کد خبر: ۸۸۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۴

وزیر صنایع ومعادن: با تمام توان از تولید داخل حمایت می‌کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر صنایع ومعادن گفت: «باید با حفظ روند تولید کشور، افزایش بهره‌وری و فرهنگ‌سازی استفاده از کالای داخلی، با تمام توان از تولید داخلی حمایت کنیم».

به گزارش سرویس اقتصادی آفتاب، مهندس علی‌اکبر محرابیان صبح شنبه در همایش سراسری بنگاههای صنعتی و معدنی کشور در تهران گفت: «اجرایی شدن مفاد قانون اصل 44 در حوزه صنعت و معدن باعث رشد این حوزه و تحول آن شده است».

وی با اشاره به رشد 90 درصدی سرمایه‌گذاری صنعتی در سال 87 گفت: «در این مدت ارزش پروانه‌های بهره‌برداری شده در کشور به 24 هزار میلیارد تومان رسید».

وزیر صنایع و معادن افزود: «رشد بخش صنعت در برنامه سوم نسبت به برنامه دوم با قیمت ثابت، رشد 35 درصدی را تجربه کرد».

وی با بیان اینکه در سال 87 شاخصهای مختلف تولید مثبت بوده است افزود: «در سال 86 در بخش صنایع مطابق برنامه حرکت کردیم و در این مدت در بخش معدن بیش از 5 درصد از برنامه جلوتر هستیم».

وی گفت: «بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد در سال 87 رشدهای خوبی در بخش‌های مختلف تولید داشته‌ایم».

وزیر صنایع و معادن با اشاره به برخی شبهات در زمینه رشد تولید و یا انباشت محصول در انبارها تصریح کرد: «در بررسی رشد تولید باید به صورت کلان به این مقوله نگریست و چالشهای که در این زمینه وجود دارد نیز مورد توجه قرار گیرد». 

مهندس محرابیان افزود: «رکورد بازار ناشی از کاهش تقاضای خرید، از مهمترین موضوعاتی است که نیازمند استراتژی و برنامه‌ریزی دقیق‌تر است».

وی با تاکید بر اینکه تعدیل قیمت‌ها باید با ملاحظاتی هم در محصول مادر و هم محصول نهایی مورد توجه قرار گیرد، گفت: «از آنجا که نظام تولید زنجیروار است، لازم است با دقت مواظب افرادی بود که با اندیشه‌های سودجویانه خود بر خلاف اهداف تولیدکننده در اقتصاد کشور، توزان اقتصادی را به هم می‌زنند».

وزیر صنایع و معادن به حجم زیاد کالاهای تولیدی داخلی و ورود همزمان کالاهای خارجی به داخل کشور اشاره کرد و گفت: «تیم ویژه‌ای در دولت و وزارت صنایع و معادن مامور بررسی اثرات و تبعات بحران اقتصاد غرب بر تولید داخلی شده است که به صورت دقیق همه اطلاعات اقتصادی را در نقاط مختلف جهان پایش می‌کنند».

وی با اشاره به اشباع برخی تولیدات داخلی گفت: «در این زمنیه سیاست وزارت صنایع و معادن حمایت کامل از طرح‌هایی اولویت‌داری است که زنجیره تولید آن در کشور کامل نیست و از جوازهای تاسیس صنایع بدون اولویت، هیچ‌گونه حمایتی صورت نخواهد گرفت».

محرابیان کاهش هزینه‌های تولید را از نشانه‌های بارز روند اصلاح الگوی مصرف ذکر کرد و گفت: «در این زمینه ایجاد تقاضا برای صنایع ویژه به همراه کنترل پروژه‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد».

وزیر صنایع و معادن با تاکید بر کنترل واردات خاطرنشان کرد: «در حال حاضر اقدامات خوبی برای واردات بنگاهها و دستگاههای دولتی صورت می‌گیرد که در این زمینه کنترل استاندارد از جایگاه مهمی برخورددار است».

وزیر صنایع ومعادن بررسی علل و تاثیرات بحران اقتصادی بر صنعت و تولید کشور را از مهم‌ترین دلایل برگزاری همایش سراسری بنگاههای صنعتی و معدنی کشور بیان کرد و گفت: «اجرایی شدن نتایج این همایش گامی مهم در توسعه اقتصاد کشور خواهد بود».

گفتنی است، این همایش یک روزه، با هدف بررسی راهکارهای تقویت تولید و اشتغال در بخش صنعت و معدن، بررسی روش‌های اجرایی اصلاح فرآیندها و استفاده بهینه از منابع با نگاه به اولویت‌ها و اصلاح الگوی مصرف روز شنبه در تهران برگزار شد.

در این همایش وزیر امورخارجه، رئیس کل بانک مرکزی، اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کارشناسان و صاحب‌نظران بخش‌های دولتی و خصوصی و مدیران عامل و کارشناسان صدها شرکت بزرگ شرکت داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین