کد خبر: ۸۸۶۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۱:۱۴
رنگ سبز توسعه را در کشور گسترش خواهم داد

موسوی: دولت من نه دولت رمالی است، نه دولت کف‌بینی

در دولت آینده، وزیر چند صد میلیاردی نخواهم داشت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی تاکید کرد که دولت بعدی، دولت علمی، عقلانیت و دولت استفاده از کارشناسان و نهادهایی خواهد بود که این ملت با همت خود پایه‌گذاری کرده است.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، نخست وزیر دوران دفاع مقدس در جمع پرشور و چندین هزار نفری مردم شیراز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب این شهر، با بیان این مطلب افزود: «دولت من نه دولت رمالی خواهد بود، نه دولت کف‌بینی».

وی بیان کرد: «در دهه اول انقلاب، حضرت امام (ره) یک ویژگی خاص را به دولت نسبت دادند که معنای بسیاری دارد و من در دولت آینده به دنبال آن خواهم بود؛ آن ویژگی خاص، دولت خدمتگزار است، نه دولت حاکم و نه دولتی که امنیت را فقط برای خود بخواهد بلکه دولتی که رفاه و امنیت را در درجه اول برای مردم بخواهد و تلاش کند در زمینه‌های مختلف در خدمت مردم باشد و این خدمت را بدون منت به عنوان حقی برای مردم به آنها برساند، نه به عنوان صدقه و هدیه». 



موسوی با بیان این‌که دولت نقشی جز خدمتگزاری ندارد و هیچ منتی نباید بر سر دیگران داشته باشد، افزود: «این کشور، نفت آن، بودجه و امکاناتش برای همین مردم است و در انحصار اشخاص نیست که منت بر سر مردم بگذارند و شب انتخابات این‌جا و آن‌جا برای رای گرفتن پول خرج کنند».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس ادامه داد: «اگر منابع و امکاناتی در دست دولت است، چرا در مسیر عقلانی با برنامه‌ریزی و بدون منت بر مردم و در موقع خود تقسیم نمی‌کند؟ بلکه در شب انتخابات تقسیم می‌شود؟ اگر درست است که حقوق بازنشستگان زیاد شود، چرا شب انتخابات؟ اگر قرار است حقوق معلمان داده شود، چرا شب انتخابات»؟

وی در بخشی از سخنانش، با بیان اینکه انتخابات در کشور ما به عنوان میراث مهم انقلاب اسلامی همیشه نجات‌بخش بوده است بیان کرد: «ملت ما در انتخابات مختلف توانسته است به گذشته و آینده نگاه کند و وضع موجود را تثبیت کند یا آن را برای این‌که ایران و نظام پایدار بماند، تغییر دهد و اصلاح نماید».

موسوی، ویژگی بزرگ انتخابات را دخالت مردمی آگاه در سرنوشت خود عنوان کرد و گفت: «بزرگ‌ترین جلوه‌گاه کرامت انسانی آن‌جایی است که مردم تصمیم می‌گیرند در سرنوشت خود دخیل شوند و در یک رقابت آزاد، منصفانه و رقابتی شرکت کنند».

وی با انتقاد از انحلال و ادغام شوراهای مختلف تصمیم‌گیری در کشور از سوی دولت نهم اظهار کرد: «برای ما سوال است که چرا نظامی همچون ما با این سطح از گستردگی و مشکلات، دستگاه برنامه‌ریزی خود را تعطیل می‌کند؟ مگر برنامه‌ریزی چه اشکالی دارد؟ آیا اسلام ما دین برنامه‌ریزی نیست و به ما توصیه نمی‌کند که از عقل جمعی استفاده کنیم؟ مگر ما در زندگی پیامبر (ص) همین احترام به خرد جمعی و تصمیمات مشورتی را ندیدیم؟ مگر بارها توصیه پیامبر (ص) به مشورت را در جنگ‌های مختلف و تشکیل حکومت ندیده‌ایم که امروز در عصر بحران‌ها و فرصت‌های بزرگ، دستگاه‌هایی که می‌توانند تصمیم‌گیری‌ها را عقلانی کنند همراه با نیروهای کارشناسی از بین می‌بریم و بعد می‌گوییم اینها ساخته دست صهیونیست‌ها و پایه‌گذار آنها آمریکایی‌ها هستند»؟

موسوی در ادامه با بیان این‌که در دولت بعدی، مخالف هر نوع پنهان‌کاری خواهم بود، تاکید کرد: «هیچ رازی بین دولت و ملت وجود نخواهد داشت. غیر از اسرار نظامی، همه چیز با شفافیت در اختیار مردم خواهد بود».

وی با بیان اینکه حقوق وزرا نیز قابل اعلام است، بیان کرد: «در زمان جنگ، حقوق وزرا 7 هزار تومان بود و ما این مبلغ را در اواخر کار دولت به 10 هزار تومان افزایش دادیم که بسیاری از وزرا، آن 3 هزار تومان اضافه شده را به دولت برگرداندند. دلیل برکت داشتن آن پول‌ها در آن زمان همین مساله و نیز گذشت مردم و گذشت مدیران بود». 



موسوی خاطرنشان کرد: «امروز وقتی گفته می‌شود کشور با چیزی نزدیک به 8 میلیارد دلار اداره می‌شد، پشت این مساله در کنار برنامه‌ریزی، هم گذشت ملت و هم گذشت مدیران بود. من به این مدیران احترام می‌گذارم و دستم را به سوی آنها دراز می‌کنم و نباید چنین مدیرانی بدون حتی یک قدردانی ساده کنار گذاشته شوند».

وی در ادامه بر اهمیت شوراهای شهر و روستا در اداره کشور تاکید و بیان کرد: «در زمان برادر عزیزمان، آقای خاتمی با همت ایشان و علی‌رغم مخالفت‌های برخی افراد، اولین انتخابات شوراها انجام شد. بهترین راه برای کوچک کردن دولت، توزیع مسوولیت‌ها و تامین امنیت، سلامت و آموزش در کشور، استفاده از ظرفیت شوراها در قانون اساسی است و یکی از کارهایی که در صورت رای آوردن در دستور کار خود قرار خواهم داد، این است که وزارت کشور را مسوول کنم در اولین گام، قانون این شوراها را تجدید کند و وسعت دهد».

موسوی با تاکید بر این‌که به دنبال شایسته‌سالاری خواهد بود، تصریح کرد: «در دولت آینده به دنبال این خواهم بود که ببینم چه کسی بهتر می‌تواند کار کند و به دنبال دوست، آشنا و فامیل نخواهم بود. در سطح ملی هم مراقبت خواهم کرد که این روحیه در مجموعه نظام اجرایی کشور حکمفرما شود».

وی هم‌چنین با بیان این‌که سعی نخواهم کرد اختیارات و اقتدار را به صورت فردی در خود جمع کنم بلکه پخش خواهم کرد، افزود: «شوراهای تصمیم‌گیری که اختیارات افراد را کم می‌کنند و جلوی خودکامگی را می‌گیرند، تعطیل نمی‌کنم بلکه آنها را بازیابی خواهم کرد. من نظارت مجلس بر بودجه را احیا خواهم کرد و با هر نوع قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی مبارزه خواهم کرد؛ دولت بعدی، دولت قانون خواهد بود». 



موسوی با یادآوری اینکه در دولت آینده، وزیر چند صد میلیاردی نخواهد داشت بیان کرد: «به توصیه حضرت امام، آن امام شهیدان و پایه‌گذار انقلاب در این زمینه گوش خواهم کرد و وزرا را از فرزندان همین مردم انتخاب خواهم کرد و با همت همه مردم، رنگ سبز توسعه را در کشور گسترش خواهم داد؛ عقلانیت همیشه سبز است».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ابتدای سخنان خود، استان فارس را استانی قهرمان پرور و شهیدپرور، تاریخی و پایه گذار تمدن ایرانی و شیراز را شهر هنرمندان، ادیبان، شهر سعدی و حفظ و همچنین شهدایی نظیر آیت الله دستغیب و بسیاری بزرگان دیگر توصیف کرد و خطاب به مردم این استان گفت: «شما مردم فارس همواره در تشخص و تمدن ایرانی سهم داشته و دارید و ایرانی بدون فارس و شیراز ایرانی نیست».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین