقایسه کردیم و در اکثر حوزه‌ها با توجه به شاخص‌ها عملکرد آن را قابل قبول و مثبت‌تر از گذشته یافتیم».

وی به رویکرد دولت نهم اشاره کرد و افزود: «به لحاظ رویکردی، عملکرد دولت نهم به دنبال احیای گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و توجه به مساله‌ی آزادی، عدالت، استقلال، ایجاد روحیه‌ی استکبارستیزی و ساده‌زیستی و کار و تلاش شبانه‌روزی بوده و در این راستا اقدامات خوبی انجام داده است».

فدایی ادامه داد: «نسبت به شرایط بین‌المللی و مسائل داخلی نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که مواضع دولت نهم به گونه‌ای است که به بازسازی موقعیت جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملی منجر شده است و ما اکنون از موقعیت خوبی برخورداریم؛ چنان که در مناسبات داخلی، افزایش وحدت و اقتدار ملی نسبت به گذشته محسوس و از رشد خوبی برخودار است».

وی هم‌چنین گفت: «در ارتباط با مقبولیت آقای احمدی‌نژاد در پنج شش ماه اخیر نظرسنجی‌هایی قابل اتکا به لحاظ علمی صورت گرفته که در آنها میزان مقبولیت آقای احمدی‌نژاد قابل قبول است و فاصله‌ زیادی با سایر نامزدها دارد».

فدایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «به صورت معمولی و منطقی هر دولتی که روی کار آمده دو بار این مسئولیت را بر عهده داشته است تا بتواند از تجارت گذشته برای اصلاح آینده استفاده کند. طبعا ممکن است بسیاری از کارها با چالش روبرو شود و تجارب خوبی برای مدیریت ایجاد کند و منجر به این شود که در مرحله‌ی بعد نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف به حداقل برسد».

وی افزود: «یکی دیگر از شاخص‌های قابل توجه‌ ما در ارزیابی‌ها توجه به صحبت حضرت امام (ره) است. مضمون حرف امام این است که هر گاه دیدید تمام دشمنان انقلاب با حرف و عملکرد تو مخالفت می‌کنند بدانید آن حرف و عملکرد درست است. ما در مورد آقای احمدی‌نژاد می‌بینیم طیف گسترده‌ای از مخالفان و بد‌خواهان نظام و مردم بسیج شده‌اند که احمد‌ی‌نژاد نباشد که این امر دلیلی بر آن است که آقای احمدی‌نژاد منافع آن‌ها را به خطر انداخته و توانسته است تامین‌کننده منافع ما باشد».

فدایی هم‌چنین با تاکید بر این‌که خط قرمز ما دوم خرداد است، گفت: «یکی دیگر از شاخص‌هایی که باعث شد آقای احمدی‌نژاد را انتخاب کنیم توجه به این مساله است».

دبیر کل جمعیت ایثارگران گفت: «ما امیدواریم شاهد تشکیل دولتی توانمند در دوره‌ آینده‌ باشیم که تامین‌کننده‌ منافع و مصالح عمومی کشور باشد و با توجه به این معیارها که عرض کردم آقای احمدی‌نژاد را به عنوان کاندیدای خود انتخاب کردیم».

وی در ادامه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: «قبل از انتخابات نهم، در محافل کارشناسی وقتی از سخن از مسائل اقتصادی بود، اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان اذعان داشتند اقتصاد کشور ما بیمار است و برای این بیماری پنج، شش مولفه را ذکر می‌کردند، هم‌چنین می‌گفتند این بیماری ساختاری و نهادینه شده است و مربوط به زمان اکنون نیست، بلکه چهل سال این اشکالات در اقتصاد کشور ما نهادینه شده و برای اصلاح اقتصاد کشور باید یک جراحی عظیم صورت بگیرد».

فدایی هم‌چنین گفت: «یکی از مشکلات اقتصادی ما اتکا به درآمدهای نفتی است. ماهیت اقتصاد ما به گونه‌ای است که متکی به درآمدهای ارزی است یا یکی دیگر از مشکلات بحث یارانه‌هاست. مجموعه‌ این خصلت‌ها و بیماری‌ها از طرف کارشناسان و متخصصان امر شناخته شده و مورد تائید بوده که همه معتقد بودند باید برطرف شوند، اما این سوال مطرح بود که علی‌رغم پذیرش این اشکالات چرا ما اقتصاد خود را اصلاح نمی‌کنیم؟ بحث این بوده و هست که یکی از دلایل جدی در این موضوع برخورد سیاسی است که با اقتصاد در کشور ما صورت می‌گیرد و دولت‌های وقت وقتی متوجه این اشکال می‌شدند و برای حل آن قدمی برمی‌داشتند که با اتمام دوران مسئولیت و انتخابات مواجه بودند و طبعا ملاحظاتی را برای آرای مردم و انتخابات می‌کردند».

وی گفت: «یکی از ویژگی‌های مهم دولت نهم و احمدی‌نژاد این بوده که حاضر شده این واقعیت‌ها را بپذیرد و برای آن‌ها راه ‌حل پیدا کند؛ چنان‌که طرح تحول اقتصادی را مطرح کرد و برای اصلاح نظام بانک‌داری، نظام گمرکی و حمل و نقل، نظام مالیاتی، نظام یارانه‌ها و هدفمند کردن آنها برنامه‌ای را طراحی کرد تا روند در این زمینه اصلاح شود. خوشبختانه ما هیچ کارشناس اقتصادی نداریم که این اصلاحات را منکر شود و همه توافق و تفاهم داشتند که باید برای اصلاح اقتصادی این کار صورت بگیرد و اگر بحثی بود، روی سرعت و شتاب این اصلاحات بود».

فدایی ادامه داد: «برخی دوستان، خیراندیشان و منتقدان خیراندیش حرف‌شان این بود که این اصلاحات اقتصادی باید در سه تا پنج سال انجام بگیرد؛ چرا که اگر با شتاب همراه باشد ممکن است شوک در اقتصاد ملی ما ایجاد شود؛ از این رو در ارتباط با این طرح کمیسیون ویژه‌ای در مجلس شکل گرفت و جلسات تخصصی برگزار شد؛ چنان‌که در حال حاضر این بحث در همان چارچوب پیشنهادهای دولت با مقداری اصلاح جزئی در مجلس پیش می‌رود و اکثریت نمایندگان به کلیت لایحه رای داده‌اند؛ ولی متاسفانه در مورد این طرح فضای تبلیغاتی که در بیرون ایجاد شد یک فضای سیاسی بود و اعلام کردند دولت می‌خواهد در آستانه انتخابات از این طرح سوءاستفاده کند؛ در حالی که این طرح یک اصلاح بزرگ برای ساماندهی و نجات اقتصاد ملی کشور ماست و ان‌شاءالله به زودی شاهد خواهیم بود در مجلس مطرح می‌شود و امیدواریم این جراحی عظیم هر چه زودتر انجام بگیرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین