کد خبر: ۸۸۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۹
در گفتگوی رئیس کمیسیون انرژی مجلس با آفتاب مطرح شد:

هشدار مجلس به دولت درباره کم کردن بودجه نهادهای غیراجرایی

کاتوزیان: امکان اصلاح برای ما راحت است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به کاهش بودجه برخی دستگاه‌های غیردولتی و مستقل در بودجه‌ امسال از سوی دولت گفت: «اگر دولت هرچه سریع‌تر به اصلاح این مسئله نپردازد، امکان اصلاح برای مجلس راحت است و ما مجبور می‌شویم یک اقدام قانونی در این زمینه داشته باشیم»

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب گفت: «دخل و تصرف در بودجه‌ دستگاه‌هایی که مستقل و یا ملی هستند و به قوه‌ مجریه هیچ‌گونه وابستگی ندارند، توسط قوه‌ مجریه نباید صورت بگیرد و بر این اساس اقدامی که اخیرا از طرف دولت صورت گرفته است اقدام شایسته‌ای نیست».

وی با اشاره به کاهش بودجه‌ دستگاه‌هایی همچون قوه قضاییه، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «این دستگاه‌ها، دستگاه وابسته به قوه مجریه نیستند که دولت بتواند به این سهولت در بودجه‌ آنها دست ببرد؛ لذا از نظر ما این اقدامی که امسال از طرف دولت صورت گرفته است وجاهت قانونی و حقوقی ندارد، چرا که ما حقوق‌بگیر دولت نیستیم و دستگاه‌های ما مستقل هستند و بر همین اساس هم مستقل در رابطه با بودجه‌مان تصمیم‌گیری می‌شود».

نماینده تهران در مجلس، ادامه داد: «اگر هم لازم باشد در جایی دولت در بودجه‌ این دستگاه‌ها دست ببرد باید با مشورت مسوولان آنها و با رضایت و توافق طرفین این کار صورت گیرد. این کاری که دولت به طور یکجانبه انجام داده موجب شده است که این دستگاه‌ها در سال جدید با معضل مواجه شوند و اعتراضی به شکل ملی نسبت به این رفتار ایجاد می‌شود».

کاتوزیان با تاکید به اینکه بهتر است که هرچه سریع‌تر دولت این موضوع را اصلاح کند گفت: «امکان اصلاح برای ما راحت است اما بهتر است که دولت خود این کار را انجام دهد اما اگر دولت این کار را نکند قطعا اقدامی از طرف مجلس صورت خواهد گرفت».

رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید به اینکه مجلس وظیفه دارد مشکل قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان و البته مشکل خود را در این زمینه حل کنند افزود: «اگر در این حد این دستگاه‌ها کسری بودجه داشته باشند بسیاری از کارها روی زمین می‌ماند. حتی اگر این را هم در نظر بگیریم که به دولت گفته شده به شکل متناسب از دستگاه‌ها 8 هزار و 500 میلیارد تومان کسر شود، باز به شکل متناسب این کسری صورت نگرفته است. یعنی با این کسری برای قوه قضاییه و یا مجمع تشخیص مصلحت چیزی باقی نمانده است و یا از بودجه مجلس 50 میلیارد تومان کسر شده است. سوال این‌جا است که مگر کل بودجه مجلس چه‌قدر است که در این حد هم از آن کسر کنند»؟

کاتوزیان با اظهار تاسف ار اینکه این شائبه این روزها در اذهان متبادر شده است که این اقدام دولت یک کار سیاسی است گفت: «البته ما امیدواریم چنین نباشد و تصور ما هم این است که دولت بر مبنای حکم قانونی خواسته که وظیفه‌اش را انجام دهد هرچند که این رفتار و هجمه‌ای که به این دستگاه‌ها با کسری بودجه‌شان وارد شده این شائبه را در اذهان به شکل جدی‌تری مطرح کرد که یک کار سیاسی صورت گرفته است».

رییس کمیسیون انرژی مجلس با اظهار امیدواری از اینکه قوه مجریه و آقای رییس‌جمهور هرچه سریع‌تر به اصلاح این مساله اقدام کنند گفت: «امیدواریم این اتفاق بیافتد تا ما مجبور نباشیم که یک اقدام قانونی در این زمینه داشته باشیم».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین