کد خبر: ۸۸۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۴

لیبرمن: اول باید مشکل سه‌جانبه ایران را حل کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آویگدور لیبرمن گفت: «این غیر ممکن است که بتوان هر مشکلی را در منطقه ما بدون اینکه مشکل ایران را بر طرف کنیم، حل نمود؛ ایران از لبنان گرفته تا سوریه، عراق و نوار غزه نفوذ دارد و اگر جامعه بین‌المللی می‌خواهد که مشکلات خاورمیانه را بر طرف نماید این کار برای آن غیر ممکن است زیرا ایرانی‌ها بزرگترین مانع بر سر این راه هستند».

لیبرمن: تا ایران هست، هیچ مشکلی حل نمی شود! [+]

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، آویگدور لیبرمن وزیر خارجه جدید اسرائیل در مصاحبه‌ای که اخیر با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست انجام داده گفته است که برقراری صلح در منطقه خاورمیانه با شعار دادن محقق نمی‌شود و مدعی شده که مشکلات خاورمیانه تنها در شرایطی حل خواهد شد که اول از همه مشکل ایران بر طرف شود.

لیبرمن که علاوه بر تصدی وزارت امور خارجه اسرائیل به عنوان مسئول گفتگوهای استراتژیک این رژیم با ایالات متحده آمریکا نیز در حال فعالیت می‌باشد در اولین گفتگوی خود با روزنامه جروزالم پست به عنوان وزیر امور خارجه اسرائیل مدعی شده است که مقابله با ایران مهمترین کلید برای پیشرفت مذاکرات صلح با فلسطین است. 

لیبرمن در این خصوص گفته است: «این غیر ممکن است که بتوان هر مشکلی را در منطقه ما بدون اینکه مشکل ایران را بر طرف کنیم، حل نمود. ایران از لبنان گرفته تا سوریه، عراق و نوار غزه نفوذ دارد و اگر جامعه بین‌المللی می‌خواهد که مشکلات خاورمیانه را بر طرف نماید این کار برای آن غیر ممکن است زیرا ایرانی‌ها بزرگترین مانع بر سر این راه هستند».

وی در ادامه این مصاحبه با اشاره به اینکه باید دست از شعار دادن برداشت و با واقعیت‌ها مواجه شد، مدعی شده است: «دلیل واقعی اینکه مذاکرات با فلسطینی‌ها به بن بست رسیده این نیست که ما این کشور را اشغال کرد‌ه‌ایم. این کشمکش که خیلی عمیق شده مثل سایر تنش‌های ملی شروع شد ولی امروزه بیشتر به یک تنش مذهبی تبدیل شده است. ما امروز با نفوذ بازیگرانی مثل القاعده و گروه‌هایی مثل حماس و جهاد اسلامی که نماینده ایران هستند مواجه هستیم».

لیبرمن که رئیس حزب ملی گرای تندروی "اسرائیل خانه ما" نیز می‌باشد در ادامه اظهارات بی پایه و اساس خود، با ادعای اینکه ایرانی‌ها بزرگترین مشکل منطقه هستند افزوده است: «به اعتقاد من هیچ راه حل میانبری برای دستیابی به یک راه حل جامع و فراگیر وجود ندارد، برای حل این تنش فقط تکرار کردن شعارها کافی نیست. در دیدگاه من این اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیستند که بزرگترین مانع بر سر راه هر گونه راه حل جامع و فراگیری هستند، بلکه این ایرانی‌ها هستند که بزرگترین مشکل منطقه می‌باشند».

این سیاستمدار تندروی اسرائیلی که اعلام کرده دولت جدید اسرائیل هیچ تعهدی به تشکیل کشور مستقل فلسطینی احساس نمی‌کند، همچنین گفته است: «امروزه ما به خوبی شاهد این موضوع هستیم که چه قدر خطر ایران در منطقه ما بزرگ است. خطر ایرانی‌ها نه تنها در فلسطین بلکه در لبنان نیز بسیار بزرگ است و آنچه که ما چند هفته پیش در مصر دیده‌ایم شاید بهترین مثال برای ما در خصوص خطر ایران برای کل منطقه باشد».

لیبرمن که به اتهام فساد و پرداخت رشوه هم اکنون پرونده‌ای در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی دارد در این مصاحبه همچنین تصریح کرده است: «ایران مشکلی سه جانبه برای اسرائیل است: ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای، ایران مجهز به موشک‌های بالستیک و مقابله با نمایندگان ایران نظیر حماس و جهاد اسلامی در جنوب اسرائیل و حزب‌الله در شمال. این گروه‌ها با حمایت ایران می‌توانند هر گونه راه حل و توافقی را به نابودی بکشانند».

این سیاستمدار تندرو و نژاد پرست اسرائیلی در پاسخ به سوال خبرنگار جروزالم پست در این خصوص که "آیا شما معتقد به مهار ایران برای حل مشکل فلسطین هستید" گفته است: «البته- اولین مشکل فلسطین حماس است که این گروه توسط ایرانی‌ها حمایت می‌شود». 

وی همچنین بار دیگر با تکرار ادعاهای مقامات اسرائیلی گفته است: «ایرانی‌ها بزرگترین حامیان فعالیت‌های تروریستی در سراسر جهان هستند. حال چه این حمایت از حماس و حزب‌الله باشد و چه از اخوان مسلمین در مصر، ایرانی‌ها در همه جا از تروریسم حمایت می‌کنند».

لیبرمن بعد از این اظهارات در پاسخ به این سوال که آیا چنین اظهاراتی به آن معناست که اسرائیل به آمریکا می‌گوید‌ تا زمانیکه شما ایران را متوقف نکنید ما مساله فلسطین را حل نخواهیم کرد؟ گفته است: «نه – ما باید مسائل‌مان را با فلسطینی‌ها حل کنیم زیرا حل این مشکلات به نفع ما است. ولی نباید هیچ توهمی در این خصوص داشته باشیم. دستیابی به یک توافق، برای پایان دادن به این تنش بدون هیچ ادعا، خونریزی و وحشت بیشتری تا وقتی که فکری برای حل مشکل ایران به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران در منطقه ما نشده باشد، غیر ممکن است».

لیبرمن که اظهارات او بیشتر نشان دهنده ضعف و ناتوانی سران اسرائیل برای حل مشکلات‌شان در منطقه است همچنین در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان جلوی ایران را گرفت، گفته است: «اول از همه جامعه بین‌المللی باید تحریم‌های شدیدی را علیه ایران وضع نماید. هنوز برای تحریم‌های اقتصادی دیر نشده است. اگر شورای امنیت قطعنامه‌های قاطع‌تر و تحریم‌های شدیدتری علیه ایران وضع نماید می‌توان جلوی توسعه تسلیحات هسته‌ای توسط ایران را گرفت».

لیبرمن که در دیدگاه بسیاری از مردم اروپا نمودی آشکار از چهره نژادپرستانه رژیم صهیونیستی است در ادامه مصاحبه خود محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور کشورمان را هیتلر عصر حاضر نامیده و در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد در صورت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای از آنها استفاده خواهد کرد یا خیر گفته است: «من فکر نمی‌کنم که این موضوع تنها به این محدود باشد که آیا او این تسلیحات را استفاده خواهد کرد یا خیر، بلکه موضوع مهمتر این است که این چه پیغامی را برای کشورهای منطقه می‌فرستد؟ به نظر من این پیغام این است که قدرت اصلی منطقه کیست؟ و چه کسی واقعا جهان اسلام را رهبری می‌کند؟». لیبرمن همچنین با اشاره به اینکه این پیغام بسیار بدی برای منطقه خواهد بود، مدعی شده است: «امروزاحمدی‌نژاد بسیار قدرتمندتر و خطرناک‌تر از دیروز شده و فردا او بسیار قدرتمندتر و خطرناک‌تر از آنچه امروز می‌باشد، خواهد شد».

وی در انتهای مصاحبه طولانی خود با جروزالم پست همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل می‌تواند در زیر سایه یک ایران اتمی زندگی کند گفته است؟ «من فکر نمی‌کنم این تنها نگرانی اسرائیل باشد، این نگرانی کل جامعه بین‌المللی است. جهان امروز این موضوع را فهمیده است که این مساله فقط بین ایران و اسرائیل نیست.  من فکر نمی‌کنم که ژاپنی‌ها بتوانند با کسی که در کره‌شمالی مجهز به موشک‌های دور برد و تسلیحات هسته‌ای است خواب راحتی داشته باشند. بزرگترین مشکلی که ما در آینده خودمان را در دورن آن خواهیم یافت آغاز مسابقه‌ای جنون آمیز در منطقه برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای خواهد بود. من حتی نمی‌خواهم به عواقب چنین احتمالی فکر کنم».

چنین اظهاراتی از سوی آویگدور لیبرمن که هنوز کمتر از دو ماه است در سمت وزیر امور خارجه اسرائیل منصوب شده، در شرایطی صورت می‌گیرد که از زمان انتصاب او در اول آوریل سال جاری میلادی (۱۲ فروردین ۸۸) بسیاری از سیاستمداران در سراسر کشورهای جهان به سران اسرائیل بدلیل اظهارات جنجال برانگیز این سیاستمدار تندرو شدیدا اعتراض کرده‌اند.

لازم به ذکر است که سران شکست خورده رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن دولت جدید در اسرائیل تلاش‌های تبلیغاتی جدیدی را بر علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان آغاز کرده‌اند. 

در همین راستا اخیرا خانم تیزپی لیونی، وزیر خارجه اسبق اسرائیل نیز در یک سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا مدعی شده است که اسرائیل دوست کشورهای منطقه و ایران نیز دشمن جدید منطقه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین