کد خبر: ۸۸۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۵۰
جهاد سازندگی به اقتصاد صدقه‌ای تبدیل شده است

موسوی: در این سه سال به قهقهرا رفتیم و راه را گم کردیم

صرف گسترش کمیته امداد مشکلی را حل نمی‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «میرحسین موسوی گفت: «امروز در بین جوانان و اقشار دیگر جامعه خوف از آینده، اشتغال و مسائل دیگر وجود دارد که این خوف اول انقلاب نبود و دوباره باید آن روحیه‌ شاد را در بین مردم ایجاد کنیم».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، مهندس موسوی در دیدار با جمع کثیری از مردم و دانشجویان رودهن در دانشگاه آزاد این شهرستان اعلام کرد: «اگر عدالت نباشد سعادت در جامعه نخواهد بود و مردم احساس خوف و دلهره خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین آرمان‌های ما در کشور باید این باشد که به سمت یک اقتصاد نیرومند برویم و در عین حال متوجه باشیم که اگر شکاف‌های طبقانی گسترش یابد، علی‌رغم اینکه ممکن است کشور ظاهر زیبایی داشته باشد ولی در درون خود مشکلات و آسیب‌های فراوانی خواهد داشت».

او با اشاره به این که سرچشمه گسترش و بسط فضیلت عدالت در جامعه، اقشار فرودست هستند، گفت: «پس از انقلاب، جنگ تحمیلی رخ داد و قصد دشمن تجزیه کشور و به خطر انداختن استقلال کشور ما بود ولی ما مقاومت کردیم و این ایستادگی به دلیل حضور خاص قشرهای فرودست و میانه‌ جامعه‌ در کنار دیگران بود. اگر آزادگی و آمادگی فداکاری و گذشت نداشته باشیم نمی‌توانیم یک کشور حتی با اقتصاد قوی را حفظ کنیم و این دلیل وظیفه و دینی است که درباره این قشر داریم».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: «یکی از نقدهایی که به دولت فعلی داریم این است که برای نگه داشتن قشر محروم و بالا بردن سطح زندگی آن‌ها باید سیاست‌های منظم و برنامه‌ریزی درست داشته باشند نه این که با 25 درصد تورم، روز به روز این قشر را در معرض تهدید بیشتر قرار دهند. ما در دوران دفاع مقدس انتظارات فراوانی از اقشار فرودست جامعه داشتیم و حال چه‌طور است که در موقع فراوانی نمی‌توانیم سیاست‌های روشنی برای ارتقای سطح زندگی آن‌ها داشته باشیم؟ این بزرگ‌ترین ایراد ما به این دولت است. نباید تصور کنیم که این مشکل به صرف این که کمیته امداد را به سراسر کشور گسترش دهیم حل می‌شود. اگر سیاست‌های درستی داشته باشیم آن زمان می‌توانیم بگوییم که ما مراقب این قشر فداکار هستیم و در مقابل این قشر خجل نیستیم. من برای همین قصد به صحنه آمدم و می‌خواهم به همان آرمان‌هایی که اول انقلاب شعارش را می‌دادیم به کمک مردم برگردیم».

او همچنین تصریح کرد: «هیچ کشوری نیرومند و آبرومند نخواهد بود و نمی‌تواند حقوق شهروندان و حیثیت خود را حفظ کند مگر آن که از یک اقتصاد نیرومند ملی برخوردار باشد. همه‌ دولت‌ها صرف نظر از گرایشات خود باید به این مساله در چارچوب سیاست‌های پولی، مالی، حمایت از تولیدات داخلی، نوع تعامل با جهان بیرون و سیاست‌های معطوف به جذب سرمایه‌های خارجی پایبند باشند. کشوری که اقتصاد ملی قوی‌تر داشته باشد قوی‌تر است و در وظایف سه‌گانه‌ امنیت، سلامت و آموزش می‌تواند بهتر به مردم خود خدمت کند و امکان ایجاد فراغت، رفاه و ‌آسایش بیشتر را فراهم نماید و در چنین کشوری امراض اجتماعی رو به کاهش خواهد بود».

میرحسین موسوی تاکید کرد: «در چشم‌انداز 20 ساله و برنامه‌های پنج ساله توسعه، بعضاً رشد اقتصادی ما هشت درصد پیش‌بینی شده است که اگر این میزان را داشته باشیم ظرف 20 سال می‌توانیم بزرگترین قدرت منطقه شویم. اگر می‌خواهیم به عنوان یک کشور تعیین کننده حضور داشته باشیم باید در رأس و رو به جلو قرار بگیریم. یکی از دلایل حضور من این است که در جهت نیل به چنین اقتصادی حرکت کنیم چرا که متاسفانه در حال حاضر اقتصاد ما تورم‌زا است و مشکلاتی را فراهم کرده و حجم بالای نقدینگی نیز به این مسأله دامن زده است. وقتی چند درصد رشد اقتصادی را در کشور مطرح می‌کنیم باید بدانیم که بخشی از این رشد مربوط به اقتصاد نفتی ما است و در کنار این‌ها نیز باید به سهم بخش‌های دیگر نیز توجه کنیم. وقتی به جای کالای ایرانی، کالای فرنگی استفاده شود یعنی در خلاف جهت منافع بازارهای ملی خود حرکت می‌کنیم. متاسفانه امروز پرتقال‌های داخلی ما فروش نمی‌رود؛ در حالی که پرتقال چینی مصرف می‌کنیم. در مورد برنج و محصولات صنعتی نیز همین مشکل وجود دارد که بلافاصله نیز اثرات این مساله را در مشکلات اشتغال و بیکاری وسیع کارگران می‌بینیم».

نخست‌وزیر محبوب امام (ره) با بیان این که باید تغییری اساسی در نوع نگاه دولت به مساله‌ اقتصاد و تولید ملی صورت بگیرد تصریح کرد: «اگر ثروت ملی بالا برود ولی توزیع عادلانه‌ای صورت نگیرد و فقط پول را پخش کنیم باز هم مشکلات فراوان خواهیم داشت. البته در این سه سال به قهقهرا رفتیم و راه را گم کردیم. اول انقلاب هجوم گسترده‌ مردم به سمت روستاها و زمین‌های کشاورزی را برای توسعه و سازندگی شاهد بودیم و کم کم احساس شد که سازندگی باید به عنوان یک جهاد و امر مقدس تبدیل شود ولی امروز متاسفانه آن جهاد و سازندگی را که یک اشتغال دائم و ثبات ایجاد می‌کرد را به توزیع صدقه‌ای اقتصاد و منت گذاشتن بر سر مردم تبدیل کردیم».

به گفته او دولت باید برای مردم کار ایجاد کند نه این که طوری عمل کند که کشاورزان روز به روز مشکلات بیشتری پیدا کنند؛ «وقتی در مدت کوتاه 2.5 میلیون تن شکر به کشور وارد می‌شود، کارخانه‌های چغندرقند تعطیل و کارگران این کارخانه‌ها از کار بیکار می‌شوند. این مساله را در مورد بخش‌های دیگر نیز شاهدیم».

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد تغییر در کشور برای عظمت و‌ رفاه ملت، حفظ سلامت و از بین رفتن خوف نسل جوان از آینده گفت: «امروز در بین جوانان و اقشار دیگر جامعه خوف از آینده، اشتغال و مسائل دیگر وجود دارد که این خوف اول انقلاب نبود و دوباره باید آن روحیه‌ شاد را در بین مردم ایجاد کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین