کد خبر: ۸۸۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹

اسقف ارامنه اصفهان: کروبی از حقوق اقلیت‌ها دفاع می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی کروبی کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در کلیسای وانک با اهدای گل به شهدای ارامنه ادای احترام کرد و با اسقف اعظم خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران و جمعی از خانواده شهدای ارامنه و اعضای خلیفه گری جنوب ایران دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب،‌ در ابتدای این دیدار برادر یکی از شهدای ارامنه طی سخنانی کوتاه از توجه مهدی کروبی به خانواده شهدا تقدیر و تشکر کرد. 

بابگن چاریان اسقف عظم خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران ضمن قدردانی از حضور مهدی کروبی در کلیسای وانک گفت: «افتخار دارم که برای بار دوم از ایشان در این مکان استقبال می کنم. ایشان شخصیتی برجسته و خدمتگذار انقلاب اسلامی و ملت ایران است که همواره با شجاعت و صراحت به دفاع از حقوق کلیه شهروندان، اقلیت‌ها و قومیت‌ها پرداخته است». 

وی افزود: «ما معتقد به دو دین مختلف هستیم ولی هدفی مشترک داریم و آن هم خداوند است و بنابراین در راه رسیدن به هدف مشترکمان تلاش می‌کنیم. ما معتقدیم ادیان مختلف می‌توانند با هم گفت وگو کرده و با صلح و صفا در کنار هم زندگی کنند و زندگی اقلیت‌ها و قومیت‌ها و مسلمانان در کنار یکدیگر در ایران می‌توانند الگویی برای تمام دنیا باشد».

وی تاکید کرد: «کسانی که در این جلسه حضور دارند، از نمایندگان جامعه و مبین تمام جامعه خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران هستند که در انتخابات شرکت و در راه پیشرفت و ترقی ایران، کوشش خواهند کرد». 

وی افزود: «من می‌خواهم از آقای کروبی تشکر کنم که در بد ورودشان به کلیسای وانک، تاج گلی را به بنای یادبود شهدای ارامنه تقدیم کردند که در سال 1915 در ارمنستان غربی به شهادت رسیدند». 

وی افزود: «با وجود اینکه نسل کشی ارامنه به صورت غیررسمی شناخته شده است، ولی از آقای کروبی به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات خواهش می‌کنم برای شناخت رسمی نسل کشی ارامنه به مطالعه بپردازند، زیرا شناخت کافی از این موضوع مانع از تکرار آن در آینده خواهد شد». 

وی با اشاره به مشکلات ارامنه در ایران گفت: «ما به عنوان شهروندان وفادار این مملکت از کروبی خواهش می کنیم که در جهت رفع مشکلات اقلیت‌های ارمنی به ویژه در موسسات دولتی اقداماتی را انجام دادند و این مشکلات را از سر راه جوانان ما بردارند». 

وی در پایان گفت: «من برای آقای کروبی آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم همه در کنار یکدیگر برای پیشرفت و سربلندی ایران تلاش کنند».
در این دیدار کروبی تاکید کرد: «قرآن از ما دو امت می‌خواهد به مشترکاتمان فکر کنیم و این را باید بدانیم همه راه‌های ادیان اللهی به خدا می‌رسد. اسم و عنوان مهم نیست و هدف مهم است که باید در آن راستا تلاش کنیم. در تمام طول عمر ایران ادیان مختلف زندگی مسالمت آمیزی با یکدیگر داشته‌اند». 

وی با اشاره به خاطره‌ای از دوران ریاستش و دیوان عدالت اداری گفت: «در آن زمان یکی از مدیران استانی به علت آنکه نمی‌خواست حکمی که به نفع یکی از ارامنه صادر شده بود را بپذیرد، تذکر دادم که در صورت سرپیچی از این حکم او را از این کار برکنار خواهم کرد. من همواره حقوق شهروندی را محترم دانسته‌ام».

مهدی کروبی نیز در این دیدار طی سخنانی با اشاره به دوران مسئولیتش در مجلس و بنیاد شهید گفت: «من در تمام مسئولیت‌هایی که حضور داشتم، همواره رابطه تنگاتنگی با دوستان مسیحی داشته‌ام. در دوران جنگ برادران ارمنی و عاشوری در کنار برادران مسلمان برای حفظ تمامیت عرضی ایران و منافع ملی مبارزه کرده و شهادت رسیدند و من در بنیاد شهید خدمتگذار خانواده‌های آنها بودم». 

وی افزود: «همواره با نمایندگان اقلیت‌ها در هر دوره مجلس دوستی و رفاقت داشته‌ام و اکنون نیز ارتباط ما قطع نشده و رابطه صمیمانه‌ای داریم و من همیشه در برنامه و مراسم‌های مربوطه به کلیمی‌ها و زرتشتی‌ها و به ویژه ارامنه حضور یافته‌ام». 

وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری برای همه ایرانیان است گفت: «کشور برای همه ایرانیان است و باید همه با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی کنند. البته گلایه‌هایی هست و بی مهری‌هایی می‌شود، و گاهی اقدامات خودسرانه‌ای صورت می‌گیرد، ولی دوستان ارمنی بدانند که این اقدامات تنها مرتبط به اقلیت‌ها نیست و متاسفانه نسبت به مسلمانان اهل سنت و شیعه گاهی تنگ نظری‌هایی صورت می گیرد و حوادثی پیش می‌آید، ولی مدیران کشور، مسئولان عالی رتبه و مقام معظم رهبری همواره بر رعایت حقوق تمام ایرانیان تاکید کرده‌اند». 

وی با اشاره به سوره مریم در قرآن گفت: «قرآن می‌گوید؛ مریم برترین زن عالم است، همچنان این در مورد وجود حضرت فاطمه (س) چنین فرمود». 

کروبی با تاکید بر حضور همه ایرانیان در انتخابات گفت: «امیدوارم به یاری خدا انتخاباتی پرشور داشته باشیم و اقلیت‌ها برخی بی مهری‌ها را به حساب حکومت و جمهوری اسلامی نگذارند و با حضور در انتخابات جهت تغییر وضع موجود تلاش کنند. امیدوارم با انتخاباتی جدید، یک فصل جدیدی در کشور آغاز شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین